Дотком балонът, който се надуваше през 90-те години, се спука през март 2000 г.

В 27-те дни от 10 март до 6 април 2000 г. компаниите от технологичния индекс NASDAQ изгубиха близо 1 трлн. долара от стойността си, след което акциите на компании за онлайн търговия, като Pets.com и eToys.com, на практика се обезцениха ди нулата.

През 1997 г. главният изпълнителен директор на Amazon.com Джеф Безос обеща да осигури на акционерите стойност в дългосрочен план, а това обещание далеч не се оказа празно.

След като се надигна от остатъците от технологичния срив през 2000 г., AMZN продължи възхода си до пазарна капитализация от над 936 млрд. долара към днешна дата. За второто тримесечие на 2018 г. Amazon отчете 39% ръст на продажбите, до 52.9 млрд. долара.

Поскъпването на акциите е добре документирано, но има някои не толкова известни факти за най-голямата компания за онлайн търговия в света, подбрани от Investopedia.

Всичко е автоматично

В разпределителните центрове на Amazon се трудят около 100 000 робота (към юли 2018 г.), които вземат, сортират и опаковат стоките в складовете.

Роботите не са добра новина за бъдещето на традиционните служители в складове, но оперативните разходи на Amazon намаляха с над 20%, откакто Безос похарчи 775 млн. долара през 2012 г., за да придобие производителя на роботи Kiva.

Търпението носи богатство

Ако някой си е купил само две акции на цена от 18 долара всяка, когато AMZN става публична компания през 1997 г., тези акции са стрували около 22 782.24 долара на 9 август 2018 г. при цена на затваряне от 1 898.52 долара за акция.

Недостатъчно платен ли е Безос?

Заплатата на Безос през 2017 г. е 81 840 долара. Тази заплата се равнява на среднoто заплащане за мениджър в сферата на информационните технологии.

Разбира се, Безос притежава близо 17% от акциите на AMZN. Неговото състояние възлиза на 158 млрд. долара към днешна дата, бетонирайки позицията му на най-богатия човек в света.

Няма време за повреди

Когато сървърите паднат в сферата на онлайн търговията, не може да последва нищо положително, особено ако става въпрос за приходи. Смята се, че 40-минутният срив на платформата на Amazon през 2013 г. е струвал на компанията 4.8 млн. долара, или 120 000 долара на минута.

Сайтът също така се срина за няколко часа по време на Amazon Prime Day тази година, което блокира достъпа на международните потребители до него.

Пестеливост

За служителите на Amazon няма осигурен безплатен обяд, а лампите във вендинг машините в компанията са свалени, за да се пести електричество.

Изненада в офиса

Служителите би трябвало да умеят да боравят добре с Office пакета на Microsoft Corporation, но PowerPoint е една от програмите, които не им трябва. Amazon не допуска използването на софтуера по време на срещи.

Вместо това участниците трябва да се запознаят тихо с материалите за четене в рамките на 30 минути в началото на всяка среща, според последното писмо на Безос до акционерите.

Джеф Безос стана най-богатият човек в съвременната историяСъстоянието на основателя на Amazon надхвърли границата от 150 млрд. долара.

Стойността на книгите

Когато започва дейност през 1994 г., Amazon продава само книги. След това компанията разширява дейността си до над 20 основни категории и близо 150 подкатегории.

Книгите и потребителската електроника продължават да доминират продажбите и до днес. Amazon дори предлага хранителни продукти, но над една трета от потребителите на сайта все още ги избягват.

Цените

С Amazon човек няма нужда да става от дивана, за да пазарува. Мисията на компанията се върти около потребителите, които купуват отвсякъде и по всяко време.

Удобството не е единственото конкурентно предимство на Amazon. Средно продуктите, продавани в Amazon, са значително по-евтини, дори в сравнение с магазините на големи търговци на дребно, като Walmart Stores Inc.

Постави се на моето място

“Това не е моя работа.’’ Начинът на управление в Amazon е по-различен. Във фокусираната върху потребителското обслужване компания всеки служител, дори и самият Безос, прекарва два дни в рамките на две години като служител обслужване на клиенти.

Big Brother

Един от най-популярните клиенти на Amazon е може би и нейният най-спорен клиент. Централното разузнавателно управление на САЩ (ЦРУ) подписа договор на стойност 600 млн. долара за облачни услуги с подразделението Amazon Web Services.

В същото време Amazon има над 162 млн. уникални посетители месечно и в интернет вече има петиция, призоваваща Безос да не споделя данни на потребителите с ЦРУ.