Google планира завръщане на китайския пазар.

Компанията, която има дълга история на противоречия с китайските власти, ще пусне на приложение за търсене в интернет, като ще се съобрази с местната реалност и ще блокира достъпа в търсачката до чувствителни за комунистическата власт сайтове и термини, предава The Intercept, цитирани от CNN.

Китай разполага със стотици милиони интернет потребители и гигантски онлайн пазар, което прави невъзможно за щатските технологични компании да игнорират апетитните възможности, свързани с навлизането в азиатската страна.

Връщането към Китай обаче върви ръка за ръка с етични проблеми, още повече, че в Google винаги са застъпвали идеята за свободен и отворен интернет.

Анди Тиан, технически експерт, който в миналото ръководеше мобилната стратегия и партньорствата на Google в Китай, коментира, че китайските технологични компании, които понастоящем доминират търсенията в интернет, реално не могат да се конкурират с продукта на Google.

“Има голяма празнина, Google могат да запълнят тази дупка”, казва Тиан, който сега е изпълнителен директор на Asia Innovations.

По повод материала на The Intercept, от Google посочват в изявление: „не коментираме спекулации относно бъдещи планове”.

Подобно на много други щатски платформи, най-популярните продукти на Google, като търсачката, YouTube и Gmail, са блокирани в Китай от години.

Но ситуацията не винаги е била такава.

Google China 1.0

Щатската компания пусна китайска версия на търсачката си – google.cn – през 2006 г., като платформата тогава беше съобразена с цензурата в страната.

„Въпреки че премахването на резултати от търсенето е несъвместимо с мисията на Google, неосигуряването на информация е дори още по-несъвместимо с мисията ни”, коментират от компанията по онова време.

Така, въпреки че търсачката бе филтрирана тогава, китайските потребители виждаха къде информацията е орязана или скрита, което им даваше поне знанието какво е умишлено цензурирано.

Google и Китай - парите не миришатАмериканският гигант Google тихомълком отвори нов офис в Китай

„Напомняхме на потребителите всеки ден, че това, което виждат, са филтрирани резултати”, кава Тиан, който работи за компанията, когато услугата стартира в Китай.

Критиците обаче не бяха особено впечатлени от „усилията” на Google и ги критикуваха за нарушаването на собственото им мото - „Не бъди зъл”.

Така, въпреки критиките и постулатите за свобода, равенство и братство, реално щатската компания не искаше да изгуби достъпа си до гигантския китайски пазар.

Атака и отстъпление

Преди десетилетие Google се конкурираше на китайския пазар с местната компания Baidu. Три години след стъпването си в страната, щатската фирма завзе 1/3 от пазарния дял на китайския си конкурент.

Динамиката се промени през януари 2010 г., когато Google и други над 20 чуждестранни компании бяха нападнати от китайски хакери, които успяха да компроментират имейл акаунтите на китайски дисиденти, живеещи далеч от родината си.

Пекин отрече да има нещо общо с атаката, но инцидентът запали политически сблъсъци с Вашингтон. Около три месеца по-късно Google спря търсачката си в Китай.

През март 2010 г. комапнията спря да оперира цензурираната си търсачка Google.cn и се ограничи само до стандартната версия на приложението, базирано в Хонконг.

Това бе сериозен удар, тъй като учениците, студентите и другите заинтересовани групи разчитаха на услугата за търсене на Google, тъй като нямаха достъп до нужната информация чрез услугите на конкуренти, като Baidu.

Освен това, компаниите използваха приложения, като Google Docs и Gmail.

Google иска обратно в Китай

Alphabet - компанията-майка на Google, промени мотото си през 2015 г., заменяйки „Не бъди зъл” с „Постъпвай правилно”.

От бизнес гледна точка, завръщането в Китай е правилното нещо за Google. Понастоящем компанията предлага няколко услуги в страната, като Google Translate, програма за организиране на файлове и нова игра, базирана на изкуствен интелект.

Рекламите са основният източник на приходи, като 1.4 млрд. потенциални потребители е нещо, което трудно може да бъде игнорирано.

Google инвестира 550 млн. долара в КитайВложението е част от стратегическото партньорство между Google и JD.com

Facebook, който се съревновава с Google за приходите от рекламодатели, също е блокиран в Китай.

Акциите на Baidu поевтиняха с 8% по време на търговията в сряда, когато бе публикуван материалът на The Intercept.

Критиците и защитниците на човешките права веднага нападнаха комапанията, че се съобразява с китайската цензура и воля.

„Реалността е, че те ще обслужват китайското правителство”, казва Локман Тсуи, бивш ръководител в Google за Азия.

„Правителството понастоящем следи хора, мобилни приложения, които показват къде се намирате. Те събират много повече данни и Google може да бъде подканен да предава тези данни на правителството”, добавя той.