Как филипински милиардер изгради крокодилска империя?

Защо да притежаваш един крокодил, когато можеш да имаш хиляди?
Уилям Бело, чиято компаия Wilcon Depot Inc. доминира на пазара за материали за обновяването на дома във Филипините с 57 магазина в цялата страна, вече бил поел по пътя на успеха, когато решил да опита и нещо различно.
Той създава ферма за яйца през 1989 г. като нещо, с което да се занимава през уикендите.
След това му се наложило да измисли какво да прави с пилетата, които вече не можели да снасят яйца. Така в средата на 90-те години той първо решава, че ще ги дава за храна на тигри, но след това се спира на крокодилите.
Купува около 1 200 крокодила в период от три години, след като научава, че ферма за тези животни в провинция Палаван търсела купувачи.
“Планът ми беше да си направя ферма с малък брой животни и пресни яйца за лична консумация,” казва Бело в интервю за Bloomberg. “Едно нещо обаче доведе до следващото. Купихме крокодили, които да храним с пилетата, от които нямахме нужда.”
Днес той развъжда крокодили и притежава около 23 000 от земноводните влечуги, за които е намерил по-доходоносна употреба. Кожата им се доставя на марки за луксозни стоки, като LVMH, а месото им се съдържа в редица хранителни продукти, в това число унгарски колбаси и популярно местно ястие на име сисиг.
Хранителните продукти се продават под марката Dundee, с което той отдава почит на популярния филм от 1986 г. “Дънди Крокодила.”
Бело в момента разполага с две ферми за крокодили, едната е за размножаване и е на площ 10 хектара, а другата, която е седем пъти по-голяма, е за клане и управление на животинските отпадъци.
Неговата компания също така притежава около 800 000 пилета и 5 000 прасета, а той продава между 2 000 и 3 000 крокодилски кожи годишно на цени между 200 и 250 долара за брой.
“Трудно е фермата да се разрасне още, защото храната може да бъде много скъпа, а освен това има проблеми с близкородственото кръстосване, което се отразява на качеството на кожите,” казва Бело. “Нямаме право да внасяме крокодили от други страни, за да се справим с близкородственото кръстосване, а в дивата природа няма много останали.”
Луксозни продукти
Цените на крокодилската кожа паднаха заради свръхпредлагането, предизвикано от по-слабото търсене на луксозни продукти от страна на китайски потребители, които, според Бело, съставляват около половината от търсенето в световен мащаб на луксозни чанти.
“Трудно е това да се разрасне в по-голяма индустрия, защото нямаме животновъди, а пазарът в момента е ограничен,” казва Бело.
Въпреки това той се справя много добре. Wilcon процъфтява благодарение на строителния бум, който цари в страната на фона на усилията на президента Родриго Дутерте.
Стойността на строителните проекти е нараснала с 22% на годишна база през второто тримесечие до 123 млрд. песо (2.4 млрд. долара), като жилищните проекти съставляват над 50% от общата сума.
Акциите на базираната в Манила Wilcon са се оскъпили с 42% тази година, отчитайки 11-ото най-добро представяне сред 262-те компании на Филипинската борса. Това помогна на Бело да се нареди сред милиардерите.
Той и семейството му контролират две трети от Wilcon, което му отрежда състояние в размер на около 1 млрд. долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg.
Оценката на Bloomberg е “най-вероятно консервативна”, защото се базира единствено на публично наличната информация, според отговарящия за връзките с акционерите в Wilcon, който обаче е отказал да коментира състоянието на Бело.
Продажбите на веригата магазини нарастват с 18%, до 11.8 млрд. песо през първата половина на годината, което подсили плановете за разрастване на компанията. Тя очаква да има 65 магазина през следващата година и 100 до 2025 г.
След като завършва гимназия, Бело изучава инженерни науки в Университета Санто Томас в Манила, като едновременно с това вечер работи в компания за строителни материали, един от чийто собственици бил баща му.
През 1977 г. той отваря собствен магазин и след това работи в продължение на десетилетия, за да изгради компанията, която в момента е водещият търговец на пазара на материали за обновяване на дома във Филипините.
В интервю за Bloomberg през миналата година той казва, че не се страхува от плановете на Ikea да отвори първия си магазин в страната през 2020 г.
“Когато искаш да си построиш къща, не отиваш в Ikea, отиваш в Wilcon,” казва той.
Бело все още ходи в офиса по пет пъти в седмицата, но в момента ръководи бизнеса като почетен председател, а трите му деца се занимават с оперативната дейност.
Това му осигурява “повече време за почивка,” казва той и повече време, което да отделя на други занимания, като отглеждането на крокодили.