Как Русия заблуждава GPS системата, за да пази Путин?
Представители на базиран във Вашингтон мозъчен тръст са забелязали, че винаги когато руският президент Владимир Путин се доближи до пристанище, се случва нещо странно: GPS-ите на корабите в пристанището полудяват, показвайки, че те се намират на много километри от там - на пистите на разположени в района летища.
Според нов доклад на експерти по сигурността от групата C4ADS, този феномен предполага, че Путин пътува с мобилно устройство за заблуждаване на GPS системата, а по-мащабно погледнато означава, че Русия манипулира световните навигационни системи в доста по-големи мащаби, отколкото се смяташе преди.
"Русия продължава да се държи като пионер в тази сфера, разкривайки желанието си не само да използва своите способности за защита на VIP-ове и стратегически важни съоръжения, но и да прилага тези техники на места, като Сирия или по европейските си граници," се казва в доклада.
Като част от опитите за намаляване на военното превъзходство на Запада по отношение на оръжията с прецизно насочване, руската армия прави огромни инвестиции в електронната война, с което значително увеличава способностите си да блокира комуникациите на врага, които, от своя страна, правят възможна реализацията на американските идеи.
"Умните оръжия имат нужда от умни хора, които да им казват умни неща. Те имат нужда от координати за позициониране. Те имат нужда от навигационни системи," казва Майкъл Кофман, руски военен експерт в CNA, цитиран от Foreign Policy.
"Ходът на тези операции изисква постоянен достъп до данни в реално време," а руската армия смята, че електронната война е "част от отговора на доминацията на САЩ в оръжията с прецизно насочване и въздушните атаки."
Русия е пионер на тези технологии в Украйна и Сирия, където блокира радио, GPS и радарните сигнали. Американските военнокомандващи се оплакаха от "среда на агресивна електронна война" в Сирия и в момента щатската армия работи по подобряването на възможностите си в тази насока.
Използването на тези похвати от страна на Русия се простира и до личната охрана на Путин, която използва заблуждаването на GPS системата като начин той да бъде защитен от атака с дрон. Използването им обаче може да бъде проследено и разкрива безпрецедентен поглед към ефективността и мащабите на способностите на Русия по отношение на електронната война.
Устройството, с което пътува охраната на Путин, имитира GPS сигналите и предоставя на приемниците координати на летища в района. Избират се координатите на летища, защото търговските дронове обикновено са предварително програмирани с механизми за защита, които ги карат автоматично да кацат или да се изключват, когато навлязат във въздушното пространство на летище.
На теория, намиращи се близо до Путин дронове ще се изключат или автоматично ще кацнат, когато се доближат до устройството. Опасността от покушение с дрон е реална. Миналата година президентът на Венецуела Николас Мадуро оцеля при подобен опит.
Използването на тази технология от страна на Русия обаче има и някои изненадващи странични ефекти. През септември 2016 г. Путин пътува до Керченския проток заедно с премиера Дмитрий Медведев, за да провери напредъка по строителството на струващ 4 млрд. долара мост и да се срещне с работниците.
Докато двамата руски лидери бяха там, системите за автоматична идентификация на намиращите се наблизо кораби, които разчитат отчасти на GPS, започнаха да показват, че корабите се намират на летище Сифмеропол, което е на около 200 км от там.
Две години по-късно Путин се върна в Керченския проток с конвой от строителна техника през новопостроения мост и корабите в района отново обявиха странно местоположение, показвайки се на летището в Анапа, Русия.
Преглеждайки морските данни за местоположението, които са обществено достъпни, представители на C4ADS успяват да предоставят за първи път оценка на въздействието от тази дейност на Русия. В периода февруари 2016 г. и ноември 2018 г. от C4ADS отчитат 9 883 случая на заблуждаване на GPS системата, които са засегнали 1 311 плавателни съда.
"Това е наистина интересно, защото ни помага да разберем ефекта и да видим кого засягат тези действия в географско отношение," казва Кофман. "Предизвикателството при електронната война е, че не можеш да определиш мащабите й."
Местата, засегнати от заблуждаването на GPS системата и документирани от C4ADS, включват райони около Крим, Санкт Петербург, Москва, Владивосток и около руските военни бази в Сирия.
От C4ADS са документирали използването на противодронни GPS устройства в официални руски резиденции и неофициални държавни сгради, в това число двореца на брега на Черно море. От Кремъл винаги са отричали, че той е на Путин, но наличието на системата там предполага друго. От C4ADS са успели да установят, че такова устройство работи почти постоянно там.
Засега няма информация тази практика на Русия да е навредила пряко на цивилни граждани. Тази година блокирането на GPS обаче попречи на медицински самолет в Северна Норвегия, а съседите на Русия наскоро се оплакаха от смущенията.
По време на учението на НАТО в скандинавските държави миналата година пилоти информираха, че са имали проблеми с техните GPS системи. "Това не е шега. Това застрашава безопасността на обикновените хора," заяви финландският премиер Юха Сипиля, който е опитен пилот и понякога пилотира собствения си самолет по държавни дела.
От норвежкото разузнаване впоследствие проследиха блокирането на GPS системите до руската армия.
Руската армия далеч не е единствената, която блокира GPS сигналите. Тази година от американската армия предупредиха, че учения за смущаване на GPS системата вероятно ще засегнат системите в голяма част в североизточната част на страната. Не е ясно какви системи точно използват тайните служби на САЩ, за да пазят лидерите на страната от нападения с дрон.
С напредването на технологиите смущаването на GPS сигналите стана лесно и евтино. Според C4ADS, цената на оборудването за заблуждаване на GPS сигнала струва около 350 долара, в сравнение с около 10 000 долара преди няколко години.
Вече има доказателства, че много хора се възползват от това. През 2015 г. щатските власти предупредиха, че GPS системите на дроновете, използвани за охрана на границата с Мексико, изпитват смущения, които вероятно идват от страна на наркокартелите.