Ще си намерите ли по-добра работа, ако играете видеоигри?
Гейминг индустрията вече е по-голяма от филмовата и музикалната, взети заедно, но въпреки това едва ли има много хора, които биха се похвалили в служебната си автобиография с успехите си във Fortinte.
Възможно ли е тази информация да бъде полезна за бъдещите работодатели? Според създателите на стартъп компанията Game Academy, цитирани от BBC, уменията във видеоигрите в бъдеще ще стават все по-ценен професионален ресурс.
От Game Academy подкрепят тезата си със статистически данни. Проучване на компанията установило, че IT специалистите играят най-вече пъзели, като Portal ,и тактически игри от типа tower defense, като Defense Grid.
Мениджърите предпочитат стратегическите предизвикателства от сорта на Civilization, Total War или X-Com, където управлението на ресурсите е ключово за успеха.
Идеята на компанията е проста - анализът на данните от игралните профили на хората може да бъде изключително полезен за оценка на техните професионални умения в реалния живот. Според експертите много от качествата, които проявяваме зад клавиатурата или джойстика, могат да бъдат пренесени в работната среда.
Дори и военните все по-често наемат хора с опит във видеоигрите. Според представители на Британските военновъздушни сили тези кадри имат способността да координират бързо действията си в екип и да запазват спокойствие и самообладание в напрегнати ситуации.
Означава ли това, че е добра идея да включите ранга си в Overwatch във вашето CV?
Според Матю Бар от университета в Глазгоу, който е един от авторите на проучване, посветено на връзката между видеоигрите и професионалните умения, повечето работодатели все още не гледат с толкова добро око на запалените геймъри.
"Ако споделите пред бъдещия си шеф, че прекарвате много от свободното си време пред компютъра, може би по-скоро ще навредите на шансовете си да бъдете наети. Но ако успеете да го убедите, че в дадена игрова ситуация сте се проявили като способен лидер, представите му може и да се променят", казва той.
Експертите обаче са категорични, че ако играете просто за удоволствие и не влагате кой знае колко усилия в анализ на игровите ситуации и на уменията, които използвате, ползата за професионалното ви развитие няма да е особено голяма.
Именно тази нагласа се опитва да промени създателят на Game Academy Дейвид Бари.
"Ние разглеждаме гейминг средата като един неизчерпаем ресурс на таланти. Ако дадена компания търси качествени лидери, защо да не посоча в автобиографията си всички успешни "рейдове", които съм ръководил в World of Warcraft, например?", казва Бари.
Има много хора, които са готови да потвърдят неговата теза чрез своя личен опит. Един от тях е Матю Ричи, който коментира пред BBC, че "ако играеш EVE Online, на практика вече имаш завършена MBA степен (Master of Business Administration)".
Вселената в играта се ръководи от реални пазарни механизми и ако искаш да построиш собствен космически кораб, ресурсите за него трябва да бъдат добити от други играчи.
Ричи, който винаги е мечтаел да управлява собствена компания, решава да приложи дългогодишния си опит от EVE в реалния живот. Той преструктурира една от фирмите за данъчни консултации, обслужваща бизнеса на баща му, и вече четвърта година помага на чуждестранни компании да стъпят на канадския пазар.
Дигиталният предприемач Миа Бенет смята, че в традиционните представи на хората видеоигрите са просто безполезно занимание за тийнейджъри. Но по думите ѝ те могат да възпитават ценни навици, като умението да се взимат решения, работа в екип, планиране и креативно мислене.
Дейвид Бари и неговият екип от Game Academy са наясно, че им предстои много работа, ако искат да променят разбиранията на бизнеса за гейминг индустрията.
По думите му, работодателите искат да имат пред себе си неоспорими научни доказателства. Той самият също не бил напълно убеден в смисъла от подобно начинание, докато не започнал да пита играчите за най-големите им постижения в онлайн пространството.
"Мащабът и детайлното описание на ситуациите в отговорите, които получих, бяха смайващи. Когато обаче ги попиташ същото за тяхната работа, те не могат да го разкажат по същия брилянтен начин. Защо да не можем да пренесем силата и вдъхновението, което хората получават от видеоигрите, в работния процес?", казва още Дейвид Бари.