Тригодишен връх за IPO пазара в САЩ, въпреки спада на индексите
Представянето на американските борсови индекси през първото тримесечие на 2018 г. беше едно от най-слабите за последните години заради тревогите на инвеститорите по отношение на инфлацията и опасността от глобална търговска война, но това не попречи на много компании да направят борсовия си дебют в началото на годината, пише Marketwatch.
По данни на Renaissance Capital, IPO пазарът отвъд Океана всъщност е регистрирал най-силното си тримесечие от 2015 г. насам, ако се съди по броя на новите листвания.
За трите месеца от началото на 2018 г. на Уолстрийт са организирани 43 първични публични предлагания, с които са набрани общо 15.6 млрд. долара. Сумата също е най-високата за последните три години.
Четири от IPO-тата през първите три месеца на 2018 г. бяха за по над един милиард. За сравнение, през четвъртото триемесечие на миналата година първичните публични предлагания в САЩ набраха близо 11 милиарда долара.
Сред най-значимите борсови дебюти от началото на 2018 г. бях тези на бразилската компания за електронни разплащания PagSeguro, китайската видеоплатформа iQIYI и американския разработчик на облачни технологии Dropbox.
Пет от десетте най-големи IPO-та за първото тримесечие са на компании, базирани извън САЩ, като 21% от набраните средства са на китайски фирми.
И докато широкият борсов индекс S&P 500 се понижи с 2.6% за периода януари-март, а Dow Jones Industrial Average отстъпи с 3.5%, акциите на компаниите, осъществили IPO-та през трите месеца, поскъпват средно с 9 на сто.
Много от тях са представители на технологичния сектор, който така или иначе се представи по-силно от останалите. Технологичният бенчмарк Nassdaq Composite отчете ръст от 0.7% за тримесечието.
Технологичните публични предлагания от началото на годината са общо девет, а общите постъпления от тях възлизат на 40% от общата набрана сума.
Книжата на високотехнологичните дебютанти пък се повишиха средно с 26.7 на сто - почти двоен ръст спрямо този на книжата от здравния сектор, който е на второ място със средна доходност от 12.6 на сто. Здравните IPO-та за тримесечието са най-много от всички - общо 12.
Най-слабо представящият се сектор на IPO пазара пък е промишленият - акциите на трите нови компании от тази сфера могат да се "похвалят" със среден спад от 28.6% след борсовите си дебюти.
Вероятно това се дължи на факта, че излязоха на борсата точно в периода, когато опасенията за търговските войни и въвеждането на по-високите мита върху стоманата и алуминия в САЩ оказаха много сериозен натиск върху индустрията.
Борсово търгуваните фондове, които следят представянето на новите компании на борсата, също донесоха по-висока възвръщаемост от средната за пазара. Дяловете на The First Trust US Equity Opportunities ETF поевтиняха с 1.2% за тримесечието, което е два пъти по-малък спад от този на широкия S&P 500.
Книжата на Renaissance IPO ETF пък поскъпват с 0.5%, а тези на Renaissance International IPO ETF, който включва и чуждестранните борсови дебютанти, се повишават с цели 5.7 на сто за същия период.
Според анализаторите на Renaissance Capital, цитирани от Marketwatch, последното от по-мащабните публични предлагания за тримесечието - това на Dropbox - може да окаже позитивно влияние и да запази силната инерция и във второто тримесечие на годината, въпреки че то бе едва на осма позиция по размер на набраните средства.
Заедно с вторичното предлагане на музикалната стрийминг платформа Spotify, което се очаква през април, то може да даде началото на цяла серия от борсови премиери на технологични компании, които до този момент бяха частна собственост.