Историята на Houzz, който има 40 млн. потребители месечно
Когато Ади Татарко и нейният съпруг решават да реновират жилището си в Калифорния през 2009 г., те откриват, че не е толкова лесно, колкото са мислели, че ще бъде.
"Бяхме наистина въодушевени относно декорацията и имахме идеи, но процесът стана непоносим," казва Татарко пред BBC. "Намирането на архитекти и дизайнери, които имаха същата визия като нас, беше изключително времеемко."
Двойката се обръща за помощ към интернeт, но се сблъсква с липса на уебсайтове, които предлагат подкрепа и вдъхновение – така се ражда идеята за Houzz.
Платформата предлага статии и снимки, публикувани от архитекти и интереиорни дизайнери, както и препоръки за най-различни продукти. Тя също така свързва потребители с професионалисти от индустрията, които могат да им помогнат с техните проекти.
Днес Houzz има 40 милиона потребители месечно и се оценява на 4 млрд. долара, но когато стартира преди десетилетие, основателите на сайта имали доста по-скромни цели.
"Наистина имахме желание сайтът да бъде малък, защото не искахме да губим усещането за общност. Никога не сме мислели, че ще се разраснем извън щата Калифорния," казва 46-годишната Татарко.
Като за начало, двамата поддържали сайта като страничен проект, тъй като Татарко работела в инвестиционна компания, а нейният съпруг Алон Коен в eBay.
Двамата имали едва 20 потребители на сайта, като всичките те били родители на съученици на техните деца, заедно с група дизайнери и архитекти от района на Сан Франциско, които предлагали своите услуги.
Общността обаче се разраства много бързо, тъй като професионалистите в сферата започват да препоръчват Houzz на своите клиенти.
"Около шест месеца след началото вече имаше интерес от Ню Йорк и Чикаго и запитвания дали можем да създадем подразделения за тях на сайта," казва Татарко.
"Преди да разберем, този малък общностен уебсайт вече имаше 350 000 потребители."
През 2010 г. двамата успяват да си осигурят първата инвестиция в размер на 2 млн. долара от Орен Зеев, рисков капиталист от Силициевата долина. След това те напускат работа, за да се занимават изцяло с проекта си и използват парите, за да наемат първите си служители.
Според Татарко, едно най-големите предизвикателства е намирането на подходящите служители.
"Дълго време и двамата интервюирахме всеки от кандидатите и всъщност прекарвахме 50% от времето си в търсенето им. Знаехме, че намирането на подходящите хора, които имат същата визия като нашата, е от ключово значение."
Houzz, който е безплатен уебсайт, печели парите си, като взема 15% комисионна от продуктите, продавани през маркетплейс платформата му. На сайта също така има и реклами.
Според Чарлс Бет, ръководител на британската архитектурна компания Gpad London, сайтът е успешен, защото помага на потребителите да намерят "специално вдъхновение" за проектите по обновление на домовете им.
"В исторически план, списанията за интериорен дизайн, телевизионните предавания и къщите на други хора бяха основният източник на вдъхновение, когато някой искаше да прави ремонт у дома.
Днес в интернет има много повече вдъхновения. Това изобилие от снимки понякога може да бъде объркващо, но платформи като Houzz предоставят внимателно аранжирана витрина от някои от най-добрите проекти за обновяване на дома."
През 2013 г. Татарко и Коен решават да разширят дейността си в чужбина, след като разбират, че близо една трета от потребителите на Houzz се намират извън САЩ.
Сайтът стартира първо в Европа, а след това в Азия и днес около половината от всички нови потребители са извън САЩ. В резултат на това сайтът открива шест международни офиса на места, като Лондон, Берлин и Сидни.
През януари тя обяви, че ще освободи около 10% от своите 2 000 служители, разделяйки се със 110 души във Великобритания и Германия и с още 70 в САЩ.
Според някои анализи, сайтът се е разраснал прекалено бързо и собствениците му не са наясно дали стратегията им е правилна.
"Преструктурирахме работната си сила, свързана с международната маркетплейс платформа ... така че да можем да удвоим служителите в сферите, които допринасят с най-много за Houzz," казва тогава говорител на компанията за TechCrunch.
"Винаги е трудно, когато има преструктуриране в етапите на растежа, предвид ефекта, което то оказва върху живота на хората."
Въпреки временните спънки, компанията твърди, че бизнесът й остава силен, а сега има и слухове, че планира да излезе на борсата.
Компанията продължава да обновява услугите си, като пусна инструмент за добавена реалност в приложението си, който позволява на потребителите да видят в реално време как различни мебели и дизайн биха изглеждали в дома им.
Houzz TV, която показва онлайн видеа от обновяването на домовете на различни знаменитости, също е доста успешен проект. Концепцията е разработена от актьора Аштън Къчър, който е акционер в Houzz и участва в първия епизод.
"Заснехме пилотния епизод и се получи доста добре, така че решихме да го превърнем в поредица и досега имаме участници, като Гордън Рамзи и Оливия Мън."
В момента около 2.1 милиона професионалисти предлагат услугите си през Houzz, а според Татарко това помага за разрастването на представителите на малкия бизнес.
Тя посочва като пример британски дизайнер, който австралийски клиент намира през Houzz и му предлага да обнови дома му в Южна Франция.