Когато NBA забрани кецовете на Майкъл Джордан
Знаете ли, че легендарният баскетболист Майкъл Джордан е глобяван заради кецовете, които носи по време на мач, което се смята за отправна точка на спонсорските сделки със спортисти за милиони долари?
По това време Джордан вече е феномен, избран от отбора на Чикаго Булс под номер три в драфта на NBA през 1984 г.
Първият му договор с Булс е на стойност 6 млн. долара, като почти моментално баскетболистът подписва спонсорска сделка, която се смята за първата по рода си в професионалния спорт.
Никога преди това новобранец не е получавал обувки, кръстени на негово име. Никога преди това новак не е подписвал 5-годишен договор за 500 хил. долара на година за създаването на спортни обувки.
Този договор с гиганта в спортната екипировка Nike поставя началото на емблематичния модел кецове Air Jordan, като едва ли някой е очаквал този бранд в наши дни да се оценява на 3.1 млрд. долара, пише CNN.
Когато 21-годишният атлет стъпва на паркета за контролна среща преди началото на сезона срещу отбора на Ню Йорк Никс през октомври 1984 г., неговите кецове в червен и черен цвят привличат вниманието на шефа на NBA по това време - комисаря Дейвид Стърн.
Nike все още пазят писмото от NBA, което получили тогава, гласящо, че според „правилата и процедурите” на лигата, кецовете на Джордан са забранени.
Това, което не казва писмото в прав текст, е, че кецовете нарушават „правилото 51%”, което изисква обувките на състезателите да са предимно в бял цвят или в тон с цвета на екипите.
Години наред Nike капитализират от този скандал, поставяйки нарочна цензура върху тези маратонки в телевизионни реклами, като по-късно градят маркетинг около това, че Air Jordan 1 е „забранен” модел.
Всичко това цели превръщането на Майкъл Джордан в знаков атлет – мъж, който играе по собствените си правила. Но митът, създаден от Nike, леко противоречи на реалността.
Съществува твърдение, че Джордан е глобяван с 5000 долара за всеки мач, на който е носил кецовете в рамките на сезон 1985 г.
В действителност, няма данни, че Джордан е носил въпросните обувки в официални мачове от редовния сезон, поради което няма как да е глобяван. Още повече, че изданието Chicago Tribune твърди, че обувките, носени от баскетболиста в злополучната контрола с Никс, изобщо не са били Air Jordan 1, а модел на други кецове на Nike, които са били в черно и червено, нагласени така, че да приличат на Air Jordan 1, тъй като имало седмици преди официалния дебют на тези обувки по магазините.
Въпреки всичко това, скандалът около случая и успешният първи сезон на Джордан в NBA, превръщайки го в звезда, провокират безпрецедентен успех за Air Jordan 1.
Джордан носи кецовете по време на конкурса по забивки на NBA през 1985 г., като снимките как се носи във въздуха помагат на внушението, че в тези обувки има нещо необикновено.
Така започва доминацията на кецовете, брандирани с името на легендарния баскетболист.
Всяка година от тогава до сега Nike пуска нов модел с номер зад името, като през този септември беше ред на номер 34.
В наши дни чифт нови кецове Air Jordan достигат цени от 200 долара, а стари модели се продават като колекционерска ценност за стотици хиляди долари.
Air Jordan II излиза на пазара през ноември 1986 г., като това е първият модел, който включва познатото днес по целия свят лого на бранда, изобразяващо скочил човек в полет.
В наши дни този тясно свързан с баскетбола бранд може да се види дори на екипите на известни футболни отбори, като Пари Сент Жермен.
Близо две десетилетия след последния мач на Джордан в NBA, той спечели 130 млн. долара от реклами само през тази година, по информация на Forbes. Това е четири пъти повече от Леброн Джеймс, който се нарежда на второ място в това отношение сред баскетболистите.
В реалността най-голямото препятствие пред изграждането на тази империя не са правилата на NBA, а мнението на звездата за Nike. Джордан никога не е искал да носи Nike, сочи историята на бранда, подготвена от ESPN.
В колежа той залагал на Converse, като желанието му било да подпише с германския гигант Adidas.
Всъщност, и двете страни не са били особено активни един към друг в самото начало. Шефът на Nike Фил Найт бил скептичен към Джордан, който е избран под номер три в драфта в година, пълна с други потенциални звезди, като легендата Чарлз Баркли.
Брандът Air Jordan се дължи до голяма степен на майката на Джордан - Делорес, пише Роланд Лейзънби, автор на биографията на зведата „Майкъл Джордан: Животът”.
Историята гласи, че агентът на Джордан се обадил на майка му Делорес, след като атлетът планирал да пропусне първата среща между него и шефовете на Nike.
Днес, 16 години след последния си мач в NBA, като един от най-богатите атлети на всички времена – единственият спортист, изградил глобална репутация по свой собствен начин, Джордан може да бъде благодарен, че навремето е послушал майка си.