Тол системата: изградена на 100% и предадена на АПИ
Председателят на агенция „Пътна инфраструктура“ Георги Терзийски прие символичния ключ на Електронната система за събиране на пътни такси на база изминато разстояние – тол, от изпълнителя на проекта за проектиране, изграждане и въвеждане на системата „Капш Трафик Солюшънс“ ДЗЗД.
От днес АПИ, чрез Националното тол управление, ще оперира електронната система и в частта за тол таксуването, а не само за електронните винетки, както беше до момента.
В сградата на НТУ Георги Терзийски и изпълнителният директор на „Капш Трафик Солюшънс“ ДЗЗД Михаел Вебер размениха приемо-предавателните протоколи, с което държавата приема тол системата, в това число 100 новоизградени и 100 преоборудвани стационарни контролни точки.
За останалите 95 съществуващи контролни точки, на които са монтирани трафик камерите на АПИ, предстои преоборудване с лазерни скенери и камери. Срокът по договора с изпълнителя е до февруари 2020 г.
От следващата седмица – 20 август, ще започнат работа 4 демонстрационни центъра на НТУ, в които превозвачи и всички заинтересовани от тол системата ще могат да тестват издаването на маршрутни карти - т. нар. ръчно тол деклариране, съобщи пред медии проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ с ресор въвеждане на тол системата.
Демонстрационните центрове ще бъдат в София, Пловдив, Варна и Русе и ще са отворени всеки работен ден от 14 до 18 часа. В тях ще може да се тества купуването на маршрутна карта от четирите канала, по които АПИ ще ги продава – терминал за самообслужване, сайта www.bgtoll.bg, мобилното приложение и от гише.
С тези тестове започва техническата експлоатация на тол системата като в нея поетапно ще бъдат включвани отделни компоненти. След като тя приключи успешно, до няколко месеца, но не по-късно от 1 март 2020 г., ще започне и търговската й експлоатация, при която тежкотоварните автомобили ще преминат от винетки към тол такси.
В момента електронната система работи в три среди – тестова, среда за разработка и среда за търговско опериране, обясни проф. Асенов. От днес системата преминава от тестови режим в среда за разработване, с тестови обхват от около 6 000 км пътища и тестови тарифи, обсъждани на последното заседание на Обществения съвет към министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Целта е да могат да се осъществят изпитванията на системата заедно с превозвачите. Председателят на Сдружението на автобусните превозвачи Васил Пиронков потвърди готовността на транспортния бранш да участва в тестовете на тол системата. Това е тест, който ще ни даде яснота за три неща – с колко ще се оскъпи транспортната услуга, дали това ще повлияе на цената на превозваните стоки и съответно какви приходи ще постъпят в държавата, за да има финансиране за пътната инфраструктура, посочи той.
След старта на търговската експлоатация на тол системата при купуването на маршрутна карта ползвателят на републиканската пътна мрежа ще трябва да зададе първоначална и крайна точка на своя маршрут. Системата ще му предложи кратък или по-дълъг път. След като посочи избор, ще трябва да зададе и междинни точки, през които ще мине – най-малко две и най-много четири междинни точки, или общо най-много 6 точки.
Системата автоматично ще изчисли дължимата сума и ще попита клиента за потвърждение на въведените параметри – на маршрута и на превозното средство (категория, емисионен клас, брой оси). Маршрутните карти ще са с валидност 24 часа и регистрираните потребители ще могат да си ги купят до 7 дни предварително, а нерегистрираните потребители – до 24 часа преди началото валидността й.
Освен купуването на маршрутна карта на пресконференцията беше демонстрирана и работата на стационарните контролни точки. Т.нар. портални рамки са оборудвани с 3D лазерни скенери, с различни видове камери за всяка от лентите за движение, както и с камера за обзор. Когато пътно превозно средство приближава портална рамка се включва лазерният скенер, който задейства цялата рамка, камери и т.н.
Правят се две снимки – една на предната регистрационна табела и една от камерата за обзор, след отминаването на превозното средство се прави снимка на задната регистрационна табела. Следва автоматична проверка от системата на двете снимки за съвпадение на регистрационните табели. При 100% съвпадение информацията се изпраща към центъра за данни в НТУ, но само ако превозното средство е нарушител, а информацията за изрядните ползватели на пътя автоматично се изтрива, за да не се натоварва системата излишно.
При по-малко от 95% съвпадение, информацията от стационарните контролни точки се насочва към центъра за верификация на нарушенията в НТУ и се проверява отново. Може да се изиска от системата допълнителна снимка от камерите за обзор, която отново се потвърждава от супервайзър. Едва тогава нарушението се обработва и се подава към инспекторите на НТУ на пътя.