Барселона експериментира с улици без автомобили
На една улица в центъра на Барселона, където обикновено животът "ври и кипи", е необичайно тихо. Чуват се само смехът на децата, които си играят на близката площадка и чуруликането на птиците. Няма трафик, няма бръмчене на двигатели, липсват дори и паркираните автомобили до тротоарите. За сметка на това има детски площадки, зелени площи и дори писта за тичане.
Уличката е част от проекта Superblocks - радикален план, чиято цел е да премахне шума и замърсяването, "връщайки" междублоковите пространства на хората. Създателите на този модел се надяват той да даде пример и на други градове, пише BBC.
В Барселона засега има само шест такива пространства, но общината планира броят им да нарасне с още десетки през следващите няколко години. Всеки "superblock" обединява по девет по-малки улици, които са свързани в общо пространство, забранено за всички превозни средства, с изключение на тези доставящи продукти от първа необходимост. А тяхната скорост е ограничена до 10 километра в час.
Хората, които живеят в околните сгради, паркират в подземни гаражи.
Както винаги, има и граждани, които не са доволни от ситуацията - някои от тях искат да паркират пред входа на жилището си, а други смятат, че по-строгият режим ще се отрази на продажбите в техните магазини. Но повечето от жителите на кварталите в обхвата на "superblocks" са настроени позитивно към промените.
"Автомобилите заемат 60% от градското пространство. Когато го отнемете от тях и го преразпределите между всички останали участници в движението, получавате една много по-балансирана ситуация. Това осигурява достъп на хората, които до този момент са били лишени от него", казва заместник-кметът на Барселона Жанет Санц.
Каталунската столица има намерение да реформира радикално не само транспорта, но и съхранението на потребителските данни. Този проблем става все по-актуален с разпространението на камерите за видеонаблюдение, сензорите на "умните устройства" и мрежите на телекомуникационните компании.
Градският комисар Майкъл Доналдсън, който отговаря за дигиталните иновации, заявява пред BBC, че личните данни, събирани от гражданите на Барселона, ще се използват единствено в техен интерес.
"Наша работа е да обясним на хората как и защо събираме информацията, какви данни получаваме и как възнамеряваме да ги използваме", обяснява той.
Следващата година в Барселона стартират още два пилотни проекта. Единият от тях ще разработва технологии за генериране на електрическа енергия от пътната настилка, а другият ще се занимава с внедряването на високи технологии, които да облекчат ежедневието на възрастните хора.
Неправителствената организация Punt 6, която работи за защитата на правата на жените, също участва в някои от градоустройствените проекти в Барселона. Целта ѝ е да помага за "балансирането" на градската среда, така че тя да е по-достъпна за майките, децата и възрастните хора.