Раул Херанз е един от стотиците таксиметрови шофьори, които блокираха центъра на Мадрид с колите си през юли тази година.

Те протестираха срещу нечестната, поне според тях, конкуренция на автомобилите за споделено пътуване, опериращи чрез интернет приложения, като Uber и местното Cabify, искайки регулация, която да намали броя на тези коли по испанските улици или директно да ги ограничи от достъп до пазара.

Шофьорите, използващи тези приложения, бяха наводнили града, казва Херанз, добавяйки, че той и неговата съпруга, които споделят едно такси, страдат от спад в доходите в размер на 1/3 през последните 9 месеца.

„В петък не работя, тъй като много (таксита) идват извън града и не си струва”, казва Херанз, който е таксиметров шофьор от 25 години.

„Губим около 120 евро на ден всяко такси”, добавя той, цитиран от Financial Times.

През септември тази година желанието на Херанз и неговите колеги се сбъдва, тъй като правителството на Педро Санчез реши, че след четиригодишен мораториум, местните власти ще могат да прилагат допълнителни локални лицензи, давайки им власт да забраняват услугите, които не попадат под дефиницията на таксиметровите такива.

„Шофьорите на такси искат да се върнат назад във времето и всички тези лицензи за услуги да бъдат елиминирани, защото конкукират значително техния монопол”, казва Едуардо Мартин, председател на търговската група Unauto VTC.

Отнемането на лицензите на водачите, опериращи по схемата за споделено пътуване, може да доведе до загуба на 30 хил. работни места, казва той.

През последните години посредническите интернет платформи, като Uber, Airbnb и Deliveroo, се изправят пред недоволството на компании и политици, които се опитват да наложат регулации на новия бизнес модел.

Испания е чудесен пазар за всички тези интернет платформи, тъй като страната вече не се намира в криза и се радва на огромен туристически поток. През миналата 2017 г. близо 82 млн. туристи са посетили Испания, което се отразява особено добре на компаниите за временно настаняване и тези, предлагащи транспортни услуги.

Към сметката добавяме, че безработицата в Испания възлиза на 15.3%, или с други думи - има голям брой хора, които нямат работа и биха се заели с нископлатени дейности, като транспорт и доставки.

В същото време, хотелите и транспортните лобита отвръщат на удара, тъй като имат установени позиции и канали да сторят това на политическо ниво.

Гърция каза OXI на UberОт компанията обявиха, че преустановяват операциите си в Гърция, след като местния парламент одобри законови промени


„Туризмът, доставките и платформите за мобилност имат повече проблеми в Испания спрямо други страни”, казва Хосе Цимерман от търговската група Sharing Espana.

„Законодателите и регулаторите имат доста консервативни настроения. Те регулират, без да извършат анализ, базиран на доказателствата, в много случай, за да защитят дадени сектори”, добавя той.

Конфликтът ескалира през 2014 г., когато Барселона поставя мораториум върху лицензирането на услугите за краткосрочно настаняване. По-късно през същата година Uber спря достъпа до услугата си UberPOP, след съдебно решение по случая.

След това през 2015 г. група за междуградски автобусни превози съди приложението за споделено пътуване BlaBlaCar, твърдейки, че предлага нелицензирана услуга за транспорт на далечни разстояния.

През 2016 г. Барселона глоби Airbnb и HomeAway с по 600 хил. евро за листването на стотици нелицензирани имоти за настаняване на туристи.

Платформи за доставки, като Deliveroo и базираната в Барселона Glovo, бяха изправени пред съда от работници, твърдящи, че са били определяни за хора, упражняващи свободна професия, за да не получат придобивките, полагащи им се по трудовите закони в страната.

Всички тези съдебни дела и политически актове провокираха гняв в редица платформи.

„Безобразие. Страна в ЕС не може да се държи по този начин”, казва Рафаел Гарсия Тапиа, изпълнителен директор на Moove - компания за транспортни услуги, чиито водачи намират клиенти чрез платформата на Uber.

„Всичко ще мине през съда. Това ще отнеме 3 или 4 години. Но тогава политиците, които сега са на власт, вече няма да са тук. Испанска бъркотия. Поредна”, добавя той.

Последните действия, включително решението от септември на испанските власти, могат да означават и големи главоболия за страната. През 2016 г. съдът в Мадрид отсъди в полза на BlaBlaCar, давайки им зелена светлина да оперират легално.

Airbnb ще докладва на данъчните доходите на наемодателите в ДанияТака ще се пресече избягването на данъци от страна на собствениците, които отдават под наем стаи или цели жилища чрез Airbnb


Deliveroo и Glovo пък модифицираха приложенията си, така че да отговарят на новите регулации. Airbnb пък достигна до споразумение с Барселона градската управа да преценява дали листнатите имоти са лицензирани или не.

„Испания предлага някои изключителни ситуации, но малко по малко те се нормализират”, казва Джейми Родригез де Сантиаго, генерален мениджър на BlaBlaCar за Испания, Португалия и Германия.

В търсенето на нови перманентни решения, Испания навярно ще се изправи пред същите проблеми, които срещат и други страни.

Така например, трябва да се намери регулация, която да не пречи на служителите на тези платформи да имат прилични доходи. Водачите на Moove печелят средно по 1 300 евро на месец, казва Гарсия Тапиа, докато Херанз посочва, че той и съпругата му изкарват общо 6 хил. евро на месец.

Оскар Пиер - изпълнителен директор на Glovo, иска да се създаде катергория труд, която да бъде нещо средно между свободна професия и стандартни служители на пълен работен ден.

Хуан де Антонио, основател на Cabify, пък говори за „зелено бъдеще”, в което частните коли са забранени в големите градове, като Мадрид, където понастоящем има над 100 хил. автомобили за споделено пътуване и 15 хил. таксита.