96% от българите притежават смартфон. Това сочат данните от ново проучване на Mastercard, осъществено от IPSOS*.

У нас ползвателите на мобилната операционна система Android водят пред IOS със 78%, но пък потребителите на продуктите на американския гигант Apple използват най-много дигитални услуги и са най-добре настроени към новостите, съобщиха от Mastercard на предстяването на резултатите от изследването в столицата.

90% от българите използват лаптоп, а 73% - настолен компютър.

Пада употребата на таблети - 54%, в сравнение с данните от проучване на въздействието на иновациите от 2016 г. 42% от сънародниците ни гледат смарт телевизори, а 27% използват MP3 плеъри.

Българите са сред най-активните потребители на нови технологии за ежедневни нужди в Централна и Източна Европа. Страната ни се нарежда в челото на класацията по възприемане на иновациите в дигиталните услуги в региона.

82% от българите използват социалните мрежи срещу 80% от населението на ЦИЕ. Най-голямата социална мрежа Facebook обаче губи популярност за сметка на онлайн чатовете и интернет комуникацията, които ползват 75% от сънародниците ни (82% в ЦИЕ).

Също толкова са потребителите на виртуалната навигация (69% в ЦИЕ), а 74% (67% в ЦИЕ) пазаруват онлайн. 73% (68% в ЦИЕ) следят прогнозата за времето през технологичните си устройства, а 65% (58% в ЦИЕ) ги използват за споделяне на снимки и видеа.



58% от сънародниците ни плащат сметки онлайн, като това ни нарежда сред лидерите по този показател, като средното ниво в ЦИЕ е 50%. Същото се наблюдава и за повечето платежни дигитални услуги, като плащане чрез мобилни портфейли – 24%, при средно 19% в ЦИЕ.

В P2P плащанията се наблюдава значителен ръст от 27%, в сравнение с 2016 г., който се дължи на бързото развитие на финтех индустрията в България – 36% от потребителите вече използват тези плащания, като средното за региона е 30%.

Данните от проучването на IPSOS и Mastercard сочат още, че технологиите навлизат бързо и променят бита и мисленето ни. Дигиталните услуги се използват все повече за лични цели, а не за служебни, като например проверка на имейла, където се отбелязва спад от 92% през 2016 г. на 89% за 2019 г. Друга услуга, при която се отбелязва спад в употребата, е търсенето в интернет - от 92 на 86%.

Наблюдава се значителен ръст в употребата на приложения за прогноза на времето - 73%, в сравнение с 61% през 2016 г., както и на сайтовете за настаняване - 57%, в сравнение с 43% през 2016 г. 65% споделят снимки и видеа, на фона на 58% преди три години, а ръстът при онлайн пазаруването е до 74% днес, в сравнение с 68% през 2016 г.



Потребителите в България пазаруват онлайн през мобилни приложения средно 5 пъти месечно, a плащане през уеб браузър ползват 72%. Плащанията с карта онлайн вече надминават плащането кеш при доставка, съответно с 64% на 54%. 45% плащат с карта при доставка, а 37% ползват PayPal.

По отношение на сигурността при онлайн пазаруването, хората са все по-добре настроени към биометрията – 78% считат, че пръстовият отпечатък е сигурен начин да се направят и
потвърдят техните онлайн покупки, а 57% биха искали да използват удостоверяване чрез биометрия.

Все още ПИН кодът е най-разпространената метод за идентификация при плащане – 51% използват тази опция, следвана от еднократен код с SMS – 43% и потребителска парола – 30%. Все още само 18% използват възможността за потвърждаване на плащания чрез биометрия.

80% от българските потребители на дигитални платежни услуги, ги ползват заради бързината, 75% заради това, че са достъпни винаги и навсякъде, а 71% оценяват удобството им.

* Проучването е проведено от IPSOS Research по поръчка на Mastercard. Събрани са данни от интернет потребители с банкови сметки в Австрия, Босна и Херцеговина, България, Хърватия, Чехия, Гърция, Унгария, Полша, Румъния, Сърбия, Словакия, Словения, Украйна и сравнява резултатите с Проучване за въздействието на иновациите от 2016 г., за да се покаже развитието през последните 3 години.