Как една компания променя пазара на недвижими имоти?
До не толкова отдавна търсенето на нов дом в САЩ бе процес, който почти изцяло трябваше да се извърши на място. Ако някой иска да прегледа местните обяви, винаги може да провери вестника — в който има една-единствена черно-бяла снимка с лошо качество и основна информация за цената.
Ако пък иска да види множество цветни снимки на желания имот, това до голяма степен изисква помощта на имотна агенция — и волята да бъдат разгледани най-различни имоти, докато не се намери домът-мечта.
Това обаче се промени с пускането на имотните уебсайтове, а впоследствие и на приложенията, като Zillow, Trulia, Redfin и StreetEasy. Те направиха възможно човек да търси усилено имоти, докато си лежи на дивана.
С пускането на Zillow през 2006 г., хората научиха, че разглеждането на имоти в интернет е доста интересно занимание, в което да се прекара вечерта, пише pymnts.com.
По последни оценки активните посетители на сайта на Zillow възлизат на 175.5 милиона месечно. Това е внушителна цифра и е по-скоро начална точка, отколкото крайна за Zillow.
След като в продължение на 12 години показваше домове на хората, в последните месеци има индикации, че Zillow иска също така да помага на клиентите да напраят оферта за къща, да си осигурят финансиране, да си плащат наема, а в някои случаи дори да им продаде дом директно.
Накратко, Zillow вече не иска да бъде просто входната врата за клиентите към пазара на недвижими имоти - сайтът иска да бъде екосистема за недвижими имоти.
Получаване на наема
Въпреки че Zillow се свързва основно с покупко-продажбите на имоти, пред около две седмици компанията обяви, че вече ще участва много по-директно на пазара на наеми с пускането на нов набор от инструменти.
Тези инструменти имат за цел да помогнат на потребителите на Zillow да получат конкурентно предимство в процеса, както и на собствениците да си спестят голяма част от времето и усилията, необходими за намирането на потенциални наематели.
Подобренията в платформата също така вече дават възможност на наемателите да плащат наема си директно през Zillow.
Наемателите съставляват голяма част от посетителите на Zillow, като около 35 милиона от тях посещават сайта месечно.
Zillow предлага срещу фиксирана цена от 29 долара търсещите имот под наем да подадат своята заявка неограничен брой пъти в рамките на 30-дневен период. Онлайн заявката включва доклад за кредитната история и проверка на самоличността и миналото на дадено лице, включително съдебното му досие.
Услугата също така предлага онлайн плащания, като наемателите могат да плащат месечния си наем с дебитна или кредитна карта, или пък да зададат автоматично плащане.
Промените са в услуга и на другата страна. Наемодателите, които използват същата платформа - Zillow Rental Manager, намират по-лесно потенциалните наематели и обработват плащанията по дигитален път.
Какво се случва, когато тези наематели са готови да станат купувачи? Zillow може би скоро ще помага с получаването на ипотечни заеми и може би дори ще продава имоти.
Около седмица след като обяви, че започва да обработва плащания на наеми, Zillow съобщи, че ще придобие компанията за ипотечни кредити Mortgage Lenders of America.
Сделката, която подлежи на одобрение от страна на регулаторните органи, ще улесни и ще направи по-евтино купуването на дом през Zillow Offers - онлайн платформата, която Zillow в момента тества за покупко-продажба на имоти.
Това разширяване на дейността бе обявено за първи път през април и в момента е ограничено само за Лас Вегас и Финикс. Услугата позволява на потребителите да получат оценка и парична оферта от Zillow и други инвеститори.
Ако потребителите приемат офертата на Zillow, компанията ремонтира и обновява дома и след това го пуска за продажба възможно най-бързо. Местен агент ще представлява Zillow при сделката, което ще даде възможност на агента да получи комисионна.
Какво следва
В момента Zillow бавно напредва към превръщането си в пазар на всички неща, свързани с недвижимите имоти, но ставя ясно, че плановете на компаията са доста по-големи.
По време на дискусия с инвеститори главният изпълнителен директор на Zillow Спенсър Раскоф отбеляза, че през последните 12 години Zillow е събрала огромно количество данни за навиците на потребителите по отношение на недвижимите имоти и сега е готова бавно да започне да прилага тези данни при изграждането на по-голяма екосистема, свързана с недвижимите имоти.
Ако Zillow се превърне в голям играч при плащането на наеми, скоро тя ще бъде дори с още повече информация, тъй като ще знае не само какви типове имоти харесват клиентите, но и колко пари изкарват, какъв е кредитният им резултат, от колко време са на настоящата си работа и вероятно най-важното - колко добре се справят с плащането на наема си навреме.
Все полезна информация, ако една компания е имотна платформа, която иска да продава жилища или пък да отпуска ипотечни заеми, с които да се купуват жилища.
Тук важен е и въпросът с голямата физическа мрежа от имотни агенти, с които Zillow трябва да работи в национален мащаб. Без значение колко дигитален е процесът, повечето клиенти все още искат да видят даден имот, преди да го купят, което означава, че имотният агент вероятно винаги ще има роля в цялата работа.
Zillow подобри отношенията си с имотните агенти през годините, но все още има какво да се желае в тази насока.
Има много неща, които Zillow трябва да свърши и то правилно, ако иска да изгради екосистема. В правилното им изпълнение обикновено е разликата между интересни и амбициозни идеи за една екосистема и една наистина работеща екосистема.
Ако обаче Zillow свърши нещата както трябва и изгради отношения с клиента, които започват, когато той или тя е наемател и продължават с покупката на жилище в бъдеще, тогава това ще е една много интересна екосистема за гледане.