Евтиният алкохол направи бивш руски контрабандист милиардер
В продължение на 18 години трезвият президент на Русия Владимир Путин издигаше прегради пред продажбите на алкохол на населението, което все още се възстановява от продължилия десетилетие запой след разпада на комунизма.
Мерките срещу павилиони и реклами, електронното следене на стоковите наличности и по-високите данъци имаха ефект в подтискането на консумацията. Те също така разчистиха полето за контрабандист от ерата на Съветския съюз, който умее да заобикаля сложните правила, така че да натрупа цяло състояние от продажбата на евтин алкохол.
Сергей Студенников отваря първия си магазин за евтин алкохол близо до промишления център Челябинск от азиатската страна на планината Урал преди повече от десетилетие.
Днес неговата верига Красноe & Белое е най-бързо растящият голям търговец на дребно в страната с 6 700 магазина в 57 от 85 региона, чийто брой нарасна по време на продължителния икономически спад по време на управлението на Путин.
Скок в продажбите от около 50% - до 215 млрд. рубли (3.3 млрд. долара), през миналата година и нов скок от 40% през тази година превърнаха бившия търговец на едро в най-новия милиардер в Русия, според индекса на милиардерите на Bloomberg.
С финансиране от държавни банки, сред които Сбербанк и ВТБ, Студенников, който за първи път вкусва от успеха през 80-те години, когато продава незаконно водка, твърди, че няма намерение да забавя темпото.
“Отваряме средно по шест нови магазина всеки ден,” споделя пред Bloomberg в Москва бизнесменът, който обикновено избягва медийните изяви.
С темпове си на разрастване Красное & Белое е на път да изпревари Dixy и Auchan и да се конкурра с Lenta за третото място сред руските вериги магазини до 2021 г., според базираната в Санкт Петербург Infoline.
Пазарните лидери X5 и Magnit, които години наред взаимно изучават стратегиите си, сега ще трябва да се конкурират със самообявилия се за гений в преговорите Студенников.
Бизнесът без допълнителни екстри на Студенников е базиран на предлагането на малък брой хранителни продукти и огромен брой напитки, а не обратното. Вманиачеността му по маржовете на печалба означава, че място на рафтовете се предлага на доставчиците, които дават най-ниска цена.
Асортиментът от продукти варира, но техният брой е около 1 300, като близо две трети от тях съдържат алкохол.
Това е модел, който не просто направи Студенников богат. Той преобръща с главата надолу цялата индустрия на супермаркетите, казва Иван Федяков от Infoline.
Снимка: krasnoeibeloe.ru
“Алкохолът е най-печелившата категория на най-големите вериги хранителни магазини, но Красное & Белое преобръща пазара,” казва Федяков. “Веригата предлага по-голям асортимент от бира, вино и концентрирани алкохолни напитки на по-ниски цени и дори се конкурира с хранителните магазини в тяхната собствена игра, като предлага хранителни продукти.”
Типичният магазин на Красное & Белое предлага 800 вида алкохол, в това число марки, като бира Corona, уиски Jack Daniel’s и вино Barton & Guestier, ако цената на едро е подходяща. Близо 400 от продуктите са в категорията Хранителни, като кафе, мляко и колбаси, а останалите са смесица от цигари и всичко, за което Студенников може да получи добра цена, независимо дали това са скари за барбекю или играчки.
Той действа безкомпромисно, както с доставчиците, така и със своите над 100 000 служители. Бивши продавач-консултанти в магазини, които в някои региони получават едва 25 000 рубли (380 долара) месечно, твърдят, че често е трябвало да плащат за непродадена стока в края на всеки месец - практика, която той определя като мотивационна.
Дори типичната витрина на неговите магазини изглежда непретенциозна —обикновени платна, боядисани наполовина в бяло и червено. Това придава на магазините, които са със средна площ от едва 80 квадрата, ретро вид от съветската ера, който подхожда на самата марка.
Когато 51-годишният днес Студенников бил младеж, да попиташ някого дали иска бяло или червено означавало дали иска вино или водка.
“Най-ефективният търговец на едро е този, който предлага ограничен асортимент — както Aldi прави в Европа,” казва Студенников. “Ако предлагаш прекалено много продукти, от които да се избира, това повишава разходите, които, в крайна сметка, се пренасят върху потребителите.”
Новоизлюпеният милиардер твърди, че не всичко е пари. Той също така има за цел да промени това, което нарича „отношението“ на руснаците към употребата на алкохол.
Нещо, което той прави, а конкурентите му не, е да продава вина, които вече са оценени от международни експерти. Разходите за услугата увеличават с до 30% цените на едро в най-бързо растящия сегмент от индустрията, но той твърди, че постоянно продава прилични реколти вина за еквивалента на по-малко от 15 долара на бутилка.
Под управлението на Путин страната отчита един от най-резките спадове в консумацията на алкохол в света през последното десетилетие, но въпреки това руснаците все още пият с около 80% повече от средното ниво за света, или 11.7 литра чист алкохол на човек годишно, според Световната здравна организация.
В най-новия си доклад от организацията заявяват, че нивото на “сериозната епизодична употреба на алкохол” в Русия продължава да бъде “много високо.”
Русия отдавна е свързвана с алкохолизма, отчасти защото водката винаги е била евтина. Правителството наложи задължителни минимални цени за продажбите на дребно през 2009 г., които занижи леко в разгара на последната рецесия, за да ограничи разпространението на често смъртносниия фалшив алкохол.
При минимална цена от под 3 долара за бутилка от 500 мл водка това все още е по-малко, отколкото един бургер в Burger King.
Студенников напълно подкрепя по-строгия контрол над индустрията, отчасти защото той нанася сериозен удар на черния пазар. По-строгите правила също така спомагат за поправянето на катастрофалните демографски щети, които страната понесе през хаоса на 90-те години, когато икономическата и емоционалната криза свалиха средната продължителност на живота с шест години.
“Алкохолът трябва бъде ароматът на живота,” казва той. “Погледнете Италия и Франция, където хората просто се наслаждават на виното и не се напиват до смърт.”