Три неща, за които да внимаваме в сезона на отчетите
В петък, на 13 юли, американските публични компании започват да публикуват финансовите си отчети за второто тримесечие, а инвеститорите прогнозират силни резултати, пише Marketwatch.
По данни на FactSet, очакваният ръст на печалбата за компаниите от широкия борсов индекс S&P 500 е с 20%. Той надвишава регистрираното през първите три месеца на година 18.8% повишение на корпоративните печалби. Прогнозният ръст на продажбите пък възлиза на 8.4%, в сравнение с отчетените 7.8% за периода януари-март.
Не всички обаче се присъединяват към тези оптимистични нагласи. Тревогите около ескалацията на търговския конфликт между САЩ и Китай, повишаващата се инфлация и поскъпващият долар могат да сложат прът в колелата на американския бизнес.
Според анализаторите, цитирани от Marketwatch, вече има сигнали, че някои компании могат да свият или най-малкото да отложат инвестиционните си планове за по-добри времена.
Главният инвестиционен стратег на BlackRock Ричард Търнил е на мнение, че все още не е ясно доколко увеличаването на митническите тарифи се отразява на потребителското доверие и на бизнес климата.
Факт е обаче, че пазарите реагираха негативно след последната заявка на американския президент Доналд Тръмп да въведе нови търговски бариери срещу китайския внос в размер на 200 млрд. долара.
Marketwatch обобщава трите ключови фактора, за които инвеститорите на Уолстрийт ще трябва да внимават в рамките на сезона на отчетите за второто тримесечие:
Митата и търговската война
САЩ и Китай вече си размениха реципрочни увеличения на митническите тарифи в размер на 34 млрд. долара, а по-рано тази седмица президентът Тръмп заяви, че ще наложи нови повишения в размер на 10% върху още китайски стоки на обща стойност 200 млрд. долара.
Очаква се темата за ефектите от тази размяна на търговски "удари" да присъства и в корпоративните отчети, особено на компаниите от секторите, които са по-чувствителни към външната търговия, като производителите на автомобили, самолети и хранителни продукти.
Много от браншовите асоциации в САЩ открито изразиха притесненията си и призоваха държавната администрация да промени подхода си.
"Разбираме, че правителството иска да постигне честни и прозрачни отношения в международната търговия, но въвеждането на нови мита не е правилният начин. Те повишават цената на автомобилите, ограничават избора на потребителите и карат нашите партньори да предприемат ответни мерки. Нашият бранш подкрепя свалянето на бариерите и насърчаването на търговията, а не нейното ограничаване", заявяват от Асоциацията на автомобилните производители.
Те обаче не са единствените, които изпитват притеснения. Фермерите, отглеждащи соя, имат не по-малко причини за тревога, тъй като суровината заема дял от 41% в общата стойност на наложените от Китай митнически бариери.
Само за миналата година САЩ за изнесли в Китай соя за 14 млрд. долара, което я превръща в най-важния земеделски експорт за страната.
Поскъпването на щатския долар
Ескпортно ориентираните компании в САЩ вече не могат да разчитат на евтиния долар за подкрепа, що се отнася до финансовите резултати. Печалбите за второто тримесечие вероятно ще изпитат негативните ефекти от поскъпващата валута, особено в секторите, които имат силна експозиция към външните пазари.
Високият курс на долара прави стоките, произведени в Съединените щати, по-скъпи за купувачите от чужбина.
Доларовият индекс, който измерва представянето на "зелените пари" спрямо кошница от шест водещи световни валути, се повиши с 5% за трите месеца от април до юни, след като през първото тримесечие падна с 2.1%, а в последното тримесечие на 2017 г. се пониши с 2.6 на сто.
Преди месец от Coca-Cola Co. заявиха, че очакват промените във валутните курсове да намалят печалбата на компанията с 1% тази година. Carnival Corp. също намали очакванията си за второто тримесечие, цитирайки неблагоприятните изменения в курса на долара.
Около 38% от всички приходи на компаниите от S&P 500 се реализират зад граница, показват данните на FactSet, цитирани от Marketwatch. Това означава, че и други компании вероятно ще пострадат заради поскъпването на щатския долар.
Ръстът на инфлацията
Потребителските цени продължават да ускоряват ръста си, което може и да се харесва на Федералния резерв, но за много от компаниите означава влошаване на финансовите резултати. Поскъпването на горивата и суровините намалява нормите на печалба и принуждава корпоративните ръководства да понижават своите прогнози за тримесечието.
През второто тримесечие S&P Goldman Sachs Commodity Index, който измерва движението на цените на основните суровини, се повиши със 7.6%, а фючърсите на лекия суров петрол поскъпнаха с 14 на сто. В същото време през юни беше отчетена годишна инфлация от 3.4% - най-високата за последните седем години.
Безработицата пък се намира на най-ниските си равнища от близо две десетилетия, което означава, че и разходите за работна ръка също ще се повишават в обозримо бъдеще.
Sonoco Products, Harley-Davidson и American Airlines Group са само част от компаниите, които вече официално предупредиха акционерите си, че очакват скъпите суровини и повишаващите се разходи за труд да окажат негативен ефект върху финансовите им резултати.