Частица от класическо Ferrari... за 80 долара. Звучи добре, нали?
Rally Rd. не е типичната инвестиционна компания от Манхатън.
15-те и служители са облечени небрежно в тениски и бейзболни шапки, а по стените на офиса са закачени снимки на някои от култовите ретро модели на Mercedes-Benz.
Но най-важната разлика е, че хората от Rally не инвестират в акции или облигации. Те търсят автентични класически автомобили, пише Bloomberg.
Rally Rd. е мобилно приложение, което се предлага за iOS от 2017 г. То позволява на индивидуалните инвеститори купуват "дялове" от колекционерски возила.
Единичната цена за един Lotus Esprit S1 от 1977 г. може да достигне 77 000 долара, а Jaguar XJ220 от 1993 г струва близо половин милион. Подобни суми са непостижими за повечето дребни купувачи.
Rally Rd. обаче им предлага алтернатива. Създателите на компанията са Кристофър Бруно, Роб Петрозо и Макс Нидерсте-Остхолт. Те са запалени фенове на ретро автомобилите, а мисията им е да направят инвестицията в този клас активи достъпна за повече хора.
Доходността от инвестициите в класически автомобили расте прогресивно през последните години, пише Bloomberg. Според данните на застрахователната компания Hagerty, стойността на култовите ретро модели се е повишила средно с 300% през последното десетилетие.
Ferrari 512 BBi от 1983 г. в перфектно състояние, например, се продава за 300 000 долара през 2018 г., докато преди пет години цената му е била 142 000 долара.
"Дяловете" от същото това Ferrari ще могат да се купят през платформата на Rally Rd. от това лято на цена от 175 долара. Подобен дял от Ferrari Testarossa от 1985 г. ще струва 82.50 долара.
Хауърд Линдзън е съосновател на компанията за инвестиции в стартиращи компании Social Leverage, която участва в първоначалното финансиране на Rally Rd. в размер на 2.6 милиона долара.
По думите му колекционерските возила ще стават още по-ценни с времето, навлизайки в ерата на Uber и прогнозите за все по-малък брой лични автомобили.
Приложението дава информация на абонатите си за възможните модели, в които могат да инвестират. Основните данни включват пробег на автомобила, ексклузивност на модела, състояние и подробности за извършената реставрация, ако има такава.
От тях се иска само потвърждение дали ще инвестират или не.
"Искахме усещането да е като при инвестирането в акции или всеки друг подобен актив", казва Петрозо.
След като договори придобиването на даден автомобил, Rally Rd. го "разделя" на 2000 равни идеални части, които впоследствие предлага на клиентите си. Първият инвестиционен "прозорец" ще отвори на 11 юли и ще даде възможност за покупка на дялове от Lotus Esprit S1 от 1977 г.
Три месеца след първоначалната инвестиция в даден автомобил се отваря търговски "прозорец" от един ден, в който "дяловете" от него могат да се търгуват. Процесът се повтаря след още един месец, като целта е инвеститорите периодично да имат възможност да купуват и да продават дяловете си в различните легендарни возила.
От Rally Rd. планират да въведат абонаментен план за своята платформа. Засега те не разкриват броя на клинетите си, но твърдят че имат хиляди акционери и още между 15 и 20 хиляди потенциални клиенти, които чакат да се включат в някоя от бъдещите платформи.
Очаква се в скоро време приложението да има уеб базирана версия, както и такава за Android.
Мотивацията на "акционерите" се крие не само в любовта им към класическите автомобили, но и във възможността за добра печалба. Средната възраст на инвеститорите е около 26 години, разкрива Роб Петрозо.
Сред тях е и Стивън Джонсън, в чийто инвестиционен портфейл има акции на Apple, криптовалути и дялове от луксозни автомобили, които той е купил през платформата на Rally Rd.
36-годишният калифорниец държи 1-2% от целия си портфейл в този клас активи, разпределени между BMW M3 Lightweight от 1995 г., Ferrari Testarossa от 1985 г. и Lamborghini Jalpa от 1988 г.
Колите се купуват от всички краища на САЩ. Част от сделките се сключват от самата компания, а друга - от нейните консултанти. Продавачите пък са хора, които не искат да вървят по традиционния път и да предлагат колите си на аукциони.
"Някои от тях са щастливи, че по този начин могат да предадат това технологично наследство на следващото поколение. В повечето случаи класическите автомобили се предлагат от човек на човек или на много малка група от хора. Ние предлагаме модела "един на много", казва Макс Нидерсте-Остхолт.
След като приключи финансирането и покупката на даден автомобил, той се транспортира до складовете на компанията в Пенсилвания, които разполагат с високотехнологичен контрол на температурата и всички останали условия за съхранение, както и въоръжена охрана.
Те могат да бъдат излагани като експонати на различни мероприятия и да бъдат разглеждани от своите собственици, както и от потенциални бъдещи инвеститори. По този начин се осигурява паричен поток за оперативните разходи по съхранението, както и дивидент за акционерите.
Засега Rally Rd. все още не е излязла на печалба, но има намерение до края на годината да завърши поредния си кръг на финансиране. Той ще помогне на компанията да навлезе на нови пазари и да разшири портфейла си.
Петрозо очаква в близко бъдеще през платформата да започнат да се продават и дялове от различни спортни и политически сувенири.