Историята на първия небостъргач в света
Думата „небостъргач“ е използвана за описване на висока сграда за първи път по време на строителния бум, разразил се в много градове на САЩ в края на 19 век.
Но идеята за изграждането на многоетажни сгради едва ли е нова. В пустинния град Шибам в Йемен има жилищни структури от кал, високи до десет етажа, построени през 13 век.
В Сан Джиминяно, в италианския регион Тоскана, някога има повече от седемдесет кули, високи близо 61 метра, всичките построени преди XV век.
Преди „небостъргачът“ да се превърне в синоним на висока сграда, той се използва на шега за всичко, което е високо, например кон или човек, посочва Amusing Planet.
В последните години на 19-и век, заедно с икономическия просперитет и напредък в строителните технологии, сградите започват да растат на височина и терминът "небостъргач" се прилага за конструкциите със стоманена рамка.
Съвременният феномен се развива в Америка, но ще ви изненадаме, когато ви кажем, че не в Манхатън се издига първият небостъргач. Това се случва в Чикаго през 1885 г., където е построена първата сграда със скелет от стоманени колони и греди, а не от масивни зидани стени.
Проектирана от архитект Уилям Льо Барон Джени, жилищната сграда е голямо технологично подобрение, което диктува строителството на небостъргачи десетилетия напред.
Дотогава сградите са строени с дебели носещи стени. В дизайна на Джени те са тънки, защото натоварването на сградата се поема от стоманената рамка. Това позволява сградите да бъдат по-високи и по-леки от зиданите им събратя с еднакви размери и височина.
The Home Insurance Building в Чикаго тежи само една трета от това, което би тежала зидана сграда. Когато Джени представя проектите си на общинския съвет, членовете му подхождат с недоверие. Те дори временно спират строителството на сградата, за да проучат дали наистина ще бъде стабилна.
Тя обаче не само е построена, но и създава изцяло ново архитектурно движение, наречено Chicago School. Сградите от този стил се характеризираха с използването на стоманена рамка с облицовка от зидария, което позволява създаванто на големи прозорци и ограничени външни орнаменти.
Движението бързо обхваща Чикаго и до 1893 г. - по-малко от десет години след завършването на The Home Insurance Building, в града вече има 12 небостъргача с височина между 16 и 20 етажа, плътно струпани в центъра на финансовия квартал.
Те бързо се превръщат в туристическа атракция не само заради гледката, която предоставят от горните си етажи, но и като атрактивни обекти сами по себе си.
Докато много от сградите, вдъхновени от The Home Insurance Building, все още стоят на мястото си, източникът на самото вдъхновение е разрушен през 1931 г., за да се направи път за друг небостъргач - Field Building.