Защо компаниите за марихуана разочароваха инвеститорите?
2019 трябваше да бъде годината на компаниите, опериращи в индустрията с легална марихуана.
Реалността обаче е малко по-различна.
Акциите на всички големи компании за канабис поевтиняват, въпреки вълнението около легализирането на марихуаната за развлекателни цели в Канада и някои щати на САЩ.
Книжата на Cronos Group и Canopy Growth поевтиняха с над 60% спрямо пиковите си нива, постигнати по-рано през годината. За 2019 г. цената на акциите на двете компании записва понижение от 15%. Този спад се отразява и на големите корпорации, които вложиха средства в този нов бизнес, предава CNN.
Altria - изпитващият затруднения собственик на марката Marlboro, притежава дял от 45% в Cronos. В същото време компанията-майка на бирения бранд Corona - Constellation Brands, наскоро обяви, че ще отпише 800 млн. долара инвестиции в Canopy.
Позицията на Constellation издава ясни признаци на неудовлетвореност. Изпълнителният директор на Canopy Брус Линтън беше притиснат да се оттегли от компанията, след като шефът на Constellation Бил Нюландс заяви, че „не е доволен” от резултатите на производителя.
Това не са единствените компании за марихуана, чиито акции не се представят добре.
Книжата на Aphria поевтиняха с близо 10% през 2019 г. От Aurora Cannabis също записват спад от 15% през периода.
Понижение от цели 66% пък отчитат дяловете на Tilray, където мажоритарен собственик е Privateer Holdings - инвестиционната фирма, подкрепена от Founders Fund на милиардера Питър Тийл.
Инвеститорите се надяват, че приетите в долната камара на щатския парламент промени в законодателството на САЩ от края на миналия месец ще доведат до значително подобрение в представянето на компаниите за марихуана.
Новата регулация позволява на финансовите институции да осигуряват банкови услуги в щати, където бизнесът с канабис е легален.
Законът обаче все още не е одобрен от сената, сиреч горната камара на щатския парламент, за което има известни съмнения дали изобщо ще се случи.
Фундаментите са важни дори за марихуаната
Какво ще е нужно, за да подобри секторът представянето си?
Излиането на печалба би трябвало да свърши работа. Почти всички компании за марихуана отчитат сериозни загуби.
Джордж МакБрайд, изпълнителен директор на Hanway Associates - базирана в Лондон консултантска компания, специализирана в проучванията на тема канабис, коментира, че все още пред бизнеса с канабис за развлечение и медицински цели има голям потенциал.
Компаниите все още не са доказали, че са тук, за да правят устойчив бизнес, а не са просто премигване в тъмнината.
„Ранните играчи при канабиса, които листнаха акциите си преди няколко години, направиха това в добри времена и успяха да наберат много пари за изключително кратко време. Но те растат много бързо, като продажбите понастоящем не срещат очакванията на инвеститорите”, казва МакБрайд, който също така е и съосновател на организатора на събития Cannabis Europa.
Компаниите за марихуана страдат от същите проблеми, които мъчат дружества, като Uber, Lyft, Slack и много други високопрофлни стартъпи, които наскоро станаха публични фирми.
„Разпродажбите при канабиса са част от по-голяма тенденция. Инвеститорите се местят от еднорозите, тъй като искат печалби, не само пазарен дял. Инвеститорите не демонстрират чак толкова голямо търпение”, казва МаБрайд.
Мат Маркиевич, управляващ директор на Innovation Shares, която контролира борсово търгувания фонд The Canabis ETF, е съгласен, че инвеститорите се вълнуват от краткосрочни операции в сектора.
По думите му очакванията към сектора са нереалистично високо, особено след легализацията в Канада, като всичко това очевидно не се материализира под формата на печалба, поне за сега.
Ниските цени удрят потребителските компании
По-високата конкуренция намалява цените на марихуаната за развлечение, което се отразява директно на приходите на много от водещите играчи.
BDS Analytics - компания за проучвания, която следи цените на канабиса, посочва в последния си доклад, че потребителските цени на продуктите на база марихуана в САЩ през август са паднали с близо 3% спрямо година по-рано.
Това е и причината експертите да смятат, че инвеститорите трябва да влагат в компании, различни от тези, които продават продукцията на крайния клиент, тъй като те са изложени най-много на спада в цените.
Сам Масучи, изпълнителен директор на ETF Managers Group, която управлява фонда ETFMG Alternative Harvest ETF, посочва, че харесва фирми, като GW Pharmaceuticals - компания, разработваща медикаменти на база канабис, както и Scotts Miracle-Gro - организация, разработила технология за отглеждане на марихуана.
Но Масучи признава, че към някои играчи в индустрията има прекалено високи очаквания, като засега не е разумно да се очакват печалби от компании, които продават марихуана за развлечение.
„Секторът е много волатилен и това е съвсем очаквано с оглед възникването на бизнеса. Все още това е нов пазар”, казва Масучи, добавяйки, че инвеститорите следят притеснено ситуацията с електроните устройства за пушене, където в последно време има сериозни сътресения поради съмнения, че е-цигарите увреждат сериозно здравето. Евентуален крах на този пазар ще удари и бизнеса с марихуана.
Бъдещето
Маркиевич също смята, че разпродажбите са наказали твърде сурово компании, като Aurora и Canopy, които имат сериозно присъствие на пазари извън Канада и САЩ, най-вече в Европа.
Неговият ETF притежава акции и от двете компании.
Според него има добри възможности за инвестиции в малки канадски компании, които работят с големите прозиводители, като EnWave, която има технология за отглеждане на индустриален коноп, както и Valens Groworks - фирма за тестване на продукти от марихуана.
Неговият ETF притежава акции и от тези две компании.
„Големите публични компании за канабис са надценени. Случва се процес по „връщане на Земята””, казва Мат Хоукинс, съосновател на Entourage Effect Capital - компания за дялов капитал, фокусирана върху пазара на марихуана.
Според него по-реалистичните оценки на компаниите за канабис са добра новина за инвеститорите.