Бихте ли платили за игра, която ви насърчава да спестявате?
Играй и спестявай - това е новата мания сред хората, които искат да натрупат средства в банковата си сметка, без да хабят усилия и нерви.
Оказва се, че много от тях дори са склонни да плащат месечен абонамент за онлайн игри, които им помагат да бъдат по-спестовни, пише Marketwatch.
Когато 37-годишният американец Майк Пиърсън и неговата съпруга започват да планират пътуването си до Бахамите преди година, те свалят мобилно приложение, което им позволява да залагат финансови цели и да трупат спестявания.
"Искахме да съберем средства, с които да покрием част от разходите за пътуването. Решихме, че е добра идея да си наложим малко по-стриктна финансова дисциплина", разказва Пиърсън, който работи като адвокат в музикалната индустрия.
За целта те използват приложението Qapital, което се свързва с банковата сметка на потребителя и му позволява да заделя "пари за черни дни". Опциите са различни и зависят от индивидуалните възможности, планове и цели на клиента.
Пиърсън избира варианта, при който всяка трансакция се закръглява до по-високата кръгла сума. Например, ако трябва да платите 13.45 лв. в магазина, от картата ви се теглят 14 лв., а "остатъкът" отива в спестовната сметка.
Жена му използва същата опция, като двамата заедно успяват да пестят между 3 и 4 долара на ден.
"Това не е кой знае какво, но за един месец се събират близо 100 долара, а за година - около 1200 долара", казва Пиърсън. Парите им стигнали, за да платят самолетните билети и част от нощувките в хотела.
Парите се оказват най-често срещаната причина за стрес сред американците. Проучване на Bankrate сочи, че цели 56% от гражданите на САЩ имат проблеми със съня, породени от казуси, свързани с пари.
Когато става въпрос за спестяване, постоянството е най-важният фактор. Оказва се, че дори да успяват да заделят средства краткосрочно, с някаква конкретна цел, след постигането ѝ много хора се отказват от финансовата "дисциплина" и се връщат към старите си навици.
Четирима от всеки 10 американци определят себе си като "агресивни краткосрочни спестители", което означава, че могат да заделят пари за единични събития (сватби, екскурзии и покупки), но след това започват отново да харчат безразборно.
"Спестовните приложения определено не са схема за бързо забогатяване, но ако ги ползваш достатъчно дълго време, можеш да постигаш много от финансовите си цели", казва Майк Пиърсън.
Когато той започва да използва Qapital, приложението е безплатно, но сега условията вече са други. Платформата вече дава право на 30-дневен безплатен пробен период, след което започва да се начислява месечна такса между 3 и 12 долара, в зависимост от опциите и услугите, които клиентите използват.
И докато за Пиърсън спестовният "експеримент" приключва успешно на бахамския плаж, за много американци спестяването е истински проблем, който заплашва благосъстоянието им на стари години.
Проучване на Федералния резерв показва, че под 40% от гражданите на САЩ смятат, че имат достатъчно спестени пари за пенсия.
В помощ на спестителите има и различни безплатни приложения, пише още Marketwatch. Сред тях е Long Game Savings, което позволява на потребителите да открият собствена сметка, която дори им носи лихва. С натрупването на средства по сметката те печелят т. нар. "виртуални монети", които могат да се използват за различни други игри (слот машини, пъзели и други виртуални забавления), които им позволяват да печелят реални пари.
Колкото повече спестявания трупат, толкова повече опции имат за допълнителни печалби. Long Game Savings печели от комисионите, които събира от банките за всеки нов потребител.
Приложението SmartyPig пък дава възможност за създаване на виртуална спестовна "касичка" (от англ. piggy bank). Тя носи малко над 1% годишна лихва и е създадена за постигане на различни финансови цели. Компанията също печели от комисионите, които взима от банките за привличането на нови клиенти.
Tivitz пък е насочена към децата и учениците, като ги стимулира да пестят пари за постъпване в колеж. Те могат да създадат свой профил в приложението (срещу годишна такса от 10 долара), който им позволява да участват в различни образователни игри и викторини.
След успешното им завършване родителите и роднините на децата получават покана за дарения в тяхната сметка.
Използването на подобни похвати, свързани със забавлението, социалното общуване, конкуренцията и наградите, подобряват емоционалната връзка с потребителя. Това, в крайна сметка, го насърчава да използва приложенията по-често, а в конкретния случай - да спестява повече.
При някои хора промяната в навиците изисква повече време и усилия, твърдят експертите. Импулсивните купувачи, например, трудно могат да се привържат към онлайн игра за спестяване, просто защото не подхожда на техния характер.
Някои хора пък смятат, че е безмислено да заделят толкова малки суми, считайки, че те не могат да променят драстично финансовото им благосъстояние.
Но за много потребители превръщането на спестяването в игра може да бъде от голяма полза не просто във финансов план. Този подход им помага да изпитат удовлетворение и да повишат своето самочувствие, пише още изданието.