Какво прави сега човекът, който изгуби 35 млрд. долара за година
Има един бразилец, който е известен най-вече с това, че изгуби 35 млрд. долара само за година.
Този човек, разбира се, е Айке Батиста, който преди време предупреди мексиканеца Карлос Слим да внимава, защото ще го изпревари като най-богатият човек в света. Оттогава Слим падна до девето място в класацията на милиардерите, а Батиста изпадна от нея и потъна в забрава. Сега той подготвя завръщане, или поне се опитва.
Той също така има много идеи за един човек, който в момента е на горещия стол и когото счита за нещо като сродна душа – главният изпълнителен директор на Tesla, Илон Мъск. Батиста освен това не пести критики по адрес на онези, които смята, че потопиха империята му.
“Хората дори не знаят, че работи,’’ казва Батиста в импровизирано интервю за Bloomberg в ресторант в Рио де Жанейро. Той визира пристанище, което притежава и от което сега се товарят огромни петролни танкери за Китай. “По-голямо е от Манхатън!’’
„С изключение на петрола“
Други бивши бизнес начинания на Батиста в момента функционират под чужда собственост и остават негова гордост. Тогава лицето му се смръщва “С изключение на петрола.’’
Той визира OGX, която фалира под планина от дългове след неуспешна кампания за проучване на нови находища. Той обвинява президента Луис Инацио Лула да Силва за това, че се поддава на ресурсния национализъм и оставя единствено плитководните отпадъци за него. След това, той незабавно прави паралел с познат, който е в същото положение, което Батиста познава много добре.
“Илон Мъск страда от това в момента,” казва той.
Подобно на OGX преди това, Мъск изгражда Tesla с обещанието за по-големи продажби от реалните и неуспехът води до обезценяване на акциите. Tesla e най-големият губещ в индекса Nasdaq 100 тази година.
Предупреждение
Разликите между двамата мъже са очевидни, тъй като Мъск иска компанията му за електромобили да сложи край на пристрастеността на света към изкопаемите горива, но внезапното падение на петролната компания на Батиста може да бъде предупреждение за акционерите в Tesla.
И двамата нападат продавачите на късо с хапливи коментари в Twitter и правят изявления в социалните медии, които раздвижват пазарите, а след това са обект на разследване от страна на регулаторните органи за това. (Тази седмица комисия по ценни книжа в Бразилия забрани на Батиста да ръководи публични компании в продължение на седем години и му наложи глоба от 536 млн. реала (132 млн. долара)). И Батиста и Мъск съжаляват, че са направили компаниите си публични, след като пазарите се обръщат срещу тях, а ключови служители ги напускат.
Двамата се познават лично. През 2008 г. Мъск пътува до Рио де Жанейро по време на друг труден период, казва Батиста. Неуспешен опит за изстрелване на ракета поставя космическата програма на Мъск под въпрос. Двамата също така се срещат в завода на Tesla в Калифорния, а Мъск се връща в Рио през 2014 г. за Световното първенство по футбол, където Батиста му помага с някои неща. “Помогнах му да посети разни партита”, казва той.
OGX в момента все още съществува под друго име и като малък производител, а не като гигантът, който Батиста си представяше. Tesla също рискува да се превърне в нишов играч, вследствие на нарастващата конкуренция от страна на установените автопроизводители, които заливат пазара с нови модели.
Участникът в състезания с моторни лодки
Най-голямото притеснение на Батиста относно Tesla е качеството, или по-скоро липсата на такова, в интериора на автомобилите. Това е една необичайна гледна точка. Дори и най-големите противници на Tesla не размишляват особено много върху седалките на автомобилите.
“Можете да си изберете Mercedes, Audi или Jaguar, които са по-евтини от неговите SUV-та и като седнете вътре и видите интериора разбирате, че той не може да се конкурира!” казва Батиста, който е бивш участник в състезания с моторни лодки и почитател на скъпите автомобили. Пред време той дори имаше Lamborghini във всекидневната си, преди полицията да го конфискува. “Ако това не се коригира, компанията ще изостане”, смята бившият милиардер.
Tesla подготвя обновяване на седана Model S като ще използва седалки от по-луксозен модел и батерия с по-голяма издръжливост, информира CNBC тази седмица, позовавайки се на неназован източник и на бивши служители.
Батиста не очаква Tesla да потопи и другите компании на Мъск, както се случи с OGX, дори и ако производителят на електромобили се провали. Във всеки случай, Мъск промени хода на историята като принуди традиционните автомобилни компании да произвеждат електромобили.
“Той провокира красив и масов завой към промяна,” казва Батиста сравнявайки го със себе си. “Ние сме перфекционисти, ние сме национални строители.”
Стартъп за паста за зъби
Разговорът на Батиста с Bloomberg продължава на следващия ден в неговия офис, който е по-скромен в сравнение с офиса от пика на кариерата му, но въпреки това предлага изглед към планините около Рио е украсен с трофеи от миналото.
Батиста, който някога редовно се появяваше на първите страници на най-различни издания, сега отказва да бъде сниман.
Той пуска видеа, в който показва компаниите, които някога е притежавал, а след това говори за 15-те “еднорога” (стартъп компании които се оценяват на по над 1 млрд. долара), които “отглежда в гаража си” и които ще върнат старите му позиции. Една от идеите му е за производството на милиони тонове калциев фосфат за неутрализирането на въглеродните емисии от електроцентралите и автомобилите. Друга идея е паста за зъби, която възстановява емайла на зъбите, въпреки че тубичките, които показва за момента са пълни единствено с вода.
Батиста твърди, че гледа напред и миналото не го притеснява.
“Трудното за хората да разберат, че моето отношение към парите е различно. Аз нямах проблем с раздробяването на моята империя,” казва Батиста, добавяйки, че бързо е разпродал компаниите си евтино. “Не можеш да позволиш на проекти от подобен мащаб да спрат; ако спреш за 2, 3, 4 години, след това понякога не можеш да наваксаш.”