Какви компромиси прави бизнесът, за да навлезе на китайския пазар
Проникване на необятния китайски пазар е цел на почти всички големи корпорации в света.
Това обаче върви ръка за ръка със спазването на всички китайски регулации и правене на постоянни компромиси от страна на бизнеса.
Последният подобен пример засегна над 30 международни авиокомпании, които получиха нареждане от китайското правителство да премахнат всякаква информация, която навежда на мисли, че Тайван, Хонконг или Макао не са част от Китай.
За всеки, който е забравил – освен че Китай е втората най-голяма икономика в света, страната олицетворява най-големия комунистически режим в наши дни. А да правиш бизнес в силно регулирана среда не е лесно.
„Това е една ограничена среда“, казва Николас Ларди от Peterson Institute for International Economics, цитиран от CNN.
Какви компромиси се налага да правят чуждестранните компании, за да получат парче от китайската баница?
Внимавай какво говориш за Тайван, Хонконг и Макао
Китай смята автономния Тайван за интегрална част от собствената си територия, докато Хонконг и Макао са специални административни региони на азиатската страна.
Китайските власти винаги реагират остро, когато според тях чуждестранна компания определя тези региони като отделни независими държави.
През януари тази година Китай блокира достъпа до сайта на Marriott за цяла седмица, след като хотелиерската група посочи Тайван, Хонконг, Макао и Тибет като отделни държави. Превозвачът Delta Air Lines и модната верига Zara имаха проблеми поради същото провинение.
Китайските власти изглежда правят сериозен мониторинг на всичко, което се пише за страната на език, различен от китайския, смята Скот Кенеди, директор на Project on Chinese Business and Political Economy към Center for Strategic and International Studies.
„Това, което е ново сега: те се опитват да казват на компаниите как да говорят с аудиторията си“, казва той.
Съхраняване на данни на китайска територия
През юни миналата година Китай въведе закон, според който всички данни, събирани от интернет компаниите, опериращи в страната, трябва да се съхраняват на сървъри, позиционирани на китайска територия.
Официално властите посочват, че правят това с цел сигурност и пресичане на киберпрестъпленията. Критиците обаче смятат, че властите просто искат да имат контрол над онлайн информацията.
Редица чуждестранни компании се съобразиха с това изискване и направиха необходимите промени.
Google и Китай - парите не миришатАмериканският гигант Google тихомълком отвори нов офис в Китай
Apple посочиха, че събираните данни от китайските потребители ще се съхраняват в партньорство с държавна китайска компания в град Гуанджоу.
През миналия ноември Amazon Web Services продаде хардуера, използван за съхраняване на данни в облак на своя китайски партньор с цел задоволяване на новите законови изисквания.
Съвместни предприятия с местния бизнес
В някои сектори Пекин допуска чуждестранни компании да оперират на пазара само чрез съвместни предприятия с местни компании, където китайските компании държат мажоритарната собственост.
Автомобилни производители, като GM, Volkswagen и Toyota, вече направиха този ход, като по този начин избягват митата за внос на коли.
Производители на хардуер, като Qualcomm и Intel, също работят в Китай по тази схема, произвеждайки полупроводници в азиатската страна.
Точно тези изисквания стоят в центъра на така наречената търговска война между САЩ и Китай. Американското правителство обвинява Китай, че очаква от чуждестранните компании да предадат ноу-хау на местните фирми още преди създаването на евентуално съвместно предприятие.
С други думи, Китай извлича чужда интелектуална собственост.
През последните месеци се наблюдава политика по разхлабване на тази регулация, като това вече се случва във финансовия сектор.
До края на юни тази година Народната банка на Китай ще премахне напълно лимитите, важащи за банки и компании за управление на активи, посочват анализатори. Централната банка ще позволи на чуждестранни компании да притежават мажоритарен дял (до 51% от капитала) в бизнеса с управление на фондове, фючърси и животозастраховане.
Бъдете внимателни, когато става дума за Далай Лама
Далай Лама е популярна религиозна фигура по целия свят. Според китайските власти, духовният лидер на будистите е „отцепник“, който не бива да се споменава или поне да не се почита от компаниите в техните маркетингови материали.
Mercedes-Benz трябваше да се извинява през този февруари, след като в публикация в Instagram сподели цитат на Далай Лама.
През 1950 г. комунистически Китай праща сили в Тибет, за да наложи волята си в региона. Китай контролира Тибет от 1951 г., като през този период Пекин често бива изправен пред размирици, провокирани от етническото население на региона.
Цензура
За да могат да оперират в Китай, интернет компаниите трябва да следват местните правила за допустимо съдържание.
Това важи за абсолютно всички, включително за гиганти, като Apple и Linkedin. През 2017 г. Apple премахна приложението на New York Times от своя онлайн магазин в Китай, тъй като изданието нарушавало „местните регулации“.
Американската компания премахна от своя онлайн магазин и всички приложения, които позволяваха на китайците да заобикалят цензурата в страната, позната с прозвището Great Firewall.
Linkedin също се съгласи с цензурата в Китай, когато пусна китайска версия на платформата през 2014 г. През 2016 г. платформата бе купена от Microsoft.
Американският сенатор Марк Уорнър стовари тежки критики върху технологичните гиганти
Ситуацията на чуждите компании в Китай навежда на множество размисли, включително на какво са готови западните конгломерати в името на печалбата.
За този случай има една хубава българска поговорка: „Не е виновен този, който яде баницата, а този, който му я дава“.