Големите търговски центрове са концепция от края на 19 век, за която мнозина смятат, че няма място в бъдещето.

Бързото развитие на новите канали за продажба от разстояние, като например онлайн търговията, са сред основните аргументи в подкрепа на твърдението, че търговските центрове ще изчезнат.

Оказва се обаче, че слуховете за смъртта на моловете са силно преувеличени.

САЩ, където бизнесът на големите търговски центрове беше разтърсен от финансовите кризи, е пример как моловете се приспособяват към новите икономически реалности.

След като финансовата криза принуди много търговци в страната да преустановят операциите си, търговските центрове останаха без наематели на наличните търговски площи.

Това накара собствениците ив да потърсят по-креативни начини да запълнят бездната.

Така огромните пространства, които в миналото бяха заети от един-единствен търговец, сега са разбити на по-малки зони, които биват наемани от няколко по-малки бизнеса. Празните магазини пък се запълват от дейности, които в миналото нямаха място в моловете, като офиси, спортни центрове, малки магазинчета и прочее.

По думите на Кърт Айви, вицепрезидент на компанията собственик на молове Macerich, всеки търговец на дребно е бил изправен пред ситуацията да затвори, но големите търговски центрове би трябвало да нямат проблеми с намирането на нови наематели, предава CNN.

Айви посочва, че в множество техни молове големите търговски площи от миналото понастоящем са разделени на по-малки зони.

Така например в търговския център Kings Plaza в Бруклин, където преди се е помещавала фирмата Sears, сега оперират четири различни бранда – Primark, Zara, JCPenney и Burlington Stores.

Това, което преди е било офис на Barney's в Скотсдейл, Аризона, вече е дом на споделено офисно пространство на Industrious - конкурент на WeWork, и на Apple Store.

Над 5 хил. квадрани метра в Wilton Mall, намиращ се в Ню Йорк, скоро ще бъдат заети от съпорт офиса на болницата Saratoga Hospital. Този ход ще освободи място в самото лечебно заведение, което ще увеличи капацитета за приемане на пациенти.

„Става дума за използване на пространството наново и намирането на подходящия микс”, казва Айви.

Примерите за транформацията на моловете в САЩ са безкрайни. Сред тях изпъкват превръщането на търговски център в място за жива музика, спортен център и изграждането на игрище за голф на закрито.

С други думи, изживяването на потребителите в съвременните молове е точно толкова важно, колкото наличието на намаления и отстъпки по магазините.

Потребителите все по-често искат да правят много повече неща от просто пазаруване в мола, става ясно от думите на Ранди Рутенберг, основател на Fairmount Properties. Компанията има над 20 търговски центрове из САЩ.

"При всички проекти, които сме разработили, става въпрос за това как да накараме хората да се свързват. Не става въпрос само за търговия", казва Рутенберг. „Необходими са еднакви усилия, за да се гарантира, че проектът ще остане актуален и свеж“, добавя той.

Моловете в Джакарта, на чиито покриви са построени цели кварталиПокривите могат да са дом на страхотни градини, особено в наситена градска среда, където всяко налично пространство е използвано за живеене и търговски цели

Новият проект на компанията Pinecrest край Кливлънд е добър пример за горепосоченото.

По думите на Рутенберг молът е дом на търговец на очила, услуга за костюми по поръчка и боулинг център.

Търговските центрове все по-често започват да се целят в дигиталните брандове.

Кърт Айви от Macerich посочва, че компанията му дори има програма, която помага на онлайн търговци да създадат свои физически магазини.

Всичко това показва, че моловете в 2019 г. няма как да оцелеят, ако продължат да оперират като голямо пространство, обединяващо много магазини.

„С оглед промяната на потребителските изисквания, трябва да дадем на хората повече причини за посещения, така че да продължат да пазаруват”, добавя Айви.