На една улица в центъра на Барселона, където обикновено животът "ври и кипи", е необичайно тихо. Чуват се само смехът на децата, които си играят на близката площадка и чуруликането на птиците. Няма трафик, няма бръмчене на двигатели, липсват дори и паркираните автомобили до тротоарите. За сметка на това има детски площадки, зелени площи и дори писта за тичане.

Уличката е част от проекта Superblocks - радикален план, чиято цел е да премахне шума и замърсяването, "връщайки" междублоковите пространства на хората. Създателите на този модел се надяват той да даде пример и на други градове, пише BBC.

В Барселона засега има само шест такива пространства, но общината планира броят им да нарасне с още десетки през следващите няколко години. Всеки "superblock" обединява по девет по-малки улици, които са свързани в общо пространство, забранено за всички превозни средства, с изключение на тези доставящи продукти от първа необходимост. А тяхната скорост е ограничена до 10 километра в час.

Хората, които живеят в околните сгради, паркират в подземни гаражи.

Както винаги, има и граждани, които не са доволни от ситуацията - някои от тях искат да паркират пред входа на жилището си, а други смятат, че по-строгият режим ще се отрази на продажбите в техните магазини. Но повечето от жителите на кварталите в обхвата на "superblocks" са настроени позитивно към промените.

"Автомобилите заемат 60% от градското пространство. Когато го отнемете от тях и го преразпределите между всички останали участници в движението, получавате една много по-балансирана ситуация. Това осигурява достъп на хората, които до този момент са били лишени от него", казва заместник-кметът на Барселона Жанет Санц.

Каталунската столица има намерение да реформира радикално не само транспорта, но и съхранението на потребителските данни. Този проблем става все по-актуален с разпространението на камерите за видеонаблюдение, сензорите на "умните устройства" и мрежите на телекомуникационните компании.

Европейската столица, чиито павета са от надгробни плочиМилиони хора, минаващи по красивите калдъръмени улички на чешката столица Прага, не предполагат, че стъпват върху стари надгробни паметници, заграбени от еврейски гробища


Градският комисар Майкъл Доналдсън, който отговаря за дигиталните иновации, заявява пред BBC, че личните данни, събирани от гражданите на Барселона, ще се използват единствено в техен интерес.

"Наша работа е да обясним на хората как и защо събираме информацията, какви данни получаваме и как възнамеряваме да ги използваме", обяснява той.

Следващата година в Барселона стартират още два пилотни проекта. Единият от тях ще разработва технологии за генериране на електрическа енергия от пътната настилка, а другият ще се занимава с внедряването на високи технологии, които да облекчат ежедневието на възрастните хора.

Неправителствената организация Punt 6, която работи за защитата на правата на жените, също участва в някои от градоустройствените проекти в Барселона. Целта ѝ е да помага за "балансирането" на градската среда, така че тя да е по-достъпна за майките, децата и възрастните хора.