Само 6 м. до най-голямата промяна в историята на петролния пазар
Десетките хиляди кораби, които кръстосват световните океани и морета, изгарят над 3 млн. барела гориво с високо съдържание на сяра всеки ден. От началото на следващата година обаче корабната индустрия ще трябва да се съобразява с правила, които би трябвало драстично да намалят емисиите на сяра.
“Това е най-голямата промяна в историята на петролния пазар,” казва пред CNBC Стив Сойер, старши анализатор в консултантската компания Facts Global Energy.
“Тя ще засегне производителите на петрол, трейдърите, собствениците на кораби, рафинериите, инвеститорите, застрахователните компании, логистичните компании, банките … Кой остана? Трудно ми е да сетя за някой, който няма да бъде засегнат. Затова преходът е огромен,” казва още Сойер.
Тъй като до влизането в сила на новите правила за горивата на морския транспорт, от CNBC са разгледали какво ще последиците от предстоящите промени.
Какво е IMO 2020?
На 1 януари 2020 г. Международната морска организация (IMO) ще приложи нови стандарти за вредните емисии, които имат за цел значително да ограничат замърсяването от корабите.
На фона на призивите за по-чисти енергийни пазари, IMO ще забрани плавателните съдове използващи гориво със съдържание на сяра по-високо от 0.5%, като за сравнение това ниво в момента е 3.5%.
Най-често използваното морско гориво се смята, че е със съдържание на сяра от около 2.7%.
Новите правила са в резултат на препоръка, която идва от подкомисия в ООН отпреди повече от десетилетие и бяха приети през 2016 г. от IMO, която определя правилата за безопасност, сигурност и замърсяване за морската транспортна индустрия.
Над 170 държави, сред които и САЩ, са се подписали под промяната за горивата.
От началото на 2020 г. корабите, които са в нарушение на новите правила рискуват да бъдат конфискувани, а пристанищата в страните, които са подписали споразумението се очаква да инспектират акостиращите плавателни съдове.
Защо това е важно?
“Това е един огромен преход“, казва Антъни Гърни, главен изпълнителен директор на Ardmore Shipping, базираната в Ирландия компания, чиито акции се търгуват в САЩ, която притежава флотилия от танкери транспортиращи рафинирани петролни продукти.
“Преминаваме към фундаментално различен тип гориво. Това ще има по-голям ефект по-скоро върху рафиниращата индустрия, отколкото върху транспортната,” казва Гърни.
Предстоящите нови мерки се очаква да доведат до свръхпредлагане на горива с по-високо съдържание на сяра и да засилят търсенето на продукти, които отговарят на новите изисквания на IMO. По този начин ще се увеличи натиска върху рафиниращата индустрия да произвежда повече горива от втория вид.
Това е особено важно, смятат енергийни анализатори, защото производителите на петрол от Близкия изток, като Саудитска Арабия, вероятно ще са губещи, защото разчитат прекалено много на суровия петрол с високо съдържание на сяра.
Корабната индустрия е поставена под сериозен натиск да ограничи емисиите на сяра, предвид факта, че този замърсител е компонент на киселинния дъжд, който вреди на растителността и дивата природа и допринася за окисляването на океаните.
Предложената промяна в правилата идва в един по-особен период за морската транспортна индустрия. В края на миналата година, анализатори от UBS изчислиха, че зеленият транспортен пазар може да бъде на стойност най-малко 250 млрд. долара в следващите пет години.
Има ли някаква вероятност влизането на новите правила да бъде отложено?
С една дума: не.
От IMO са казвали, че датата за влизане в сила на правилата вече не може да бъде отлагана, тъй като е прекалено късно да се правят промени преди 1 януари 2020 г.
Какво трябва да направят корабите, за да отговарят на новите изисквания?
Собствениците на кораби могат значително да намалят емисиите на сяра като използват горива с ниско съдържание на този компонент, като ограничат скоростта на плавателните съдове, като ги оборудват с пречистващи инсталации или пък изберат други, по-скъпи горива като втечнен природен газ.
Някои кораби ще изберат да ограничат замърсяването като инсталират пречистващи системи, които премахват серните оксиди.
Кораб оборудван с такава система може да продължи да използва суров петрол, тъй като емисиите на серен оксид ще бъдат намалени до новите граници.
Анализатори смятат, че контейнерната индустрия, която транспортира потребителски стоки като дивани, дизайнерски дрехи и банани, вероятно ще бъде сред най-сериозно засегнатите, с допълнителни разходи в размер на около 10 млрд. долара, според Reuters.
Двете най-големи транспортни компании в света, A.P. Moller-Maersk и MSC, са заявявали, че вероятно ще имат допълнителни разходи в размер на по около 2 млрд. долара, за да покрият новите изисквания на IMO.
“Силно вярвам, че пазарът ще намери баланс,” казва Сойер.
“Иначе казано, в края на декември предстои сблъсък с тухлена стена, която се гради от две години. Компаниите може да се сблъскат с нея или да намерят начин да я заобиколят.”