Сигурни ли са разговорите ни през Viber?
Атанас Райков е директор Бизнес развитие на Viber за Централна и Източна Европа и страните от ОНД, а също така и директор Телеком партньорства. Неговата роля е да надгражда популярността на Viber в региона, като предлага качествено локално съдържание и услуги на милионите потребители.
Преди това 10 години е работил във VIVACOM, където е отговарял за създаването и развитието на търговската стратегия на мобилните услуги и услугите с добавена стойност.
Има бакалавърска степен от СУ „Св. Климент Охридски” и магистърска степен по мениджмънт управление на информационни и комуникационни технологии от Нов български университет. Ментор е към LAUNCHub и Eleven, помага и на екипа на фондация StartUp.
1. Г-н Райков, как се отрази GDPR регламента на работата на Viber?
Регламентът за защита на личните данни, или т.нар. GDPR, не бих казал, че се отрази на начина, по който Viber работи. Философията и мисията, която ние, като компания, винаги сме имали е една - да помагаме на своите потребители да се свързват свободно с всеки и навсякъде по света, гарантирайки сигурността на личната им информация.
Ние вярваме, че неприкосновеността и опазването на лични данни е едно от най-важните неща за изграждане на доверие между потребителите и Viber. Именно заради това моделът, по който работим на глобално ниво, отговаря на GDPR регламента още преди такъв да бъде определен и за нас въвеждането му бе нещо лесно и логично.
2. Каква е разликата в криптирането между отделните разговори и тайните разговори?
За разлика от Facebook Messenger и Телеграм например, при които създателите на услугата имат достъп до цялото съдържание, което се обменя в стандартните им чатове, при Viber всички видове съобщения и разговори са защитени чрез криптиране от край до край (end-to-end encryption).
Това е единственият доказан вид защита, при който изпратените съобщения се заключват от устройството на единия потребител чрез специален код, който само устройството на получателя може да преведе на обикновен език. Освен това ние не съхраняваме никаква част от кореспонденцията на нашите потребители, което означава, че няма как хакери или злонамерени организации да достигнат до вашата информация чрез пробив в сигурността, както беше в случая с Cambridge Analytica.
Тайните разговори при Viber предоставят допълнително единствено функции, свързани с изчезващи съобщения след определен период и контрол при препращането им от страна на отсрещната страна. Те позволяват задаване на таймер за самоунищожаване за всяко съобщение в разговора.
Освен това, ако получателят използва телефон с Android, той не може да запази съобщението под формата на скрийншот. Ако пък използва iPhone, изпращачът ще получи известие, ако някой се опита да препрати или да направи скрийншот на съобщението.
Криптирането от край до край обаче е включено винаги и по всяко време, което прави сигурната работа с Viber нещо, което е част от наша услугата по подразбиране, а не специална, сложна за включване функция.
3. Какво може да се очаква на пазара на чат приложения до края на 2018 г.?
Чат приложенията и Viber в частност добиват все по-голяма популярност за сметка на отслабващото доверие в социалните мрежи и умората на много потребители. Затова и основното развитие ще бъдe в посока създаване на атрактивна и работеща алтернатива за социална комуникация на потребителите помежду им, както и с брандове и доставчици на услуги.
Това ще бъде налице благодарение на по-големите възможности на груповите чатове, чат ботовете, функциите за по-бързо споделяне на информация. Други много важни насоки на развитие, които ще улеснят значително ежедневието на потребителите, са мобилните плащания за стоки и услуги през Viber, които ще имат потенциала да променят кардинално електронната търговия в България и региона.
Viber, като част от семейството на Rakuten - водеща световна компания в областта на електронната търговия и плащаниятаь е в уникална позиция да направи това за първи път в такъв мащаб.
4. Как Viber отговаря на искания от страна на различни държавни служби за предоставяне на информация?
Както вече споделих, Viber не пази никакви данни на своите сървъри и респективно, има много ограничени възможности как да отговори на такъв тип искане, без значение от какъв орган на властта идва.
5. Какво можем да очакваме от Viber в следващите месеци?
Фокус и през следващите месеци остава последният продукт, който обявихме в началото на месец март - Viber Communities. Преди дни пуснахме допълнителни Chat Extensions - Shouts, Favorites and Location, които дават възможност на потребителите да се забавляват още повече, изразявайки своите емоции и споделяйки информация.
За месеца на Световното първенство по футбол подготвяме нови функционалности в полза на всички верни на футбола фенове. Освен постоянно усъвършенстване от технологична гледна точка, провеждаме срещи с потенциални партньори на всеки един от пазарите в региона, с цел създаване на нови и интересни кампании, които да обогатят преживяванията на потребителите и интеракцията им с техните любими марки във Viber.