Повече от половината от компаниите у нас имат собствен уебсайт
Резултатите от проведеното през 2018 г. изследване сред предприятията с 10 и повече заети лица показват, че 96.7% от тях използват компютри, а при големите предприятия с 250 и повече заети лица относителният дял e 100.0%, сочат данни на Националния статистически институт (НСИ).
Високоскоростният, надежден и непрекъснат интернет достъп е основна необходимост за предприятията и 94.6% от тях са били в постоянна връзка с глобалната мрежа през текущата година, като не се наблюдава промяна в сравнение с предходната година. За връзка с интернет предприятията основно използват DSL или друг вид фиксирана широколентова връзка (83.9%).
През последните пет години максималната скорост за изтегляне на данни нараства, като през 2018 г. в 59.9% от предприятията скоростта на най-бързата фиксирана връзка е била по-висока от 30 Mbps.
През 2018 г. почти половината от предприятията с 10 и повече заети лица (45.0%) предоставят на служителите си преносими устройства, които разполагат с мобилна връзка, осъществявана чрез мобилните телефонни мрежи. Този относителен дял е най-голям в сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (69.1%), а най-малък - в сектор „Хотелиерство и ресторантьорство“ - 29.6%.
Компаниите предоставят преносими устройства на служителите си основно за осигуряване на непрекъснат мобилен достъп до: служебна електронна поща (39.2%), фирмени документи (17.7%) и специализирани софтуерни приложения (14.1%).
През 2018 г. почти всяко трето заето лице (31.5%) използва компютър ежедневно за изпълнение на служебните си задължения, а на 28.1% от работещите е осигурен достъп до интернет. Все повече предприятия предоставят преносими устройства на своите служители, като през текущата година 10.7% от заетите лица са използвали такива за изпълнение на служебните си задължения.
Повече от половината предприятия (51.1%) разполагат със собствен уебсайт, като най-голям е техният дял при компаниите с 250 и повече заети лица (88.2%). На своя уебсайт предприятията основно предоставят информация за предлаганите стоки и услуги (80.0%)1, поставят връзка или препратка към профила си в социална медия (35.0%) и предлагат възможност за онлайн поръчки или резервации на стоки или услуги (28.3%).
Рекламата има важно значение за всеки бизнес и през 2018 г. 21.0% от предприятията посочват, че включват в своите стратегии платена реклама по интернет. Основният метод, който използват, е реклама, базирана на съдържанието на уебстраниците, посетени от потребителите, или на търсени ключови думи (77.6%). Помалко предприятия използват реклама, базирана на геолокацията на потребителите (27.8%) или на проследяването на предишни действия или на профила им - 23.3%.
Използване на „облачни“ технологии
През 2018 г. 8.3% от предприятията се възползват от предимствата на „облачните“ технологии, за да оптимизират бизнес процесите си, като основни потребители са големите предприятия с повече от 250 заети лица (29.7%). Основните цели, за които предприятията използват облачните решения, са поддръжка на електронна поща (73.5%)3 , съхранение на файлове (63.7%) и хостинг на бази данни (58.4%).
През 2018 г. за първи път в изследването се наблюдава степента на внедряване от предприятията на съвременни технологии като триизмерно (3D) принтиране и роботизирани машини и системи. Данните показват, че тези технологии все още не намират голямо приложение в дейността на българския бизнес и през предходната календарна година 1.8% от предприятията използват 3D принтери, а 4.4% си служат с роботи в дейността си. Най-активни при внедряването на тези технологии са предприятията с 250 и повече заети лица, като 7.6% от тях използват 3D печат, а 17.6% разполагат с роботизирани машини и системи.
Анализ на „големи данни“ (Big Data)
Терминът „големи данни“ се отнася за големи количества от различни видове данни, произведени с висока скорост от голям брой различни източници. През 2018 г. 6.7% от предприятията извършват анализ на „големи данни“, като най-активни са големите предприятия с 250 и повече заети лица (24.8%). Най-много предприятия (65.3%) използват за анализ данни за местоположението на ползвателите на преносими устройства. Данните, генерирани от социални медии, както и данните на предприятието от смартустройства или сензори, се използват съответно от 29.4 и 24.0% от предприятията. За анализа на „големи данни“ 84.0% от предприятията ангажират собствени служители.
ИКТ специалисти
През 2018 г. всяко пето предприятие (19.8%) има заети лица, чиято основна работа е да разработват, управляват или поддържат ИКТ системи или софтуерни приложения.
Повечето от големите компании с 250 и повече заети лица (64.7%) предлагат работни места за ИКТ кадри, а при малките предприятия с 10 - 49 заети лица този относителен дял е 16.3%. За да повишават квалификацията на служителите си, 8.8% от работодателите осигуряват обучение в областта на ИКТ (фиг. 4).
През предходната 2017 г. 9.6% от предприятията са наели или са се опитали да наемат ИКТ специалисти, като голяма част от тях са изпитали трудности при намирането на подходящи кадри (42.4%).
Електронна търговия
Електронната търговия
представлява покупка или продажба на стоки или услуги по интернет и може да бъде осъществена чрез уеббазирани технологии (напр. уебсайт, онлайн магазин, уебприложение) или чрез автоматизиран обмен на данни (съобщения от тип EDI).
Данните от проведеното през 2018 г. изследване показват, че през предходната календарна година 8.1% от предприятията продават своите продукти и услуги онлайн, а реализираният оборот от електронна търговия възлиза на 5.2% от общия им оборот.
Относителният дял на тези, които осъществяват уебпродажби е 7.3%, а на тези, използващи съобщения от тип EDI - 1.2%.
По-голямата част от предприятията, които продават чрез уеб, осъществяват онлайн продажби чрез собствен уебсайт, интернет магазин или уебприложение (86.5%), а 35.3% използват платформи за електронна търговия като eBay, Amazon, Booking.com, eMAG, Alibaba и други. Онлайн търговците най-често реализират продажби на физически лица (92.4%), но немалко предлагат своите продукти и услуги на други предприятия или на публични институции (62.8%).
Увеличение се наблюдава в относителния дял на предприятията, осъществили покупки онлайн, като през 2017 г. 17.0% от тях са закупили стоки или услуги чрез уебсайт, уебприложения или съобщения от тип EDI, което е с 4.0 процентни пункта повече в сравнение с предходната 2016 година.
Най-активни при използването на електронна търговия са големите предприятия с 250 и повече заети лица, 28.5% от които извършват покупки по интернет, а 15.4% продават стоки или услуги онлайн.