Какви качества са ни нужни, за да успеем?
Образованието е крайъгълен камък на всяко общество и генератор на ценни кади за бизнеса. Във времена, в които квалифицираната работна ръка се превръща в дефицитна стока, образователната система може да промени тази тенденция.
Кои са важните качества, които помагат за успешната реализация? Какво е небходимо да се промени в родната образователна система и какво търсят служителите от работното си място?
Тези теми разискваха лекторите в панел „Образование”, част от 10-ото юбилейно издание на икономическия форум „Шумът на парите”, проведен в София под организацията на Profit.bg.
За успешен и щастлив живот трябват три основни качества – добро поведение сред хора, критично мислене и креативност, посочи Дарин Маджаров, създател на платформата Уча.се. По думите му, първото умение, което всеки ученик трябва да усвои, е способността да комуникира с хора, да завързва приятелства и най-общо казано, да не бъде „идиот“, посочи Маджаров.
Следващото важно умение е критичното мислене, като това представлява способността за осмисляне и оценяване на даден проблем. На трето място идва и креативността, която се проявава под формата на способност за решаване на проблеми.
Според Маджаров, хората, които притежават тези три качества, обикновено заемат най-високопоставените позиции в компаниите, в които работя, и живеят богат и щастлив живот.
"Много е важно да си в средата, в която работиш и уменията, които притежаваш, да съотвестват на позицията, която заемаш в обществото. Най-важното и ценното е наистина да бъдем добри хора. Това са умения, които се придобиват още в началното училище". Това каза Ивелина Петрова, старши специалист „Корпоративни продажби“ във VIVACOM.
Според нея, новите технологии могат да помогнат за подобряване на образованието у нас, поради което VIVACOM участва в различни инициативи, като осигуряване на безжичен интернет в родните училища.
"Добрите служители искат работата да им е интересна и да им доставя удоволствие. Разбира се, важни са отношението на работодателя, свободата да работи служителя. Заемала съм различни позиции в компании, но това, което ме е водило, е да дам възможност на младите хора да създават нещо свое, а не да им поставям рамки", добави Петрова по темата за търсенето на качествени кадри.
Според доц. д-р Атанас Георгиев, зам.-декан и ръководител катедра "Икономика и управление на отрасли" в Стопанския факултет на Софийския университет, в съвременния свят хората трябва да постигат баланс в това, което правят, тъй като в противен случай ще прегорят.
За да постигнем успех в кариерата, се изискват и любопитство, мечти, визия и да сме наясно кой сме и какво искаме да постигнем, посочва той. По думите му, особено важно е умението да се чете с разбиране, така че да се вниква в естеството на проблема. Уменията в дигиталната среда също са задължителни в съвременния свят.
На последно място трябва да говориш езици, независимо дали става въпрос за английски или китайски, или някакъв регионален език. Всички тези умения, особено в аутсорсинг бизнеса, се оказаха ключови в един такъв момент, посочи Георгиев, добавяйки, че новите технологии имат място в образованието.
"Най-важните умения, които всеки млад човек трябва да притежава в XXI век, са креативното мислене и правилното боравене с информация”, смята Доника Лулева от частното средно общообразователно училище "Евлоги и Христо Георгиеви".
„Ключовото нещо за XXI век ще бъде изборът на правилните езици. Да, всеки език е богатство, но примерът с английския език е показателен. Почти всеки владее английски в някаква степен, но хората в България, които владеят китайски, например, са единици", коментира тя.
Според нея, въвеждането на интерактивния подход в образованието е най-голямото предизвикатерство пред българските училища.
По думите на Евелина ван Менсел, представител на съвместната магистърска програма на АУБ и SDA Bocconi, образованието е процес, който продължава цял живот. У нас делът на хората на възраст между 25 и 64 години, които се обучават под някаква форма, е едва 2% при средно 10% за Европейския съюз.
В Скандинавските държави е отчетен най-високият дял - 30% от пълнолетното население, посочи Менсел. Според нея България предоставя достатъчно добри възможности за развитие, като изборът дали да се учи у нас или в чужбина е строго индивидуален и върви ръка за ръка с решението дали ще се търси реализация в родината или някъде навън.
„Служителите търсят смисъл в това, което правят и възможност да променят средата, както и себеподобниге – хора, с които могат да работят заедно. Екипът е това, което ни задържа на дадена работа“, добави Менсел.
Добрите служители търсят усещането, че някой се грижи за тях, търсят добра обстановка, добра взаимосвързаност с колегите, но не само на едно място, а и по света. Добрите служители търсят възможност да общуват с новости, с нови подходи в дигиталната сфера, търсят такава среда, която да им даде възможност да са полезни. Това посочи Стефи Андреева, ръководител на функция „Транспорт и логистика“ в Центъра за споделени бизнес услуги на Cargill.
По думите ѝ, когато един човек е удовлетворен от това, което прави вмомента, след година или пък след три месеца може да не се чувства вече така, защото интересът му ще е насочен в друга посока. Трябва да го развиваме, да даваме стимули и да признаваме неговите успехи - това са нещата, които задържат хората, добави Андреева.
Още в началния етап на образованието на децата не трябва да им се обяснява колко добри служители ще бъдат и как ще имат хубави заплати и социални придобивки, а че техният капитал са техните знания и умения и те утре ще преговарят за този капитал. Това заяви Георги Палпурин, aкредитиран Google Street View фотограф и консултант на проекта iedu360.eu.
Способността за анализиране на информацията ще е ключова за успехите ни през следващите години, защото информацията е ключов фактор човек да тръгне в една или друга посока, смята той. Работата не може да се върши посредствено и това важи както за нас, така и за децата ни, добави Палпурин.