Х. Йорюджю: Пазарите в Европа и САЩ станаха много непредсказуеми
Традиционно в експортния бизнес има определени рискове, които преди бяха свързани с доставката на продукта до клиента и събиране на плащанията след това.
В това отношение Европа и САЩ бяха много стабилни места за правене на бизнес и всичко бе предвидимо.
Това заяви изпълнителният директор на Алкомет Хюсеин Йорюджю по време на панел Двигатели на растежа, част от десетото юбилейно издание на икономическия форум Шумът на парите.
В последните четири години нещата се промениха. Пазарите в Европа и САЩ станаха много непредсказуеми. Американският президент Доналд Тръмп въведе определени мита за китайски продукти, което беше изгодно за нас.
Сега предстои брекзит и никой не знае какви ще са последващите ефекти или как ще бъде разрешен този въпрос. Това обаче ще се отрази на отношенията между ЕС и Англия, посочи още изпълнителният директор на Алкомет.
Бизнесът изисква добра, стабилна среда, в която знаете какви са цените на суровините, цените на производството и на продавания продукт, знаете каква е печалбата ви и приемате тези цифри. Всичко, което нарушава това, ще бъде проблем.
Понякога от това могат да се извлекат ползи, когато сте от правилната страна на това нарушаване на средата. Може обаче и да сте от грешната страна и да отчетете сериозни загуби, предупреди Йорюджю.
Първо, не знаем какво ще донесе брекзит. В момента също така се водят и преговори между ЕС и САЩ за митата. Засега няма споразумение, но ако то не бъде постигнато, има сериозна опасност САЩ да наложи мита на ЕС колите. Което ще е огромен удар за Европа и най-вече за Германия. Ако това засегне Германия, то ще се отрази на всички нас.
Засега няма изход и от преговорите между ЕС и Китай. Преди всичко това беше предсказуемо, но всичко се обърна с главата надолу. Сега ние се опитваме да намерим мястото си в този хаос, да минимизираме последствията.
След наложените от САЩ митата Китай спря да изнася за там, но не спря да произвежда, а тези продуктите трябва да се пласират някъде. ЕС е най-добрият пазар за тях, посочи още експертът.
Затова ние трябва да защитим нашата позиция на пазара. В Европа в сектора на алуминия следим вноса на китайски продукти и ценовите нива за евентуален дъмпинг. Ако има нещо такова, можем да предприемем действия на ниво организации на европейски производители, както и на ниво Европейска комисия.
Конкретно при алуминиевото фолио имаме антидъмпингови мита за китайски продукти. Когато обаче има такива мита, хората не спират износа, а се опитват да заобиколят митата и да внасят продуктите си по друг начин в Европа. Ние трябва да следим и това, допълни изпълнителният директор на Алкомет.