Защо „японският Дейвид Бекъм“ спря с футбола и какво прави сега?
До 29-ата си година Хидетоши Наката бе успял да направи кариерата, за която винаги бе мечтал.
Бившият футболист, наричан често “японския Дейвид Бекъм”, имаше три участия на Световно първенство, две на Олимпийски игри и бе играл за клубове във Великобритания и Италия.
Той дори бе получил едно от най-големите отличия в Италия - Ордена на звездата на италианската солидарност, в чест на неговата близо 10-годишна футболна кариера на Ботуша.
11 години след началото на неговото футболно пътешествие обаче, той решава да обърне гръб на всичко това.
“Не играех футбол, защото исках да стана известен или милионер, а защото обичах играта,” казва Наката. “Усещах се обаче малко изморен от средата и нещата около мен.”
Седмици след загубата на Япония с 4-1 от Бразилия на Световното първенство през 2006 г., Наката обявавя изненадващо, че се отказва от футбола, заявявайки, че е взел това решение шест месеца преди това, след като е осъзнал, че футболът се е превърнал в “голям бизнес.”
След като слага край на футболната си кариера, Наката започва да търси ново занимание.
Това не става лесно.
Наката обикаля с кола всички 47 префектури в Япония, за да се запознае отново със своята родина, след като прекарва по-голямата част от футболната си кариера в чужбина. Той се среща с фермери, готвачи и занаятчии, решени да съхранят японските традиции.
На Наката са му необходими седем години, за да завърши обиколката си из страната, но той в крайна сметка открива истинската си страст – сакето.
“След като започнах да разбирам културата зад сакето и самата индустрия, започнах да разбирам качеството на напитката и хората зад него, историята зад него,” казва Наката. “В същото време обаче разбирах и проблемите, които те имат.”
Интересът на Наката към сакето - традиционна алкохолна напитка, произвеждана от ферментирането на ориз, съвпада с намаляващите продажби на местния пазар. Продажбите на саке отчитат спад от 30% от 1975 г. насам, по данни японските данъчни власти.
Вината е отчасти на намаляващото население и застаряващите консуматори на напитката, но индустрията на сакето също така страдаше от проблем с имиджа и бе изместена от виното и коктейлите при по-младите потребители, пише CNBC.
Така Наката превръща страстта си в амбиция. През 2013 г. той стартира N - луксозна марка саке, която се продава на цена от 1 000 долара бутилката.
След това той участва в разработването на хладилник за саке, който улеснява ресторантите и почитателите на сакето по отношение на консумацията на напитката при оптимална температура.
“Толкова много хора смятат, че сакето е същото като виното, или че да се консумира на стайна температура е нормално,” казва Наката. “Всъщност обаче трябва да го съхранявате при минус пет градуса.”
Преди няколко години Наката пуска Sakenomy - приложение, което превежда етикетите на сакето за потребителите и предлага подробни напътствия за производителите на саке, както и препоръки за това с какво си подхожда напитката в различните кухни.
През това време той се превръща в културен посланик на своята страна, обикаляйки света, за да показва най-доброто от Япония.
“Всички тези традиционни пазари, като занаятичии и производители на саке, не отварят толкова лесно вратите си за общественото внимание,” казва Наката.
Заради бизнеса си, в днешно време Наката е далеч от футболния терен, но той твърди, че все още притежава дисциплината, която е придобил като професионален спортист. Той спортува всяка сутрин, защото това поддържа ума му. Наката твърди, че тялото му е мярка за това “как натоварва разума си.”
Въпреки че цели да разшири бизнеса си, Наката настоява, че няма реална крайна цел.
“Просто правя неща, към които изпитвам страст. Футбол, занаяти, култура,” казва той. “Не го правя за прите или славата. Точно по тази причина за мен няма реален успех или провал.”