Актьорът, който се бори с духове и продава алкохол
Тъй като той е една от много обичаните холивудски звезди, е справедливо да се каже, че много почитатели на киното с облекчение ще разберат, че Дан Акройд не се придържа към първоначалните си планове да стане свещеник.
Вместо да последва пътя на духовността, той започва да се занимава със стендъп комедия, а след това и с актьорство, заради което най-вероятно е най-добре познат от битката си със злите духове от касовия хит от 1984 г. „Ловци на духове“.
В последните години Акройд се занимава по-сериозно с бизнес, като продава текила и собствена марка водка.
Той твърди, че вече над 45-те му години като професионален актьор са го подготвили много добре за това да бъде предприемач.
"В момента, в който започнах да се занимавам с актьорство, аз вече бях в 'шоубизнеса'," казва 67-годишният Акройд пред BBC. "Трябваше сам да се рекламирам и да си договарям сделки.
Когато пък създавах собствени проекти, това беше като да продаваш някакъв материал. Трябваше да поставя някаква цена и да сключвам сделки. Така че съм се занимавал с всичко в шоубизнеса. Не е много трудно да разглеждаш цифрите в друго измерение," казва той.
Акройд е роден в канадската столица Отава през 1952 г., а неговият баща е политически съветник на канадския премиер Пиер Трюдо - баща на настоящия министър-преседател на Канада Джъстин Трюдо. Майката на Акройд е секретарка.
Той посещавал католическо училище, като оттам идват и първоначалните му планове да стане свещеник. Той обаче променя решението си на 17 години. След това записва криминология и социология в университета Карлтън в Отава, но прекъсва образованието си.
Вместо да учи, той започва да работи като комик и помага в управлението на бар.
Големият му пробив идва през 1975 г., когато на 22-годишна възраст попада сред сценаристите на ново американско комедийно шоу на име Saturday Night Live. Акройд успява да се уреди и с роля в шоуто и се превръща в основна част от него в първите му четири години до 1979 г.
След това идват филмите, като през 1980 г. той участва в популярния „Блус брадърс“ и дори е част от сценаристите. Филмът продължава да бъде една от много обичаните комедийни класики, а Акройд пък периодично изнася концерти с The Blues Brothers Band, в която се изявява като героя си от филма Елууд Блус.
Четири години по-късно следва „Ловци на духове“, като той отново е сред сценаристите. През 1989 г. е сред номинираните за Оскар за най-добра поддържаща роля в „Да возиш мис Дейзи“. След това следват филми, като „Смяна на местата“, „Шпиони като нас“, „Мравката Z” и „Убиец под прицел“.
Акройд също така режисира филма от 1991 г. „Само неприятности“, което според него му помага да усъвършенства управленските си умения.
"Като режисьор първо трябва да уважаваш това, което другите правят за теб, да ужаваш това, че имат умения и способности, за които си мислиш, че знаеш нещо, но всъщност не знаеш нищо, защото не изпълняваш тази конкретна функция в организацията," казва той. "Остави хората да си вършат работата."
За съжаление, филмът претърпява провал, тъй като бюджетът му е 40 млн. долара, а той генерира едва 8.5 млн. долара приходи. "Филмовото студио ще те убие, ако изгубиш толкова пари," казва той. "Кариерата ти сякаш е поразена от снайперистки куршум."
За щастие, филмовата кариера на Акройд продължава.
Първото му бизнес начинание идва през 1992 г., когато той се превръща в един от съоснователите на веригата музикални клубове и ресторанти House of Blues. Бизнесът в момента е собственост на гиганта в развлекателната индустрия Live Nation, но той продължава да бъде платен консултант.
Навлизането му в алкохолната индустрия става през 2005 г., когато Акройд създава компания, за да внася луксозната марка текила Patron в Канада. Две години по-късно той пуска на пазара своята гордост – водката Crystal Head.
Тя е лесно разпознаваема, благодарение на бутилката си във формата на череп. Алкохолната напитка се произвежда в канадската провинция Нюфаундленд и Лабрадор от канадска царевица, а той продължава да бъде мажоритарен собственик.
Дизайнът на бутилката е избран в чест на легендата, че древните племена в Америка използвали кристални черепи при религиозни церемонии. От водката досега са продадени над 13 млн. бутилки.
"Обикалям света, говорейки за напитката и за това, че съм горд, че се произвежда в Канада," казва Акройд.
Според Холи Уайът, управляващ партньор на Kinetic Brands - канадска компания, която промотира алкохолни напитки, Crystal Head определено печели от това, че е собственост на знаменитост.
"Когато Акройд я пусна на пазара, беше готина, защото това беше той," казва тя. "Опаковката й също така е страхотна и самата напитка е страхотна, затова хората отново се връщат към нея. Това обаче - че той все още е свързан с нея, е причината, поради която някои потребители купуват марката."
Алкохолният бизнес отнема част от времето на Акройд, но той все още се занимава с актьорство. Не че има нужда от пари – състоянието му се оценява на 135 млн. долара.
Той участва в най-новия филм от поредицата „Ловци на духове“, който ще излезе през лятото. Акройд твърди, че с удоволствие отново се бори със свръхестественото.
Всъщност той през целия си живот се интересува от свръхестественото - нещо, което наследява от баща си и от прадядо си, който е медиум.
"Моят прадядо Сам Акройд - изследовател на паранормалното и зъболекар от Кингстън, Онтарио, щеше да бъде много щастлив, че „Ловци на духове“ породи толкова забавления и смях, както и интерес към паранормалното", казва актьорът.