Какво мислят българските технологични лидери за GDPR?
В рамките на Европейския съюз вече действа нова регулация, засягаща употребата на личните данни на интернет потребителите.
Общият регламент за защита на лични данни (General Data Protection Regulation или GDPR) е тема, която вълнува всеки един технологичен бизнес, независимо дали е базиран в Европа или оперира на този пазар.
Какво мислят българските технологични лидери за новата регулация на ЕС?
Европейската комисия за пореден път реагира малко прекалено на проблеми, които наистина съществуват, опитвайки се да изработи регулация за всичко и навсякъде. Това стана ясно от думите на Цветан Алексиев, изпълнителен директор на Сирма Груп Холдинг, по време на панел “techНологии” в рамките на икономическия форум „Шумът на парите”, който се проведе на 22 и 23 май в София, под организацията на Profit.bg.
"За мен по-добрият подход е да се таргетират по-ясно проблемите, а не да се товари бизнесът с допълнителни регулации и разходи. Целта на ЕК е да дисциплинира американските технологични гиганти, но с действията си удря и всички останали. Единственият изход е да се опитаме да спазваме правилата, нямаме друг избор", каза Алексиев, чиято компания Сирма Груп Холдинг вече десетилетия постига успехи навсякъде по света.
Така например британският парламент работи с продукт, разработен от българската софтуерна компания, благодарение на който лесно управлява индексирането на юридически документи в базата си данни.
Според Атанас Райков, генерален мениджър на Viber за Централна и Източна Европа, новата регулация създава проблеми на множество бизнеси, но в крайна сметка ще има положителен ефект за потребителите.
„За нас въвеждането на GDPR беше нещо лесно и логично и ние го въведохме в цял свят безпроблемно. Макар да създава много пречки и сега хиляди бизнеси в Европа да имат проблеми, крайният резултат е повече защита на клиентите”, коментира Райков.
По думите му, мисията на Viber, който е собственост на японския гигант Rakuten, е да спечели доверието на хората, така че да знаят, че личните им данни няма да бъдат споделяни с трети страни.
„Потребителите трябва да са сигурни, че ние нямаме право да споделяме информацията, че никой не трябва да знае какво правят, с кого разговарят, кога се прибират, какви снимки имат….И се стараем да отговорим на това изискване. От компанията заставаме зад ангажимента за криптиране на данните, за непазене на данни и се стараем да предоставим най-високо ниво на защита”, посочи Райков.
Макар GDPR да е в полза на потребителите, регулацията може да се окаже и непреодолима бариера за навлизане на европейския пазар за нови стартиращи компании.
По думите на Иван Александров, основател и изпълнителен директор на eBag.bg, Общият регламент за защита на личните данни ще направи доста по-трудно навлизането на стартиращи бизнеси, които търсят иновации.
Експертът потвърди, че неговата компания, занимаваща се с доставка на хранителните продукти по домовете, е подготвена да отговори на новата регулация.
„eBag наскоро стана на 3 г. Всяка година имаме минимум 100% ръст, като те са само толкова, защото досега трудно разширявахме капацитета”, каза Александров. Това обаче скоро ще се промени.
„Преди няколко месеца взехме стратегическо решение с нашите партньори. Вече работим върху склад, който нашият партньор Фантастико ще зарежда. Там ще се осъществява цялото пакетиране и впоследствие оттам ще тръгва и логистиката. Това би трябвало да ни даде възможност да обработваме повече поръчки и по-ефективно”, заяви Александров.
Новият Общ регламент за защита на личните данни, освен проблем, може да се окаже и възможност за редица технологични компании.
„Следващите 2-3 месеца ще са от голяма полза за компаниите, които искат да подобрят дигиталния си маркетинг”, посочи Георги Малчев, управляващ съдружник в Xplora.bg.
„Сега много компании имат възможност да оценят къде са ценните интеракции. Хората остават силен сигнал за бизнеса, а има бизнеси, които не знаят кои са ключовите им потребители”, каза експертът.
„Това ще ни позволи да подобрим комуникацията. В момента разходът за достигане до тези хора и фокусът ще са голямата разлика. Ако се ориентираме, можем да насочим хората натам, където искаме”, допълни Малчев.
В наши дни каналите за маркетингова комуникация с потребителите са се изменили в полза на мобилните технологии. „Вниманието на човека при работа със смартфон е 79% по-високо, отколкото, когато гледа телевизия”, каза Малчев, цитирайки данни, представени по време на конференция, организирана от Facebook.
Така съвременният потребител на мобилен телефон осъществява средно по около 2615 интеракции, което превръща тези устройства в главен канал за комуникация, стана ясно от думите на управляващия съдружник в Xplora.bg.
Един конкретен бизнес сякаш стои встрани от главоболията, свързани с GDPR – добиването на криптовалути.
По думите на Валентин Найденов, управител на mining.bg, прозрачното и децентрализирано естество на блокчейн технологията гарантира, че този вид бизнес няма да има проблеми с новата регулация.
Блокчейн технологията дава възможност на всеки човек да бъде част от инфраструктурата, стояща зад виртуалните валути, позволявайки му да сподели собствената си (на неговите машини) изчислителна мощност в мрежата.
Според Найденов, инвестицията в хардуер за копаене на криптовалути може да бъде възвърната в рамките на 1 година, като все пак всичко зависи от индивидуалния избор и подход.
По отношение на бъдещето на криптопазара, Найденов смята, че високата пазарна капитализация и големият брой инвеститори на този пазар означават, че криптовалутите ще бъдат поставени под регулация, точно както фиатните пари.
Mining.bg: Блокчейн не може да бъде фалшифициранЗа разлика от парите