Създателят на световната интернет мрежа (World Wide Web) Тим Бърнърс-Лий официално стартира своя план за “поправянето” на интернет.

Организацията World Wide Web Foundation, създадена от Бърнърс-Лий, си е осигурила подкрепата на технологичните гиганти Facebook, Google и Microsoft за схемата, която носи името “договор за мрежата.”

Британският компютърен учен изложи за първи път визията си за промяна на подхода на организациите към интернет по време на конференцията Web Summit през миналата година.

Тогава той заяви, че мрежата е достигнала “преломен момент.” Договорът призовава компаниите да уважават неприкосновеността на данните на потребителите и правителствата да гарантират достъпа на всеки един човек до интернет.

“Никога досега силата на мрежата за добри цели не е била изправена пред по-голяма заплаха,” заяяви Ейдриан Ловет, главен изпълнителен директор на World Wide Web Foundation в интервю за CNBC по-рано през годината.

Според него възходът на съдържанието за насаждане на омраза и фалшивите новини означава, че нещо трябва да се промени.

“Стартираме договорът за мрежата за първия в света глобален план за действие с цел защита на мрежата като сила, която служи за добро, сближава компаниите, правителствата и гражданите по света, за да кажем, че това са нещата, които трябва да се направят, за да се върнем на правия път.”

Сред другите организации, които подкрепят договора, са DuckDuckGo, Reddit, GitHub и Репортери без граници.

Основна част на този ангажимент е изискването мрежата да остане достъпен инструмент за всички потребители. “Въпреки прогреса по взаимосвързаността в света, на който сме свидетели, половината свят няма достъп.”

Контрактът включва девет основни принципа, под които са обединени общо 76 клаузи. “Не всяка организация трябва да се придържа към всичките принципи“, казва той.

Бърнърс-Лий ще изнесе реч в Берлин днес, където се очаква да каже, че договорът ще служи като план за правителствата, компаниите и гражданите за защита на мрежата като сила за добро. От World Wide Web Foundation казват, че работят с партньори за разработването на инструменти, които могат да отчитат прогреса по различните клаузи в договора.

„Мораториум“ върху политическите реклами

Засега не е ясно до каква промяна ще доведе договорът, но той идва в съществено важен момент за големите интернет компании, като Facebook и Google, които са подложени на по-голям натиск от регулаторните органи относно това как обработват данните на потребителите и контролират съдържанието, което се разпространява онлайн.

Миналата година Facebook получи сериозни критики за начина, по който е споделила данните на 87 милиона потребители с Cambridge Analytica, която беше използвала информацията, за да таргетира гласоподаватели по време на президентските избори в САЩ през 2016 г.

Междувременно политици, като Елизабет Уорън, отправят все по-сериозни призиви за раздробяването на големите технологични компании, като Facebook, Google и Amazon, вследствие на опасенията, че те може да са монополисти.

Напоследък социалните медии имат проблеми и по въпроса с продажбата на онлай политическа реклама. Миналата седмица Twitter взе решение да забрани политическите реклами, докато от Google са казвали, че ще прекратят микротаргетирането на подобни реклами.

От Facebook, от друга страна, защитиха политиката си да допускат реклами на политици и партии, дори и когато съдържат невярна иформация.

Ловет призова за “мораториум” над политическите реклами, поне във Великобритания, тъй като според него „няма достатъчно увереност, че демокрацията е защитена” от зложелатели, които се опитват да влияят на общественото мнение с подвеждащи твърдения. Във Великобритания в момента се готвят за парламентарни избори на 12 декември.