Кой бизнес създава милиардери в Китай?
Предприятията, фокусирани върху потребителския сектор, са едни от най-успешните генератори на богатство в Китай.
Това става ясно от класация на Forbes на най-богатите хора в Китай за 2019 г.
Сред тях попада Динг Шизонг - изпълнителен директор на китайската компания за спортна екипировка Anta Sports, чието състояние се увеличава двойно спрямо предходната година.
Чарлз Лу - председател на Управителния съвет на веригата кафетерии Luckin Coffee, дебютира в милиардерския списък, тъй като компанията му успешно се конкурира с щатската Starbucks в Китай.
Изпълнителният директор на Luckin Coffee Джени Куан също се превърна в милиардер през тази година, след като акциите на компанията поскъпнаха с 25%.
Какво задвижва потреблението на домакинствата в Китай и как това се отразява на богатството на най-заможните личности в азиатската страна?
Китай от години бива наричана „най-добрата потребителска история в света” от инвестиционния стратег в Matthews Asia Анди Ротман.
Въпреки че растежът на брутния вътрешен продукт на Китай се забавя в последно време, в дългосрочен план няма никакви поводи за притеснения, че потреблението на китайците ще се свие.
Една от основните причини за това е размерът на спестяванията на китайските домакинства. Спестяванията оформят 27% от потреблението на китайците спрямо едва 8% на гражданите на САЩ, отбелязва Ротман в своя редовен бюлетин, цитиран от Forbes.
Друга причина е големият размер на китайската икономика в наши дни. Въпреки че ръстът в потреблението се забавя, харчовете на населението продължават да представляват огромни суми.
Потреблението на дребно в Китай, измерено в щатски долари, възлиза на 91% от потреблението в САЩ. Година по-рано този процент беше едва 36%, отбелязва Ротман.
Китай е по-интересна дестинация от инвестиционна гледна точка, като изгладената инфлация в продажбите на дребно в периода януари – септември възлиза на 6.4%, докато в САЩ тя остава на ниво от 1.6%.
Технологичното проникване също облагодетелства потреблението на домакинствата, като от това се възползват платформи, като Alibaba.
Бившият председател на Борда на директорите на компанията Джак Ма е най-богатият китаец с лично състояние от 38.2 млрд. долара, което е ръст спрямо миналата година, когато богатството му възлизаше на 34.6 млрд. долара.
Платформата за доставки Meituan също генерира милиардери, като председателят Уанг Ксинг може да се похвали със състояние от 7.4 млрд. долара спрямо 5.1 млрд. долара година по-рано.
Бумът в онлайн търговията, от своя страна, предизвика раздвижване в сектора на логистиката, създавайки допълнително благосъстояние.
Лай Мейсонг, изпълнителен директор на компанията за експресни доставки ZTO, която е подкрепена от Alibaba, разполага с лично състояние от 4.6 млрд. долара спрямо 3.35 млрд. долара година по-рано.
Alibaba планира да инвестира допълнително в този растящ сектор, като през този месец обяви, че ще вложи нови 3.3 млрд. долара в логистичното си звено Cainiao.
Стартирането на мобилната мрежа от ново поколение 5G ще окаже благоприятно въздействие на пазара на дребно.
На фона на това, телекомуникационният гигант Huawei Technologies и неговият изпълнителен директор Рен Женгфей изглеждат като логичните кандидати за увеличаване на богатството.
Нищо чудно в списъка на най-богатити китайци през следващата година именно той да бъде сред хората, увеличили най-осезаемо състоянието си.