От известно време една сграда стои като паметник, свидетелстващ за залеза на една от най-големите вериги за търговия с мебели в България – „Арон“.

Магазинът на компанията в кв. „Люлин“ в София, който се намира на бул. „Царица Йоана“, в близост до една от метростанциите, беше един от най-ценните активи на компанията.

Дом на китайски мол, преминал през публична продан заради дългове на мебелната верига, впоследствие стоял празен известно време, за да получи нов шанс за живот. Този път като офис сграда.

Собственикът на магазина разполага с архитектурна концепция за преструктуриране на обекта в офис сграда клас А и е решил да продаде сградата с проекта.

С това на практика се затвърждава тенденцията търговските имоти от този клас, които убити от кризата и поради вътрешни проблеми, да се трансформират и да привличат нов тип обитатели.

Местоположението и архитектурата на обекта позволяват лесно трансформиране в офис площи с обособени офиси от 200 до 1 600 кв.м. Има възможност и за разширяване на последния етаж с още 800 кв.м.

Възход и залез на „Арон“

Магазинът на „Арон“ в „Люлин“ е построен през 2007 г., на върха на пазара на имоти, от който се възползват и търговците на мебели. Строителството се финансира с инвестиционен банков кредит.

Сривът на пазара на имоти, който започна да се усеща в България през 2009 г., драстично свива оборотите и печалбите на мебелните вериги, тъй като мебелният сектор е тясно свързан със строителния сектор.

Вторият удар идва малко след това, в разгара на кризата около 2010 г., когато фирмата става жертва на синдик, свързан с разпродажба на активите на бившия автобусен завод „Чавдар“.

Впоследствие съдружниците във фирмата Константин Генчев, който наскоро почина, и Стоян Карадашки водят съдебни спорове за разделяне на имуществото на компанията и си отправят взаимни обвинения за нейното източване, кражби на пари, продажби на мебели на кухи фирми, изчезнала счетоводна документация и други.

Междувременно частен съдебен изпълнител обявява за продажба централния склад на веригата в с. Яна край София и магазина в „Люлин“ заради наложени възбрани и неизплатени кредити.

Общото събрание на компанията взема решение за затваряне на магазините на 1 март 2016 г. На практика оттогава компанията е в технически фалит.

Нова възможност

Сгради с подобни характеристики в други столични квартали, например „Младост“, отдавна се превърнаха в сгради със смесено предназначение (офиси, спортни центрове, търговски обекти, увеселителни комплекси), за да се развиват.

На фона и на бързия ръст на електронната търговия в България (30% за 2018 г. спрямо 2017 г., по данни от Европейския доклад за електронна търговия на eCommerce Europe, EuroCommerce и еCommerce Foundation) все повече търговски обекти преосмислят съществуването си и променят предназначението си.

„Трансформирането на търговски площи в офиси е тенденция, която тече вече 15 години в целия свят, не само в Европа. Предефинира се нуждата от многоетажни търговски пространства заради развитието на онлайн търговията“, коментира Иван Велков, председател на Управителния съвет на Българската фасилити мениджмънт асоциация.



Проектът е изработен от „Архитектурно бюро Ваника“

По думите му за България тази трансформация все още се бави, защото разходите за строителство са ниски, а раздробената собственост и липсата на регулации позволяват частна инициатива за различни проекти на най-невероятни места.

Велков подчертава, че бъдещето е на сградите с поливалентни функции, пространство за работа и други дейности, които да успеят да привлекат бизнесите, които се разширяват и създават в момента. Подобни сгради могат да привлекат и голяма част от фирмите, които в момента обитават жилищни имоти.

„Люлин“ - район с перспективи

“Люлин“ е районът в София, претърпяващ най-голяма трансформация през годините, районът с най-големи перспективи за развитие заради географски, демографски и инфраструктурни характеристики, коментира още Иван Велков.

Той посочва, че в квартала вече живеят хора от всякакви социални прослойки и професии, а зоните около спирките на метрото – основен катализатор на мащабните инвестиции в квартала от последните около 20 години, не отстъпват на останалите столични райони, включително и т.нар. престижни квартали, където има много сбъркани проекти.

„Люлин“ е един от кварталите в София с най-голяма концентрация на жилищно строителство, но не толкова на строителство на бизнес имоти. Това може да се промени с реализацията на плановете за изграждане на софийско „сити“ по протежение на бул. „Царица Йоана“.

Продължават инвестициите в транспортна инфраструктура в района. Наскоро започна строителството на пробива на бул. „Петър Дертлиев“ - проект, за който се говори от години, планира се и удължаването на метрото до Околовръстния път. Това ще ускори връзката между квартала и близката държавна индустриална зона до Божурище.

Районът е все по-привлекателен и за логистичните компании заради непосредствената му близост до магистралите Тракия, Хемус, Люлин и бъдещата Европа (към ГКПП Калотина).

Продажба с явен търг

Инвеститорът иска да предизвика пазара с продажба със състезателен елемент, защото смята, че обектът има всички дадености да бъде реализиран успешно на справедлива цена – атрактивно местоположение, атрактивна начална цена (от 427.45 евро/кв. м), архитектура и концепция за развитие на сградата.

Очакванията са обектът да привлече инвеститори, които търсят дългосрочна перспектива за развитие, включително и компании от ИТ сектора, които търсят добра алтернатива на вече пренаселения и скъп кв. „Младост“.

Инвестиционната компания има бизнес план да реализира новата си концепция и преструктурирането и след това да търси капитализация на инвестицията, в случай че сделка не се реализира до третото тримесечие на 2020 г.

Подробна информация за обекта и тръжната процедура за продажба можете да намерите на целевия сайт, разработен от компанията BROKER360, на която е възложена продажбата: wpcrent.bg