През май пазарът бе потресен от новина – най-старата компания, добиваща диаманти - De Beers, обяви готовността си да продава изкуствено произведени скъпоценни камъни.

Как в консервативния бижутериен свят се случва революция и за кого това е изгодно?

Сякаш De Beers е решила да последва известния дипломатически принцип „ако не можеш да потушиш бунта – оглави го“ и да стане монополист не само на пазара за естествени диаманти, но и на изкуствено произведени камъни.

Специално за тези цел е създаден брандът Lightbox. Той ще продава бижута само с камъни, отгледани в лабораторни условия. Прости и невзискателни като дизайн, по-евтини – за всеки ден.

„Синтетичните диаманти не са нещо повече от мода", казва Брюс Кливер, генерален директор на De Beers. "Те не са подходящи за отбелязване на значими събития от живота ни, които бихме искали да запомним задълго“.

В този дух говори и финансовият директор на компанията Нимеш Пател – „Тези камъни не са нещо уникално. Загубвайки бижу със синтетичен диамант, вие надали ще се разстроите. Всъщност, това е добра алтернатива на бижу за дете“.

Стартирайки нова марка, традиционалистите от De Beers са направили всичко, което зависи от тях, за да понижат максимално репутацията на лабораторните диаманти.

Още през септември 2017 г. компанията официално заяви, че никога няма да продава изкуствено произведени диаманти, което звучеше разумно и разбираемо. В противен случай би изглеждало като канибализация на собствения бизнес.

Има ли разлики?

Темата за изкуствено отгледаните диаманти активно се „подгрява“ през последните 2 години. Единственият въпрос, който през цялото време вълнува обществото, е: „С какво те се различават от естествените?“.

17 от най-скъпите вещества в светаВ продължение на много векове хората вярват, че златото е един от най-скъпите материали в света. Това обаче е абсолютно погрешно


Правилният отговор е следният: по нищо. Чист въглерод. Продължаващият милиони години геологичен процес сега е свит до минимум в лабораторни условия. Химичният състав на двата продукта е еднакъв. Кристалната структура – също.

Колкото до визуалната идентичност – безцветните синтетични диаманти не се отличават по нищо от естествените – това е факт, тъй като експерт не може да ги различи под 15-кратко увеличение. При повече опит зад гърба си, експертът може само да заподозре синтетичност, но нищо повече.

Това обаче не е съвсем така, казва независим бижутериен експерт, който 35 години работи в De Beers. По думите му един майстор може лесно да различи естествен диамант от лабораторен.

За да изучи изкуствените диаманти в детайли, De Beers преди няколко години организира собствена лаборатория Element Six, която се занимава с отглеждането и изучаването на синтетичните камъни. Тя е позиционирана в Беркшир.

Днес повечето лабораторно отгледани диаманти се опитват да изглеждат като естествени. Именно поради това De Beers има нужда от знания за тях.

Лошата новина е в това, че ако изкуственият камък не бъде установен от експертите на етап производство на бижу, то в магазина няма да можете да направите разлика.

Добрата е, че надали и друг ще разбере, че носите синтетичен диамант. Самата възможност обаче да бъдете измамени ви гложди отвътре. Така De Beers жадува силно да съхрани своята репутация.

Колко струва?

Основният смисъл от хитрия ход на De Beers, основавайки Lightbox, е да се отвърне на практиката на няколко американски компании да продават изкуствени диаманти на цена 30% по-ниска от тази на естествените.

25 най-скъпи бижута в светаСамо за милиардери


Главна маркетингова стратегия и примамка за потребителите е екологичността и етичността на лабораторните камъни. Във всичко останало играчите на пазара използват идеята за ценност в най-важните моменти от живота, близък дизайн и т.н.

С други думи, синтетиката се опита да се намести на пазар, принадлежащ на естествените диаманти. Претендира за дял от тлъстия чек – нещо, в което компании като De Beers са инвестирали милиони, за да научат потребителите да ценят диамантите и да ги купуват.

"Синтетичен" или "произведен от човека"?

Синтетичните диаманти се появиха на пазара в крайно неудачен репутационен формат: опитвайки се да наподобяват естествените в рамките на голямо разнообразие от естествени малки диаманти с тегло до половин карат. Това, като всяко друго дребно мошеничество, не можеше да породи доверие към идеята.

Съвсем скоро изкуствените диаманти доста бързо се издигнаха до неголеми бижутерийни марки, които се рекламират с екологичност и етичност. Най-известните от тях са Diamond Foundry (инвеститори там са Леонардо ди Каприо и Мирослава Дума), Orro, Gordan Max, Innocent Stone, Carat и още десетина други. Повечето производства са разположени в Америка и Азия.

С общи усилия мисълта за своеобразната уникалност и ценност на синтетичните диаминти успя да стигне до журналистите. Те разказаха на потребителите колко етично, иновационно и еко е начинанието.


10-те най-скъпи пръстена на планетатаВсеки един от тях е уникален и съвършен

В същото време компаниите, добиващи диаманти, се обединиха в опит да внушат на обществото, че синтетичните камъни нямат „ни душа, ни божествено прикосновение“. Така на пазара се появиха рекламни кампании, като Real is rare, real is diamond. В рекламата се показва камък от 20 карата с уникална чистота и прозрачност.

Основавайки Lightbox, De Beers преследва две прости цели. Първата да създава синтетични диаманти с репутация на ниво кристали – това е модно, но евтино и несериозно. Втората е доста по-важна – да свали цената им.

Ако през последните две години цената на синтетиката се запази на 30% по-ниска, отколкото тази на естествените камъни, то Lightbox ще продава бижута на цена 85-90% по-ниска. 200 долара за четвърт карат и 800 долара за карат.

За сравнение, в момента половин карат средно качество естествен диамант струва около 1500 долара, а 1 карат – от 4000 до 6000 долара, в зависимост от характеристиките.

На този етап замисълът на De Beers напомня кратък победоносен блицкриг (светкавична война, бел. ред.), но времето ще покаже.