Социалните медии - финансовият "убиец" на милениумите
Социалните медии оказват разрушително влияние върху личните финанси и настроенията на младите хора. Това показва проучване на компанията за мобилни разплащания Varo Money, цитирано от Moneyish.com.
Най-уязвими са т. нар. "милениуми" (хората, родени през 80-те и 90-те години на миналия век), тъй като те прекарват най-много време онлайн.
Данните сочат, че хората между 25 и 34-годишна възраст прекарват по 141 минути средно на ден в социалните платформи, докато тези между 35 и 44 години отделят за тази цел по 105 минути на ден.
53% от милениумите твърдят, че са купували стоки и услуги, рекламирани в социалните мрежи. Освен това повече от половината представители на това поколение признават, че са се решавали на непредвидени разходи именно за неща, които са видели в мрежата.
За сравнение, при хората от т. нар. "поколение X" (родените през 60-те и 70-те) и бейби бумърите (следвоенното поколение от 40-те и 50-те години) този дял е съответно 28% и 7%.
Отчасти това се дължи на желанието на по-младите хора да подражават на своите приятели. Лайфстайлът, който много от тях демонстрират в социалните мрежи, снимките от скъпи екскурзии и заведения, се оказват силен "дразнител" за техните познати, твърдят от брокерската компания TD Ameritrade.
Освен това проблемът не е само финансов. 61% от милениумите твърдят, че се чувстват нещастни от живота и кариерата си, сравнявайки ги с тези на останалите в онлайн пространството. По-възрастните далеч не са толкова склонни на подобни внушения.
Едва 35% от поколението "X" и 12% от бумърите се чувстват неудовлетворени и комплексирани от успеха, който техните познати демонстрират в мрежата, показват резултати от проучване на Allianz.
"Социалните медии се превръщат във финансовата ахилесова пета на милениумите. Склонноста им да харчат безрасъдно заради внушенията на техните онлайн познати може да им създаде сериозни финансови проблеми в дългосрочен план", посочват експертите от Allianz.
В допълнение към това трябва да се добави и друга тревожна статистика - проучване на GoBankingRates.com, проведено през 2017 г., показва, че почти половината от хората на възраст между 25 и 34 години в САЩ нямат никакви спестявания.
Освен катастрофалното влияние, което оказват върху портфейла, социалните мрежи водят и до дългосрочни психически проблеми, показват още проучванията. Младите хора, които прекарват повече време в онлайн пространството, са по-податливи на депресивни разстройства, смятат експертите.
Нещо повече - колкото повече време отделят за виртуалните си контакти, толкова по-вероятно е да се почувстват социално изолирани. Хората, които прекарват по повече от два часа дневно в социалните платформи, увеличават двойно риска за психическото си здраве.
Разбира се, социалните мрежи могат да имат и своите позитиви - те позволяват на хората да поддържат връзка със свои приятели и познати, която при други обстоятелства биха изгубили, а освен това са източник на полезна информация.
Много хора дори ги използват, за да се хвалят със своята финансова дисциплина, а не с харчовете си - например, демонстрирайки колко пари са спестили, пише още изданието.