Защо Полша иска да построи най-голямото летище в Европа?
Полското село Баранов представлява една пасторална картина, в която присъстват единствено магазин, училище, кръстено на папа Йоан Павел Втори, и църква, чийто купол се извисява над ябълкови и крушови дръвчета.
Рафал Милчарски обаче иска да всичко това да бъде изравнено със земята и изпълнено с ревящи пътнически самолети.
Главният изпълнителен директор на полския авиопревозвач LOT твърди, че неговата компания и страната му имат нужда от модерен авиохъб, който да обслужва намиращата на 40 км на изток столица Варшава.
На мястото на скромните селски къщи, заобиколени от цветя, Милчарски си представя терминали, хангари и писти — проект, който ще струва 70 млрд. полски злоти (19 млрд. долара) след добавянето на железопътна връзка и магистрали. Летището се очаква да обслужва 45 милиона пътници годишно и да конкурира лондонското Хийтроу, летище Шарл дьо Гол в Париж и Схипхол в Амстердам.
“Централна Европа има нужда от истински авиационен хъб,” казва Милчарски в интервю за Bloomberg от офиса си в държавната LOT на остарялото летище Фредерик Шопен, което е открито през 1934 г. “Ние ще сме част от планирането и построяването му.”
Новото летище, което ще се намира на 15 минути с влак от централната гара във Варшава, е от ключово значение за амбициите на LOT да утрои броя на пътниците и да увеличи полетите си до Азия и Северна и Южна Америка.
Строителството се очаква да започне през 2021 г., след като правителството придобие земята в Баранов и околните градове. Полетите пък се очаква да започнат през 2027 г.
При по-нататъшните етапи на проекта ще се добавят още писти и терминали, което ще увеличи капацитета до 100 милиона пътници годишно — повече от Хийтроу, което е най-натовареното летище в Европа.
Въпреки че Фредерик Шопен бе обновено с нова влакова станция и терминал през 2012 г., то ще достигне годишния си капацитет от 20 милиона пътници в рамките на четири години. През 2017 г. 16 милиона пътници са преминали през терминала на летището, или повече от два пъти, в сравнение с 2005 г.
Полската икономика расте средно с 3.3% годишно в последните години и “регионът става все по-богат и по-богат,” казва Милчарски. “Стремим се да се превърнем в любимата авиокомпания в Централна Европа.”
Планът съвпада с националистическата програма на управляващата партия „Право и справедливост“. Полша е осмата най-многолюдна страна в ЕС и осмата най-голяма икономика, а според правителството, летището може да бъде демонстрация на страната, като зараждаща се икономическа сила.
“Това е най-мащабното начинание в модерната история на Полша,” казва заместник-министър по инфраструктурата Миколай Вилд, който отговаря за проекта. Предвид местоположението си, летището може да бъде “отправна точка от ЕС на изток.”
С прогнозирани 9 милиона пътници тази година, LOT е едва 19-ата най-голяма авиокомпания в Европа, но тя има и някои отличителни предимства. Тя е една от малкото независими национални превозвачи, които все още развиват дейност в региона. Полша е с население от 38 милиона души, като през последния век милиони поляци са емигрирали, а много от тях все още поддържат трайни връзки с родината си.
Флотът на LOT от 73 самолета включва 11 самолета Boeing Dreamliner, които използва, за да обслужва градове с висока концентрация на поляци, като Чикаго, Ню Йорк и Лос Анджелис, както и някои маршрути до Азия.
“Измежду всички източноевропейски авиокомпании LOT има най-голям шанс да успее,” казва Джон Грант, директор на консултантската компания JGAviation Consultants. “Семейните връзки и отношения все още са доста силни.”
LOT обаче дори не е най-голямата авиокомпания на домашния си пазар. В момента нискотарифните Wizz Air Holdings Plc и Ryanair Holdings Plc превозват повече пътници до Полша.
Оперативната печалба на LOT е на път да падне с 22% тази година, до 225 млн. злоти (59.9 млн. долара), основно заради увеличаващите се разходи за гориво и лизинг, въпреки че приходите се очаква да нараснат с 25%, до 6 млрд. злоти (1.59 млрд. долара). Със своите около 2 милиона жители, Варшава, където е базирана авиокомпанията, е относително малка.
Скептично настроените към проекта твърдят, че е по-добре парите да се похарчат за магистрали, железопътни линии и за обновяването на Шопен и друго летище на север от Варшава, което се използва от Ryanair. Първата фаза на проекта ще струва 35 млрд. злоти, или повече от 10% от бюджета на страната за тази година. Част от средствата ще дойдат от ЕС, но правителството признава, че вероятно ще вземе и заеми.
Главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри нарече идеята “глупава” и “лъскава катедрала в средата на нищото.” Жителите на Баранов са гласували против плана.
Правителството твърди, че проектът е икономически обоснован и продължава с изпълнението му. Ръководители твърдят, че в разширяването на Шопен няма много логика, тъй като то се намира в рамките на Варшава, а в близост до него живея стотици хиляди.
Според Милчарски и правителството обаче, построяването на ново летище е най-добрият начин да се гарантира ролята на LOT и на Полша в световната икономика. “Ние сме поляци и се гордеем с това, но, определяме обсега на дейността си по-мащабно”, казва той.