Британският индустриален гигант Rolls-Royce отчете загуба от 2.9 милиарда паунда за 2018 година, което се равнява на 3.4 милиарда евро, съобщава BBC. За сравнение година по-рано производителят на самолетни двигатели реализира печалба от 3.9 милиарда паунда, или 4.5 милиарда евро.

Основната причина за отрицателния финансов резултат са увеличените разходи за отстраняване на проблемите по самолетните двигатели Trent 1000, се казва още в отчета на компанията.

Спирането на производството на самолетите A380 от Airbus също се отразява негативно на Rolls-Royce, тъй като те бяха основен доставчик на двигатели за тях. Във финансово изражение компанията е загубила 186 милиона паунда (216 милиона евро) само по това перо. Освен това британският концерн оттегли офертата си за доставка на двигатели за новите самолети на Boeing.

Все пак оперативната печалба на компанията за миналата година, която изключва еднократните и временните ефекти, скача със 71% на годишна база до 633 милиона паунда (738 милиона евро).

"Оперативните финансови резултати, в това число и паричните потоци, са по-добри от очакваното. След преструктурирането, което предприехме през юни миналата година, започваме да виждаме промяната, която е необходима за запазване на доброто представяне", заяви изпълнителният директор на Rolls-Royce Уорън Ийст.

Миналото лято компанията обяви, че ще съкрати 4 600 работни места през следващите две години в опит да реорганизира производството и да оптимизира разходите си. През 2018 година бяха установени и производствени дефекти в двигателите Trent 1000, които задвижват самолетите Boeing 787 Dreamliner. Отстраняването им предизвика сериозни проблеми за авиокомпаниите, включително и за British Airways, които трябваше да вкарат много от летателните апарати обратно в хангарите.

От компанията уточниха, че някои от частите в самолетния двигател се износват по-бързо от планирането и че за окончателното решение на проблема ще са необходими няколко години. Във финансовия отчет за 2018 година се посочва, че за справянето с тази ситуация разходите за ремонти по двигателите Trent 1000 са увеличени от 554 милиона на 790 милиона паунда (920 милиона евро).

Анализаторите, цитирани от BBC, отбелязват, че много от поделенията на Rolls-Royce вече работят по-ефективно, отколкото през последните няколко години, но компанията все още не работи на пълния си капацитет.

Акциите на Rolls-Royce днес поевтиняха с над 2% на борсата в Лондон, с което изтриха част от печалбата, реализирана през последните няколко седмици. От началото на годината пазарната капитализация на компанията бележи ръст от над 12% и в момента възлиза на 17.8 милиарда паунда.