Нетера: Подготвяме категория услуги, непредлагани на пазара у нас
Невен Дилков е основател на Нетера - първата алтернативна телеком компания в България.
Преди да се върне в страната, успява да натрупа богат опит в чужбина. Учи "Компютърни науки" в най-големия технически университет в Китай - "Цинхуа", а след това завършва с отличие Wesleyan College в Западна Вирджиния, САЩ.
През 1996 г. се връща в България с желанието да създаде собствен бизнес и вече повече от 20 години работи за развитието на пазара, създавайки нови услуги в силно конкурентна среда.
В началото на този месец той беше избран за заместник-председател на Сдружението за електронни комуникации (СЕК).
Върху какво са концентрирани усилията в момента на първия частен интернет доставчик у нас? Вижте интервюто на Невен Дилков за Profit.bg:
1. В началото на тази година обявихте, че се водят преговори с телекомите за създаването на първия виртуален мобилен оператор у нас. Може ли да ни разкажете какво се случва с този проект?
През изминалите 8 месеца се занимавахме с осигуряването на техническата инфраструктура за работата на виртуалния мобилен оператор. Проведохме глобален конкурс с участие на фирми от цял свят, които произвеждат и предоставят услуги и апаратура за изграждане на виртуални мобилни оператори.
Също сме в преговори с мобилните оператори да ни позволят да използваме техните радио мрежи. В края на септември изпратихме заявка за свързване, която съдържа конкретни технически детайли, на които е необходимо да ни отговорят, за да можем да започнем да работим. Чакаме да получим отговор от тях в близките 1-2 седмици.
Заедно с това работим и по създаване на цяла категория нови услуги, които са свързани с мобилни услуги в България, които не са предоставяни до момента и в близко време ще ги обявим.
2. През 2017 г. компанията ви стъпи на щатския пазар, разширихте и присъствието си в Европа. Разкажете повече за бъдещите ви планове за развитие.
Практиката в Нетера е в началото на всяка година да си поставяме посоки за развитие. За тази година те се състоят в следните 3 направления: услуги, територии и човешки капитал.
Първите две са насочени извън самата организация: искаме услугите ни да са лесни за разпознаване, продаване и управление и имаме планове да разширим активността и географския мащаб.
Вътрешен фокус поставяме върху повишаване на квалификацията и възможностите на екипа. За нас човешкият фактор е от изключително значение и политиката ни е насочена към непрестанно обучение на кадрите ни.
Визията за развитие на компанията е ясна. Искаме Нетера да е предпочитаният телеком оператор за стандартни и комплексни ИТ и телекомуникационни решения за нашия регион.
3. 90% от операторите в региона разчитат на Нетера за всички или за част от своите услуги. Как се постига това?
Постига се с много труд и отдадени хора. Очевидно Нетера провокира доверие към партньорите си. Има една латинска сентенция, която гласи: На всеки трябва да се има доверие по въпросите на занаята (професията) му. (Cuilibet in arte sua credendum est).
4. Компанията ви предлага доста богато портфолио от продукти и услуги. Кои са тези продукти и услуги, върху които сте се концентрирали и на които сте решили да поставите акцент тази година?
В Нетера развиваме всички продукти и услуги с еднаква любов, отдаденост и концентрация на енергия. Това е същото като да ме попитате кое от децата си обичам повече. Ето, например, дейта център услугите ни – отваряме нов дейта център в близост до София, с възможности за мощност над 150MW.
Разширяваме географското си покритие, upgrade-ваме точките си на присъствие в другите европейски държави с новите 100-гигабитови капацитети. Разширяваме нашата Netfleet услуга с нова функционалност. Развиваме услугите за поддръжка на сървъри и отдаване на инфраструктура и софтуер под наем.
Доразработваме поддръжката на корпоративни мрежи, на софтуерни и хардуерни сървъри. Освен всичко това, имаме и програма за подкрепяне на новостартиращи компании, която също развиваме.
5. Нетера е един от пионерите на интернет пазара в България. Как виждате развитието на този бизнес в бъдеще?
Нетера е един от създателите и една от компаниите, която подкрепя малкия и средния бизнес в интернет бизнеса в България. Ние сме една от причините да има толкова компании на пазара, такова разнообразие, такава конкуренция, такова високо качество на нета и такива ниски цени в страната ни.
Смятаме да продължаваме да подкрепяме малките и средните предприятия, като има даваме все повече инструменти да се борят с конкуренцията и да предоставят все повече качествени услуги на своите абонати и клиенти.
За нас тази подкрепа е специален фокус и възнамеряваме в бъдеще да изкараме нови услуги, свързани с това. Допълнително имаме намерение да инвестираме в добре работещи малки и средни телеком оператори в България.
6. От началото на месеца сте заместник-председател на Сдружението за електронни комуникации (СЕК). Кои са най-важните задачи, които поставя пред вас тази длъжност?
Малките, средните и големите интернет доставчици и тези на телеком услуги в България имат една индустриална организация, която защитава техните интереси, и това е Сдружението за електронни комуникации. Това сдружение, в което аз съм бил и председател, и сега – зам.-председател, има няколко функции.
Едната е да оказва на своите участници всякаква юридическа подкрепа, да им дава съвети и да им помага в различни ситуации, свързани с отношенията им с регулаторите. Друга функция е да участва в обществени дискусии по създаването и променянето на регулаторните рамки.
Това е изключително голяма активност. Ние почти всяка седмица имаме срещи или обсъждания с правителството, с парламентарни комисии, регулаторни органи. В момента активността е голяма, защото се прилагат европейски директиви в България и някои от тях са изключително тежки за прилагане и изискват много работа от наша страна, от страна на регулаторите и от страна на законодателя.
Моята лична амбиция, като зам.-председател на СЕК, е да направя организацията още по-активна, отколкото е била досега, и да дам повече възможност на членовете на СЕК да участват в процесите, които са от обществена полза. Идеята е да се вложи повече в подобряване на регулацията, да се създадат по-добри условия за бизнес, за честна конкуренция между операторите и т.н.
Това, разбира се, е процес, който винаги търпи подобрение. Но сега, особено тази година, смятам, че можем да се активизираме наистина и да постигнем добри резултати, операторите да виждат повече смисъл в това, което правят, да са по-стабилни на пазара, да се разширяват, да развиват бизнеса си. И за всичко това СЕК може да ги подпомага.
7. Къде, според вас, се крие тайната на Нетера, която е надживяла доста от конкурентите си на европейския пазар?
Тайната на Нетера се крие в нейната фирмена култура. Това е културата на всички нас, които работим тук, и в желанието ни да помагаме и подкрепяме всички, които работят с нас – това са партньори, клиенти на българския и на международния пазар. Както знаете, над половината от бизнеса на компанията идва от чуждестранни пазари.
Фокусът върху работата и върху клиентите, когато е системен в цялата организация, от край до край, това е нещо, което силно разграничава нас от всеки друг. Този фокус върви паралелно от собственика на компанията до всеки един новопостъпил.
При нас всеки мениджър на всяко ниво наистина работи, за да постига резултати. Ние не сме голяма компания и тук не можеш да се скриеш. В Нетера няма позиция, в която никой не те забелязва дали работиш или не. Това просто не е възможно.
8. Можете ли да ни кажете с какво са свързани най-трудните решения, които се е налагало да вземете като управител на Нетера?
Най-трудните ми решения като управител са били свързани с преодоляването на моите собствени ограничения, собствените ми навици и заблуди, свързани с това какво мога да направя. Ограниченията, които аз сам съм си поставял в бизнеса – с това са били свързани най-трудните ми решения.
Да успея да преодолея себе си – практикувам го често - и е голямо удоволствие, когато успея да го направя.