Илон Мъск, който публикува в Twitter миналата седмица, че „финансирането е осигурено” за превръщането на Tesla отново в частна компания, посочи вчера, че е имал предвид проведени разговори по темата със Суверения фонд на Саудитска Арабия.

Чрез публикация в блога на Tesla, Мъск пише, че от саудитския фонд са се свързали с него „множество пъти” относно превръщането на компанията за електрически автомобили отново в частна.

По думите му, той е напуснал среща, проведена на 31 юли, „без съмнение, че сделка със саудитския суверенен фонд може да бъде постигната и всичко е въпрос на задвижване на процеса”, предава CNN.

Сувереният фонд на арабската страна представлява инвестиционно звено, контролирано от саудитските власти. Саудитска Арабия пък в последно време се опитва да намали зависимостта на икономиката си от петрола. Мъск потвърди, че кралството е придобило вече близо 5% дял в Tesla.

Говорител на саудитския фонд отказва коментар относно думите на Мъск. Същият подход предприе и Tesla, откъдето също бе отказан коментар по темата.

Милиардерът Мъск изненада инвеститорите на Wall Street през миналата седмица, след като обяви планове за сваляне на Tesla от борсата на цена от 420 долара на акция. Анализаторите веднага започнаха да се питат откъде ще бъде осигурено финансирането за подобно изкупуване на книжа.

В публикацията в блога на автомобилната компания Илон Мъск говори за плана си.

Изкупуването на всички акции на Tesla на цена от 420 долара би означавало, че ще се нужни 72 млрд. долара. Мъск обаче посочва, че ще задържи своя дял от 20% в компанията, като се надява и други инвеститори да сторят същото, въпреки че компанията няма да е публична.

Според неговите сметки, 2/3 от акциите на дружеството ще останат в ръцете на настоящите си собственици, което ще намали разходите за плана значително – до под 24 млрд. долара.

Дори и така, ако плановете бъдат реализирани, това би било четвъртата най-скъпа сделка в историята за превръщане на публично дружество в частно, сочат данните на Dealogic.

Според Мъск, по-голямата част от нужната сума ще дойде от инвеститори, които ще придобият дялово участие в компанията. Обикновено при превръщане на компания в частна процесът се осъществява чрез теглене на дълг и изкупуване на акции от настоящите инвеститори.

„Не мисля, че ще е мъдро да натоварим Tesla със значително увеличен дълг”, пише милиардерът и изпълнителен директор на компанията.

Саудитска Арабия не е единствената, която има интерес към влизане в Tesla, коментира Адам Джонас, анализатор в Morgan Stanley.

Технологични фондове и други инвеститори също се оглеждат за парче от превозните средства на следващото поколение – електрическите и автономни коли.

„Илон Мъск може би е един от най-добре позиционираните играчи в тази екосистема по отношение на проучването на размера и наличността на съществуващия капитал, така както никой друг на пазара”, посочва Джонас.

Но въпреки всичко това, Tesla среща сериозни трудности по пътя си, особено с увеличаването на обема производство.

В началото на миналата седмица Мъск публикува в Twitter, че Goldman Sachs и инвестиционната фирма Silver Lake ще осигурят финансови съвети за предполагаемото превръщане на Tesla в частна компания.

Като растяща компания, Tesla се нуждае от доста сериозно количество налични парични средства. През следващата година производителят ще трябва да обслужи падежиращи дългове за около 1.2 млрд. долара, като освен това планира да отвори завод в Китай, който ще струва най-малкото 2 млрд. долара.

Поради това анализаторите изпитват притеснения дали компанията ще успее да осигури нужните средства.

Илон Мъск посочва, че е направил изявлението, „за да отговори на някои въпроси, задавани от миналата седмица”.

Време ли е да свалим розовите очила, когато говорим за Tesla?Времето тече, а повечето обещания, които даде компанията за електрически автомобили Tesla, все още не са изпълнени.

Публикацията му в Twitter от миналата седмица обаче не се приема като невинно оповестяване на факти, даже напротив – инвеститорският гняв бе събуден, като дори има възможност Мъск да понесе регулаторна отговорност за действията си.

„Не беше правилно да споделям информация, че ще ставаме частни само с големите инвеститори, без да споделя същата информация с всички инвеститори по едно и също време”, пише той в блога.

По информация на The Wall Street Journal, регулаторите ще предприемат действия срещу публикацията на Мъск. Bloomberg пък пише, че регулаторите вече събират информация относно публичните изявления на Tesla, свързани с производствените цели и търсените продажби.

Мъск и Tesla са изправени и пред две съдебни дела за нарушаване на федералните закони чрез публикуването на фалшиви съобщения относно финансирането на подобна сделка, като начин да увеличат цената на акциите на компанията.

Книжата на Tesla се търгуват на цена от 358 долара, което е доста под обявената цена от 420 долара, на която се предполага, че ще стане преобразуването на дружеството от публично в частно.