През последните няколко години компаниите от сектора на недвижмите имоти наблюдаваха "от трибуните" технологичната революция във финансовата сфера и банковата индустрия.

Тази тенденция обаче започва да се променя, а proptech* стартъпите привличат все по-голям инвеститорски интерес, успоредно със своите fintech конкуренти, пише The Wall Street Journal.

Новостартиращите компании в този бизнес привличат сериозни капитали, а строителните компании и фирмите, занимаващи се с поддръжка и управление на сгради, внедряват разнообразни софтуерни и хардуерни приложения, които драстично променят техния бизнес.

В същото време инвеститорите, сред които са някои от водещите международни банки, също забелязват новите тенденции.

"Повратният момент в този бизнес дойде преди няколко месеца", казва Алисън Седриш, който ръководи новосъздадения proptech отдел на Barclays Investment Bank.

През първата половина на 2019 г. частните инвестиционни фондове "наляха" близо 13 милиарда долара в стартъп компании, свързани със сектора на недвижимите имоти, по данни на консултантската компания CREtech. За сравнение, през 2013 г. сумата беше в размер на 491 милиона долара.

Сред новите инвеститори в този бранш са някои от най-големите играчи на имотния пазар, като канадската Brookfield Asset Management, която управлява недвижимости на обща стойност 191 милиарда долара. Освен че влага пари в този сегмент, компанията е и един от най-активните потребители на новите proptech продукти.

Сред компаниите, които работят в тази сфера, са VTS и Honest Buildings, които разработват онлайн платформи за управление на търговски площи, както и Convene, която предлага различни приложения за управление на споделени работни пространства.

През последните години имотната индустрия не беше сред най-бързите иноватори, но статуквото бързо се променя, пише още WSJ. Цените на имотите на много места по света достигнаха пикови стойностти и постепенно забавиха темповете си на растеж.

А това кара собствениците да търсят други начини за подобряване на финансовите си резултати, съкращаване на разходи и предоставяне на повече "добавена стойност" за клиента.

В света на търговията собствениците на магазини също се обръщат "за помощ" към новите технологии, залагайки на лицевото разпознаване и изкуствения интелект в разработването на иновативни маркетингови стратегиии.

На пазара се появяват и нови инвестиционни фондове, които се специализират във финансирането на проекти от proptech индустрията - такива са Fifth Wall Ventures, MetaProp NYC и Zigg Capital.

От 2014 г. насам над 20 proptech стартъпа се присъединиха към клуба на т. нар. "еднорози" - компании, които вече струват по над 1 милиард долара.

* от англ. - игра на думи с "property" ("имот") и "technology" ("технология").