Китайският Starbucks готви IPO в САЩ
Големият китайски конкурент на щатската верига кафетерии Starbucks планира първично публично предлагане на акции в САЩ.
Базираното в Пекин Luckin Coffee подаде документи за листване на Nasdaq, като част от амбициозния си план за разрастване, предава CNN.
Въпреки, че бизнесът е едва на 18 месеца, Luckin разполага с над 2 300 търговски обекта в Китай и планира да отвори още 2 500 до края на тази година. Ако това се случи, компанията ще изпревари Starbucks и ще се превърне в най-голямата верига за кафе в Китай.
Luckin не посочват засега каква сума искат да наберат от борсата или кога точно ще се случи IPO-то. В миналото компанията набра инвестиции от големи международни играчи като Blackrock.
При последния рунд за набиране на инвестиции през месец април тази година, тя постигна оценка от 2.9 млрд. долара.
Бързият възход на Luckin е част от тенденция, в която китайските компании започват да конкурират чуждестранните играчи на вътрешния си пазар.
Luckin посочват, че растежът им е подхранен от увеличаващото се потребление на кафе в рамките на втората най-голяма икономика в света до 8.7 млрд. чащи кафи през миналата година.
Starbucks и Luckin предлагат кафе, като сходствата обаче приключват дотук. За разлика от кафетериите на американската компания, повечето обекти на Luckin са изнесени будки, които приемат поръчки онлайн, както за доставка, така и за взимане на място.
Нещо повече – Luckin поставят технологиите в основата на бизнеса си. Търговските обекти не приемат плащания в брой, като потребителите могат да платят само чрез мобилното приложение на компанията, което предлага различни бонуси за лоялни клиенти.
Китай е вторият най-голям пазар за Starbucks след този в САЩ. Компанията има около 3 хил. обекта в Китай, като все още изпреварва Luckin. Starbucks планира да удвои броя на обектите си в страната до 2022 година.
Въпреки бурния си растеж, Luckin посочва, че излиза на загуба от 240 млн. долара през миналата година, добавяйки, че ще продължи да губи пари в обозримо бъдеще.