Дигитален данък вкарва САЩ и Франция в търговска война
Френският парламент одобри законопроект, който предвижда нов данък върху услугите, осигурявани от големите интернет компании, рискувайки по този начин да влоши взаимоотношенията си със САЩ.
Отвъд океана веднага реагираха, като посочиха, че този данък ще дискриминира американските компании, като търговската служба на страната стартира разледване по въпроса.
Това означава, че има вероятност САЩ да наложат наказателни мита за внос на френски продукти.
„САЩ е много обезпокоен, тъй като този данък върху дигиталните услуги... нечестно набелязва американски компании”, посочва търговският представител на САЩ Робърт Лигтизър, предава CNN.
Предвижда се френският налог да влезе в сила от януари 2020 г., налагайки данък в размер на 3% върху приходите на големите интернет компании, които оперират на френския пазар, като Amazon, Facebook и Google.
Той ще се прилага при бизнеси с годишни приходи по света от над 750 млн. евро, както и за тези, които отчитат приходи над 25 млн. евро на самия френски пазар.
„Структурата на предложения нов данък, както и изявленията на официалните лица, навеждат на мисълта, че Франция нечестно насочва данъка към определени, базирани в САЩ технологични компании”, казва Лигтизър.
Малко след като законопректът получи одобрение от френските депутати, министърът на финансите Бруно Льо Мер отговори на вълненията в САЩ.
„Има други начини съюзници да разрешават различията си, няма нужда от заплахи. Можем да разрешим различията си чрез преговори и дискусии”, каза той.
Финалното одобрение на новия данък зависи от президента на Франция Еманюел Макрон, който трябва да подпише законопроекта, за да стане решението официално.
Редица европейски страни обмислят налагането на нови данъци за дигиталните компании, като част от опитите да се намери по-добра регулация на бизнеса в интернет. Освен това, подобен данък ще докара и добри постъпления по националните бюджети.
Във Великобритания през октомври беше обявен нов данък в размер на 2% върху продажбите на дигитални услуги от компании с глобални приходи, възлизащи на най-малко 500 млн. паунда (556 млн. евро). Предвижда се този налог да влезе в сила от април 2020 г.
Финансовите министри на страните от Г-20 през юни подкрепиха план, разработен от Организация за икономическо сътрудничество и развитие, за преразглеждането на глобалните корпоративни данъчни правила и обмислянето на предизвикателствата пред облагането на дигиталните компании.
Планът обаче се нуждае от още работа, който, въпреки че е създаден с идеята за интернет компаниите, засяга и традиционните международни корпорации.
Търговският представител на САЩ предупреждава страните да изчакат за споразумение по въпроса как точно да се облагат интернет компаниите по света, преди да действат самостоятелно.
Разследването, стартирано в САЩ, е същото, което послужи за основа за налагане на мита за внос на китайски стоки за 250 млрд. долара. Това разследване трая седем месеца, преди Тръмп да реши да наложи първата серия мита.