Защо капиталовите пазари гледат с надежда към Airbnb?
Докато Силициевата долина насърчава стартиращите компании да правят всичко в името на растежа, то инвеститорите на Wall Steet далеч не притежават подобно търпение.
Последните провали с борсовите дебюти на Peloton и SmileDirectClub, пазарните неволи на Uber, Lyft и Slack, както и отлагането на противоречивото IPO на WeWork, показват, че за да оцелеят на капиталовите пазари, компаниите се нуждаят от печеливши бизнес модели, а не само от ръст в продажбите и неясни амбиции, пише CNN.
На фона на всичко това, експерти се чудят дали едно IPO от страна на Airbnb - компанията за споделено настаняване, оценена на внушителните 35 млрд. долара, може да промени ситуацията за еднорозите – компаниите с пазарна капитализация от над 1 млрд. долара.
Airbnb наскоро обяви планове да дебютира на борсата през 2020 г., като най-вероятно ще избере директно листване, подобно на Slack и Spotify, вместо традиционната разпродажба на книжа.
Airbnb идва на помощ
Airbnb определено има какво да предложи, в сравнение с някои други еднорози. Изпълнителният директор Брайънт Чески се радва на уважение в средите и не се свързва със скандали, за разлика от ръководителите на компании, като WeWork или Uber, когато начело беше Травис Каланик.
Освен това стартъпът разполага със сериозен управленски екип, който да се справи със спецификите на публичните компании.
През миналия ноември Airbnb назначи Дейв Стефънсън, който работи за Amazon в продължение на 17 години, за финансов директор.
По този начин Стефънсън се събра с Грег Грийли, който управляваше Prime услугата на Amazon, преди да стане президент в Airbnb през март 2018 г.
Компанията обяви приходи за над 1 млрд. долара за второто тримесечие, като отчита положителен финансов резултат след лихви, данъци и амортизация (EBITDA).
На теория това поставя Airbnb в позицията на печеливша компания, което означава, че шансовете за успешно листване догодина са доста високи.
Това може и да е голямата разлика с последните примери за публичен дебют.
„Планираното IPO на WeWork се превърна в широко тиражиран провал, който предполага, че инвеститорите най-накрая са приключили да плащат за светкавичен растеж”, казва анализатор на Renaissance Capital.
Дори установени компании, като Endeavor Group - агенцията за холивудски таланти и собственик на UFC бранда, трябваше да отложи плановете си за IPO. Endeavor отчете печалба през 2018 г., но загуби доста пари през 2016 и 2017 г., както и през първата половина на 2019 г.
Кейти Никсън, директор Инвестиции в Northern Trust Wealth Management, посочва, че проблемите на IPO пазара демонстрират липсата на апетит към големи пазарни оценки на рисковите инвеститори, които все още обръщат внимание на фундаментите.
„Все още не наблюдаваме затваряне на IPO прозореца, но пазарът е деликатен. Може да има още директни листвания, но това е за компании със силен профил, като Airbnb”, казва Майкъл Лин, директор Счетоводни и трансакционни услуги в MorganFranklin Consulting.
Проблемите не засягат всички
Инвеститорите може и да са скептични за големи еднорози, като Uber и Slack, но имат добро отношение към компании в горещи сектори, като облачните технологии и софтуера.
Лин дава пример с Datadog и Cloudflare като две успешни IPO процедури. Освен това инвеститорите гледат с оптимизъм към акции, като тези на Beyond Meat - компанията за веганско „месо” на растителна основа, и Zoom Video, платформата за конферентни разговори.
Джон Мълинс, професор по практики в мениджмънта, маркетинга и предприемачеството в London Business School, посочва, че остава оптимист за шансовете на Airbnb поради водещата пазарна позиция и силното финансово положение на компанията.
Все пак някои експерти смятат, че инвеститорите трябва да са особено внимателни, когато влагат в стартъпи.
„Виждаме началото на корекция”, казва Меган Бент, управляващ партньор в компанията за дялови инвестиции Harbinger Ventures. По думите й, само визия и ръст в приходите не са достатъчни да компенсират слабото корпоративно управление.
Бент разкрива, че нейната компания избягва големите еднорози, за сметка на по-малките дружества, които оперират на пазара на потребителски стоки, като производителя на тампони Cora, абонаментната услуга за вино Usual Wines и фирмата за органична бебешка храна Once Upon a Farm.
Дев Кантесария, основател на портфолио мениджъра Valley Forge Capital Management, посочва, че инвеститорите не трябва да преследват големите еднорози от Силициевата долина, тъй като на пазара има множество печеливши компании.
„Като цяло не съм фен на IPO-ата, които губят пари. Това са опасни места за инвестиция”, казва той.