Как да бъдете добър шеф?
Добрите шефове са рядко явление. Да бъдете добър началник обаче не е чак толкова трудно.
Служителите оценяват лидери, които демонстрират уважение, подкрепа, честност и състрадателност, сочи анкета, проведена измежду читателите на CNN. Това, което ненавиждат най-много служителите, са шефове, които искат да контролират всеки малък детайл.
Ако се чудите дали ви бива като началник, то вижте дали някои от тези 5 характеристики не се отнасят за вас:
1. Доверие в служителите
Ако назначавате някого заради неговите качества, опит и добра преценка, то недейте да прекарвате трудовия ден, казвайки му как точно да си върши работата.
„Настоящият ми шеф вярва, че съм опитен професионалист и не следи за всичко до малките детайли”, казва 50-годишният преподавател в гимназия Майкъл Коуан от Мичиган.
Добрите шефове не губят доверието си, дори когато някой допуска грешки. Директорът по иновации Биной Йозон от Ню Джърси посочва, че неговият шеф в банковата индустрия „знае, че ще свърша работата, но ми оставя и пространство за провал, вярвайки, че ще се науча от грешките си”.
Вярата във вашия екип може да ви донесе много позитиви. „На тази работа съм по-дълго, отколкото на всяка друга, като това е така главно поради доверието и подкрепата, която чувствам от ръководството”, кзава 39-годишният адвокат Дъглас Ваврцински, който работи в университет в Юта.
2. Уважение към хората, които работят за вас
Трябва да уважавате хората, които работят за вас, освен като служители и като хора, ако искате да получите най-доброто от тях.
„Шефът ми уважава всички служители и ни третира като важни части от процеса, каквито сме. Всеки, който работи за него, оценява това. Нашият отдел си върши работата благодарение на него”, казва 66-годишният Пат Коди от Канзас, който работи като декан в общински колеж.
65-годишният адвокат и инженер Стивън Роки от Пенсилвания говори за двама от шефовете, които е имал, когато е бил в началото на кариерата си. „И двамата показваха уважение. Ценяха мнението ми, въпреки че бях млад. Мисля, че това дава мотивация да се справяме по-добре”, казва той.
Друг началник пък му давал тежки задачи в началото на кариерата му като адвокат. „Той правеше така, че да работите здраво, без да се чувствате сякаш сте бил задължен да се трудите усилено”, добавя Роки.
3. Подкрепя успехите и пази гърбовете на служителите
Добрите шефове обикновено са добри ментори.
34-годишният Рашод Тайлър от Илинойс говори за шеф, който е имал в сферата на фонансовите услуги. Неговата енергия и стилът му на управление го превърнали в любимия началник на Тайлър.
„Натиска те, но винаги взима предвид най-доброто за теб и иска да успееш. Той беше много позитивен, което се предаваше на екипа...Това е мениджърът, за когото бихте вървели върху нагорещена жарава”, казва мъжът.
Рабира се, успехът е нещо трудно постижими, ако шефът не стои зад гърба ви.
56-годишната Уини Андерсън от Ню Йорк споделя, че работата ѝ за пенсиониран лейтенант от военновъздушните сили в хотел е един от най-добрите й спомени.
„Той винаги ни подкрепяше, като това важеше и за решенията ни, дори и невинаги да бяха най-добрите. Ако бъде допусната грешка, той помагаше, за да се установи каква е грешката. Помагаше да се разбере какво те е накарало да вземеш това решение, така че да не се повтаря отново”, добавя Андерсън.
4. Бъдете отворен, честен и добър слушател
Анкетираните посочват, че искат да работят за началници, които са „прозрачни” и „честни”, както и за такива, които действително се вслушват в това, което им казват работниците.
54-годишната Кати Дъф от Вашингтон работила за чудесен началник в застрахователна компания по време, в което бизнесът преминавал през много промени.
„Няма значение какво се случваше, тя ще намери време да дискутира с нас новините около компанията, бъдещето, като провеждаше и регулярни срещи на четири очи с нас. Преместихме се от щата, иначе все още щях да работя за нея”, казва Дъф.
60-годишната Паула Джелен от Минесота е работила за един и същи началник в обществена образоивателна компания в продължане на повече от десетилетие.
„Дали е перфектен? Не. Но слуша мнението на останалите и винаги го взима предвид”, кава тя.
5. Демонстрирайте съпричастност и грижа
26-годишният Джасдип Санду смята, че той и колегите му във фармацевтична компания в Лондон са успешни до голяма степен заради техния шеф, който „показва, че съпричастността е по-силна от агресията” и прави така, че целият екип да се чувства като семейство.
„Тя има тези магически способности да води със съпричастност, състрадание и прозрачност... Ние се грижим един за друг, като не изпълняваме задачи, само за да догоним таргетите си, а за да се чувстваме горди един от друг”, казва той.