Британският парламент работи с наш продукт, който улеснява търсенето и индексирането на юридически документи. Това заяви изпълнителният директор на Сирма Груп Холдинг Цветан Алексиев на деветото издание на икономическия форум "Шумът на парите 2018". Той взе участие в панела "TechНологии на успеха".

Той припомни, че компанията вече е внесла проспекта за второто си публично предлагане на акции в Комисията за финансов надзор.

"Целта ни е след пет години да станем първата българска компания, която се е листнала на голяма фондова борса. Искаме да наберем достатъчно капитал, който да инвестираме в сферата на високите технологии", заяви Алексиев.

"Изкуственият интелект вече не е нещо екзотично, а е абсолютна необходимост, ако си голяма компания и искаш да имаш предимство спрямо конкурентите си. Повечето големи компании инвестират огромни суми в разработката на тези системи", каза още той.

По думите му потребителите и бизнесът вече се сблъскват ежедневно с изкуствения интелект - от профилирането във Facebook до електронните магазини, като Amazon, които вече знаят всичко за нас.

"Ние в Сирма също се опитваме да правим системи, базирани на изкуствен интелект. Това беше мечтата ни, когато започнахме преди 26 години", сподели още Алексиев. Според него проблемът на съвременния свят е, че сме заобиколени от море от данни, в което за хората и компаниите ориентацията става все по-трудна.

"Преди 26 години беше точно ообратното - тогава в интернет нямаше достатъчно данни", припомни Алексиев.

Той обясни, че целта на Сирма Груп е да улесни вземането на решения в бизнеса и да направи адекватни предвиждания в дадена област, започвайки от събирането и подреждането на данните и стигайки до интерфейса за комуникация с потребителите. Независимо дали става въпрос за т. нар. "чат ботове" или платформи за обмен на документи.

"С нашите технологии работи британският парламент, що се отнася до публикуване на основната юридическа информация. Те използват софтуер, който извлича ключови данни от всеки документ и улеснява търсенето", разказа изпълнителният директор на Сирма Груп Холдинг.

Той обаче изрази съжалението си, че в България развитието на технологиите се случва доста по-бавно.

Според него много голяма част от рутинната дейност в различни професии може да бъде поверена на машините, а хората да се занимават с по-полезни неща.

"Колцентровете не са мястото, където да правиш кариера и да постигнееш нещо в живота си. Това е тъпа и скучна работа и е съвсем нормално в нея да се елиминира човешкия фактор", категоричен е Алексиев.

Той сподели още, че Сирма работи върху технология, която може да "отсява" фалшивите новини. "Опитваме се да извлечем основната информация от дадена статия и да я "навържем" с различни релации, анализирайки и източниците, от които идва. Оттам нататък тази информация може да бъде проверена за противоречия, използвайки база данни от други материали, свързани с тази област", обясни Алексиев.

В крайна сметка, се изработва стратегия, която може да определи вероятността една новина да е фалшива.

"Интересно е за какво компаниите използват този вид технорогии. Един от проектите ни е за Standard & Poor's и е свързан с определянето на фючърсните цени на петрола. На всяко пристанище те имат агенти, въоръжени с бинокли, които наблюдават пристигащите и заминаващите танкери. Освен броя на съдовете, те следят и дълбочината на газене, която показва колко са пълни. Тези данни се използват за определянето на баланса между търсене и предлагане на петролния пазар", сподели изпълнителният директор на Сирма Груп Холдинг.

"Целта ни е да съберем цялата тази информация, заедно с всички новини, които излизат за състоянието на петролния пазар, и да я структурираме по начин, който позволява на човек или невронна мрежа да направи някаква смислена прогноза", добави Алексиев.

Той обаче изрази мнение, че изкуственият интелект все още не е това, което сме виждали във фантастичните романи и филми. По-скоро е в началния етап на развитието си.

"Аз, като знам какви алгоритми се използват в т. нар. "автономни автомобили", никога не бих се качил в такова возило", пошегува се Алексиев.

По повод новия регламент за личните данни (GDPR), който влиза в сила от 25 май, Цветан Алексиев заяви, че според него Европейската комисия за пореден път е реагирала малко повече на проблеми, които наистина съществуват, опитвайки се да изработи универсална регулация за всичко и навсякъде.

"За мен по-добрият подход е да се таргетират по-ясно проблемите, а не да се товари бизнесът с допълнителни регулации и разходи. Целта на ЕК е да дисциплинира американските технологични гиганти, но с действията си удря и всички останали. Единственият изход е да се опитаме да спазваме правилата, нямаме друг избор", каза още той.

Повече информация за Шумът на парите можете да намерите на сайта на събитието или във Фейсбук. Спонсори на конференцията Шумът на парите през 2018 г. са Първа Инвестиционна банка, CSOFT, Philip Morris, SIRMA Group, Градус, ALCOMET, TBI BANK, Admiral Markets, Qatar Airways, Garitage park, Arco Real Estate, Opel, Residential Park Lozen, Aмерикански университет в България, Юг Маркет и Юг Маркет Фонд Мениджмънт, Пощенска Банка, International Hotel Casino & Tower Suites, Amundi asset management, Сосиете Женерал Експресбанк, Mining.bg и Hotel Rila Borovets. Организационен партньор на събитието е агенцията за връзки с обществеността United Partners. Медийни партньори на събитието са Novini.bg, Economic.bg, Kaldata.com, Offnews.com, Imot.bg, ФАКТИ, Businessmap.bg, в. Труд и сп. Икономика.