1% от приходите от туризма да се инвестират в национална реклама
Шестата годишна среща на Националния борд по туризъм се проведе под мотото „2019 – година на вътрешния туризъм, инвестициите и иновациите“. В нея взеха участие представители на институциите на най-високо ниво, вкл. министърът на туризма Николина Ангелкова, кметът на София Йорданка Фандъкова, председателят на комисията по икономическа политика и туризъм в 44 НС Петър Кънев, както и над 150 лидери в туристическия бранш, международни и местни корпорации и организации, сред които представители на IT компании, телекоми, банки и финансови институции, работодателски и браншови организации.
Националният борд по туризъм е една от най-влиятелните организации в бранша и активен участник във формирането на националната политика и стратегия за туризма. НБТ е член на най- голямата международна организация в сектора UNWTO – Световната организация по туризъм към ООН. Сдружението е и най-големият работодател и формира значителна част от приходите в туризма – през 2018 г. членовете на НБТ са реализирали 26,7% от приходите в туристическата индустрия като цяло.
По време на срещата НБТ представи своите аргументи бюджетът за реклама на туризма да се формира на база 1% от приходите, които секторът и свързаните с него индустрии генерират годишно в националната икономика. По прогнозни данни приходите от туризъм за 2018 г. ще надхвърлят 8 млрд. лв., като тенденцията е за продължаващ ръст. До момента инвестициите са значително по-малки и това рефлектира върху конкурентоспособността на България като туристическа дестинация в сравнение с пазарите на съседните страни, според представителите на сдружението.
„Заложеният в момента бюджет е крайно недостатъчен за ефективно провеждане на националния туристически маркетинг, непропорционален на приходите и е значително по-малък от този на конкурентните туристически държави. Увеличаването на бюджета и правомощията на министерството ще допринесат за подобряване на услугите, предлагани в сектора, както и за утвърждаването на България като уникална туристическа дестинация със съхранена природа и култура“, каза д-р Полина Карастоянова, изпълнителен директор на НБТ.
„Въпреки че в момента е актуално да се говори за свиване на разходите за администрация, ние твърдо вярваме, че конкретно за туристическия сектор е необходимо да се направи обратното – важно е да се увеличи бюджетът на министерството и да се разшири екипът с професионалисти, които да могат да направят дългосрочна, модерна и адекватна стратегия за позициониране на България на световната туристическа карта“ – коментира д-р Мартин Захариев, заместник-председател на УС на НБТ.
Първият панел в конференцията беше посветен на потенциала на София да се превърне в център на конгресен, културен, събитиен, младежки и фестивален туризъм.
„Конгресният туризъм е продукт номер едно в сектора, за разлика от масовия туризъм. Той би имал най-висока принадена стойност и включва голям кръг заинтересовани страни. България има всички дадености да развива най-рентабилния туристически продукт, но й липсва цялостен работещ модел“, подчерта Мартин Захариев и допълни, че НБТ има готовност да предложи такъв модел и да играе ключова роля в прилагането му.
Необходима е дългосрочна визия за развитието на конгресния туризъм в София до 2030 г. в унисон с Общинската стратегия за развитие на София като туристическа дестинация 2017-2030, приета от СОС през октомври 2017. Първата стъпка е да се създаде работещо звено, в което да си партнират Столична община и всички останали участници в този бизнес с конкретно разписана стратегия, план за действие и ясни параметри на ангажиментите на всички участници.
„В момента София като конгресна дестинация е като разглобен автомобил – ние имаме всички части, но ни липсва система, по която да ги съчетаем и да заработят. Няма нужда всеки играч на полето да играе самостоятелно, важно е да обединим усилия и да създадем работещ механизъм по подобие на този, който имат утвърдени конгресни центрове като Виена, Берлин, Прага, Краков ”, допълни Полина Карастоянова.
По традиция на срещите на Националния борд по туризъм се дискутират и теми, свързани с иновациите в бизнеса в контекста на цялостната дигитална трансформация на туризма в последните години. В края на миналата година НБТ организира и проведе еднодневна конференция за дигиталната трансформация и в продължение на темата тази година вторият дискусионен панел е посветен на “умния град”, неговата мобилност, свързаност, сигурност и екология. От днешната дискусия стана ясно, че голяма част от най-важните „умни услуги“ вече са разработени, някои от тях са факт, други могат да бъдат имплементирани при желание от страна на общините. Високоскоростен интернет, паралелни мрежи, създадени изцяло да поддържат свързаност между устройства, както и мобилни апликации вече има в София и други големи градове; на тяхна база могат да се предоставят услуги като видеонаблюдение, умно сметосъбиране, измерване на чистотата на въздуха, интелигентен градски транспорт, умно паркиране, резервационни системи за културни събития, ресторанти и хотели и много други възможности, които ще подобрят качеството на живот в градовете и оттам ще увеличат техния потенциал като туристически дестинации. В подкрепа на това сдружението ще издигне кандидатурата на София за Европейска столица на интелигентния туризъм за 2020 г., инициатива на Европейската комисия.
Друга важна тема, която беше обсъдена на срещата, е потенциалната възможност за навлизане на световни хотелски вериги в 4 и 5 звездния сегмент в столицата и по българските курорти, както и възможностите за достъп до финансиране. В последните две години София е на второ място в Европа по ръст на чуждестранни посетители, сочат резултатите от индекса на Мастъркард „Global Destination Cities Index“. Проучването включва 162 държави. Това е сериозно основание за навлизането на големите хотелски вериги в София и курортите.
„За първи път миналата година броят на посетителите на столица надхвърли броя на жителите на града. Заедно с резултатите от българското председателство на Съвета на ЕС, този факт ни дава основание за разработване на новата пазарна ниша в хотелиерския сектор. В момента в София са налице всички предпоставки това да се случи – изгодни полети, достъпен престой, добри заведения и интересна културна програма“, заяви Мартин Захариев.
„Ролята на НБТ в този процес е да бъде посредник и да улеснява контакта между всички партньори в туристическия сектор - инвеститорите и предприемачите, държавата и финансовите институции. Това е наш дългосрочен ангажимент, чийто израз е и настоящата среща на Борда по туризъм.“