Кристоф Де Мил: Банките имат нужда от иновации и опростяване
Лихвените равнища, действията на централните банкери, геополитическите фактори и дигитализацията ще бъдат най-големите предизвикателства за банковия сектор през следващите няколко години.
Това заяви в интервю за Profit.bg Кристоф Де Мил, изпълнителен директор Финанси и иновационен лидер на КВС Груп в България.
Той ще бъде един от лекторите в 10-ото издание на форума "Шумът на парите", който ще се проведе на 16 и 17 април в зала 6 на НДК. Ето какво коментира в аванс Кристоф Де Мил по повод бъдещето на финансовата индустрия:
След сливането между ОББ и СИБАНК вече сте третата банка по големина в България по размер на активите. Каква е стратегията Ви за следващите няколко години?
Стратегията на ОББ като третата най-голяма банка в България, а и в съответствие с цялата ни група, е да бъдем еталон за целия сектор в България.
Това за нас означава, че искаме да бъдем по-близо до клиентите си, да бъдем по-адекватни на техните нужди и смятам също, че трябва и да опростим процесите си. Настоящите банки се превърнаха в твърде сложни структури.
Искаме да изпълним тези цели, като се опрем на факта, че сме най-голямата финансова група в страната, предлагаща целия набор от финансови услуги в България – банкиране, застраховане, лизинг, факторинг – ние сме най-големият участник на пазара.
Искаме да предложим нови, комбинирани решения на нашите клиенти, за да им бъдем по-полезни.
На второ място, ще се съсредоточим върху опростяването – банкирането се превърна в прекалено сложно занимание за хората. Необходимо е да улесним клиента, що се касае до самите продукти, които предлагаме, но и до процесите, чрез които достигат до потребителя – всичко е прекалено усложнено.
А третият елемент по пътя към превръщането ни в еталон на пазара, който в никакъв случай не бива да бъде подценяван, е необходимостта от иновации. Трябва да сме много по-иновативни, ако искаме да бъдем по-адекватни на изискванията на клиентите ни и да предлагаме решения, които са дигитални.
Говорейки за това, какви според Вас ще бъдат най-големите предизвикателства през банковата индустрия в Европа?
Съществуват няколко, но разбира се, най-очевидните са свързани с лихвените равнища. Ще работим в условията на ниски лихви още известно време, което е голямо предизвикателство за банковия сектор.
На второ място, цялата европейска икономика, но и ние, като банка, сме зависими от случващото се в геополическата среда – брекзит, търговските преговори между САЩ и Китай, вътрешните отношения в ЕС, отношенията с Турция – определено са един друг тип предизвикателства, които влияят на геополитическата среда.
Според мен обаче едно от основните предизвикателства пред финансовия сектор е свързано с иновациите. Финансовата индустрия винаги е била много бавна, когато става въпрос за иновации.
Всички участници в нея трябва да бъдем много предпазливи, ако не искаме да бъдем задминати от други играчи на пазара. Не бива да губим връзка с клиентите си.
Да, наспоследък има много кандидати, които искат да вземат част от „баницата“...
Със сигурност.
Кой е основният двигател на растежа в днешно време – да бъдеш „по-голям“ или „по-добър“?
Мисля, че имаме нужда от балансиран отговор. В банковия сектор, ако искаш да бъдеш ефективен, ти трябва минимален размер. Това е важно, ако искаш да бъдеш адекватен в обслужването на клиентите си, но също и ефективен.
Да въвеждаш иновации, да опростяваш процеси – това са скъпи начинания. Ще ви дам пример – разработването на ново мобилно приложение би било много по-ефективно, ако е предназначено за 1 милион клиенти, отколкото за 100 000 клиенти.
Разходът ще бъде един и същ, но ефективността ще бъде много по-голяма, в зависимост от размера.
Затова вярвам, че минималният размер в банкирането е важен, но от друга страна, финансовата индустрия трябва да се подобри, не само в България, но и като цяло – това е толкова важно, колкото и размера.
Защото днес, колкото и да си голям, няма как да успееш, без да се усъвършенстваш. Ако не си адекватен, що се касае до дигитализация, до предлагане на нови, иновативни решения, насочени към клиента, си обречен да загубиш връзка с него.