Инвеститорите, които се интересуват от акциите на големите китайски компании, могат спокойно да се насочат към Уолстрийт.

През последните две десетилетия над 200 китайски фирми осъществиха първичните си публични предлагания в Съединените щати, пише The Economist.

Китай може да се похвали с повече IPO-та на американския пазар от всяка друга държава (извън САЩ). Повечето от тези компании са листнати само в Съединените щати, а някои от тях се търгуват основно на китайските борси с вторични предлагания на New York Stock Exchange или на Nasdaq.

Общата пазарна капитализация на китайските компании, чиито книжа се търгуват в САЩ, възлиза на над 1 трилион долара.

Доскоро тези активи се считаха за едно от постиженията на американския капиталов пазар, но напоследък, на фона на ескалиращия търговски конфликт между двете водещи световни икономики, все повече се чуват и мнения в обратната посока.

"Ястребите" считат, че допускането на китайски емитенти на капиталовите пазари в САЩ осигурява директно финансиране за Китайската комунистическа партия.

Републиканският сенатор Марко Рубио публикува отворено писмо, подписано от представители и на демократите, и на републиканците, в което се посочва, че американските инвеститори са изложени на риск заради експозицията на Уолстрийт към китайските компании, които представляват "заплаха за националната сигурност и не зачитат основните човешки права".

Бившият съветник на президента Доналд Тръмп Стив Банън отива още по-далеч. В интервю, публикувано от South China Morning Post в края на миналия месец, той заявява, че следващата стъпка на американската администрация е да преустанови IPO-тата на китайски компании и да забрани на американските пенсионни фондове и застрахователни компании да финансират дружества, свързани с управляващите в Пекин.

Засега тези заплахи са само хипотетични, а от Белия дом няма официално заявени намерения в такава посока. Интересът на самите китайски компании към американските капиталови пазари обаче изглежда започва да отслабва.

На 24 май производителят на чипове Semiconductor Manufacturing International Corp (SMIC) заяви, че обмисля делистване от фондовата борса в Ню Йорк.

Няколко дни по-късно - на 28 май, интернет гигантът Alibaba, чийто акции се търгуват в Ню Йорк, разкри плановете си за ново публично предлагане на борсата в Hong Kong.

The Economist посочва, че и двете компании разполагат с логично обяснение за своите действия, което е от чисто корпоративен характер и не е задължително свързано с търговската война между Пекин и Вашингтон.

Книжата на SMIC, например, не се търгуват активно в САЩ, а Alibaba отдавна обмисля листване в Хонконг или в континентален Китай с цел разширяване на капиталовата си база.

В същото време политическите мотиви няма как да бъдат изключени напълно. С подобни ходове китайските компании ще демострират своята подкрепа и лоялност. Едва ли е случайна и репликата на директора на фондовата борса в Хонконг Чарлз Ли, че "тези, които пътуват надалеч, винаги се прибират у дома".

10-те най-горещи IPO-та през 2019 г.През 2019 г. Уолстрийт вероятно ще приветства няколко големи компании, които са част от ежедневието на много хора


Според The Economist към настоящия момент не е твърде рано да се обявява край на серията от китайски IPO-та на американските борси. Те все още изглеждат като изключение от общата тенденция на търговско и икономическо противопоставяне между двете държави.

Стокообменът, инвестициите и дори туризмът пострадаха заради конфликта, но въпреки това над 20 китайски компании листнаха акциите си за търговия в САЩ. От началото на 2019 г. още 12 сториха същото.

Китайските компании получават много по-добра ликвидност, отколкото могат да получат на "домашния" си пазар, както и много по-гъвкави регулации. Изискванията за рентабилност на практика ограничават достъпа на технологичните компании до континенталните пазари в Китай.

Миналата година борсата в Хонконг доближи изискванията си до тези на американските оператори, като позволи на основателите на публичните компании да държат акции от по-висок клас, които дават право на повече гласове в общото събрание.

Но въпреки това много от китайските технологични стартъпи предпочетоха да се листнат на Nasdaq. След тях бяха платформата за онлайн търговия Pinduoduo и видео стрийминг приложението iQiyi. Според анализаторите, цитирани от The Economist, за тези компании американските капиталови пазари си остават "златния стандарт".

Съединените щати също печелят от това. Присъствието на силни китайски корпорации укрепва позицията на американските борсови оператори като световни лидери.

Доказателство за това е и обръщението на вицепрезидента на Nasdaq Боб Маккой, което той публикува в китайската платформа за онлайн съобщения WeChat след интервюто на Стив Банън.

"Както много от вас, и аз чух изявленията на БИВШИЯ и вече сериозно дискредитиран съветник на президента Тръмп Стив Банън. Но не мисля, че в тях се съдържа някаква истина. Nasdaq все още приветства китайските компании", написа той до своите китайски партньори.