Супермаркетът на бъдещето: Без каси и продавачи
Amazon.com представи своята визия за бъдещето на пазаруването.
По-рано тази седмица компанията отвори собствен супермаркет в Сиатъл, който се казва Go Grocery и разполага с изцяло автоматизирана система за таксуване на покупките, която не изисква наличието на каси, пише The Wall Street Journal.
В търговския обект е инсталирана мрежа от камери и сензори по рафтовете, която позволява на клиентите просто да вземат продуктите, които са им нужни и да излязат от магазина, без да им се налага да спират, за да сканират етикетите и да плащат с карта или в брой.
Покупките се таксуват автоматично през мобилно приложение, веднага след като потребителят напусне магазина.
От Amazon обявиха, че са готови да предложат лиценза на системата за безкасови покупки и на други търговски вериги.
През последните две години технологичният гигант отвори 25 по-малки магазинчета, които оперират в рамките на бранда Go в Сиатъл, Чикаго и Сан Франциско.
Развитието на технологиите обаче позволи на компанията да създаде супермаркет с площ от близо 1000 квадратни метра – пет пъти по-голяма от тази на досегашните ѝ търговски обекти.
Според вицепрезидента на Amazon Дилип Кумар, безкасовата система може да работи в още по-големи мащаби.
“През последните години научихме много неща. Реално, няма горна граница – системата може да е пет пъти по-голяма, може и да е десет пъти по-голяма”, казва той.
Ръководството на Amazon се надява, че супермаркетът Go Grocery може да послужи като “витрина” за други компании, които биха искали да купят лиценза за технологията. Интернет гигантът обяви, че вече води преговори с потенциални партньори.
Компанията обмисля няколко варианта за сътрудничество, включително еднократна лицензионна такса или процент от приходите на обектите. От своя страна, тя гарантира инсталирането и поддръжката на цялата инфраструктура, необходима за функционирането на безкасовото пазаруване.
Това е поредният опит на базирания в Сиатъл технологичен гигант да си партнира с конвенционалните търговци и собственици на физически магазини, които обикновено виждат в негово лице опасен конкурент.
През последните няколко години Amazon подписа партньорства с компании, като аптеките Rite Aid и търговската верига Kohl’s, за управление на техните доставки и стоки, върнати от потребителите. Това им помага и за увеличаването на физическия трафик към техните обекти.
Засега от Amazon не разкриват детайли за броя на супермаркетите, които възнамеряват да открият. Платформата Go обаче може да се използва за различни цели, включително за следене на складовите наличности или за анализ на потребителските навици.
Мащабът и влиянието на Amazon обаче отблъскват някои от потенциалните ѝ партньори, смятат експертите, цитирани от WSJ. Търговците се притесняват за начина, по който компанията съхранява данните за тях и техните клиенти.
Има и други технологични компании, които разработват подобни системи, включително и прототипи на “умни” пазарски колички. Стартъпи, като базираната в Калифорния Grabango, вече имат сключени договори с някои от местните търговски вериги, а други работят с операторите на стадиони, зали и други спортни съоръжения.
В Европа Tesco също развива собствен търговски модел за безкасово пазаруване.
За клиентите тази трансформация със сигурност ще бъде добре дошла, но според някои анализатори технологията може да се окаже твърда скъпа за индустрия, в която нормите на печалба, така или иначе, не са особено високи.
Вицепрезидентът на Amazon Дилип Кумар обаче припомня, че цените на хардуера постоянно намаляват, а самата технология става все по-ефективна.
В момента в супермаркета Go Grocery за продажба се предлагат около 5000 продукта, включително пресни плодове и зеленчуци, сирена, опаковано месо и дори храна за домашни любимци.
В същото време Amazon продължава да развива активно услугите си за доставка на стоки от първа необходимост по домовете с приложението Amazon Fresh.
Засега обаче продуктите от Go Grocery няма да се предлагат за доставка, а ще са налични само в супермаркета.