Мария Шарапова - една от най-богатите жени в историята на спорта
Има много примери, които демонстрират безспорния успех на тенисистката Мария Шарапова – пет титли от големия шлем, 36 спечелени турнира, бивша номер едно в света.
Тези впечатляващи постижения обаче съвсем не отразяват размера на банковата й сметка.
Шарапова, която през тази седмица обяви оттеглянето си от спорта на 32-годишна възраст, е една от най-добре печелещите звезди в тениса, независимо дали говорим за мъже или жени.
Рускинята е една от най-богатите жени атлети изобщо в историята на световния спорт, пише CNN.
Шарапова е спечелила от наградни фондове в тениса сумата от 38.8 млн. долара, сочат данните на Women's Tennis Association.
Това я прави третата най-печеливша жена атлет в историята - след Серена Уилямс и сестра й Винъс. Двете сестри са спечелили съответно 92.7 млн. долара и 41.8 млн. долара.
Номер четири в тази своеобразна класация - Симона Халеп, е спечелила 36.5 млн. долара, като скоро може да задмине Шарапова. Въпреки това тя ще остане дълго време в топ 10 на жените, спечелили най-много, тъй като челната десетка е пълна с тенисистки, които са прекратили кариерата си.
Когато говорим за женски спорт, тенисът си остава най-рентабилния сред всички останали дисциплини и съревнования.
За сравнение, най-печелившата голфърка в историята на Professional Golf Association Аника Соренстам е спечелила 22.6 млн. долара през цялата си кариера, преди да се откаже от спорта преди 12 години.
Парите, спечелени от Шарапова, я поставят в елитен клуб, тъй като само петима тенисисти могат да се похвалят с повече приходи от нея, като това са легендите Новак Джокович, Роджър Федерер, Рафаел Надал, Анди Мъри и Пит Сампрас.
Но Шарапова се справя дори още по-впечатляващо извън корта, генерирайки сериозни постъпления от мащабни спонсорски сделки.
Най-голямата сделка на тенисистката, както и за много други атлети, е с Nike.
Гигантът в спортната екипировка е донесъл на Шарапова 70 млн. долара в рамките на осем години. Но освен Nike, рускинята има спонсорски сделки с редица други компании, като Porsche, Evian, Tag Heuer и Head.
В миналото звездата имаше спонсорски договори с компании, като Canon и Avon.
През годините Шарапова стартира и собствени марки, включително бонбоните Sugarpova, както и Sugargoop - слънцезащитен крем, който се появи на пазара през 2014 г.
Forbes изчислява, че всички приходи през кариерата на Шарапова както от спорт, така и от реклами и участия, възлизат на 325 млн. долара. Това я поставя точно зад Винъс Уилямс, която е номер 1 в света на жените атлети със своите постъпления от 350 млн. долара.
Спонсорските сделки обаче пресъхнаха през 2016 г., когато Шарапова се провали на допинг тест, като причината за това беше медикамент, предписан й срещу недостиг на магнезий.
Nike и други спонсори обявиха, че замразяват споразуменията си с нея, когато беше обявено наказанието й, въпреки че спортният гигант не подхожда по същия начин с редица мъже атлети, които също са имали проблеми със закона.
Но след като наказанието беше намалено, тъй като се доказа, че тенисистката не е вземала медикамента със съзнанието, че нарушава правилата, повечето спонсори, включително Nike, се завърнаха при нея.
Шарапова ще продължи да има спонсорски сделки, дори състезателната й кариера вече да е в миналото.
„Тя е свършила огромна работа по изграждането на своята марка извън корта. Oчевидно има предимството да е привлекателна и все още млада жена", коментира Боб Дорфман, експерт в Sports Marketers Scouting Report.
„Тя е изградила името си”, казва той, добавяйки, че популярността на Шарапова ще има доста дълъг срок на годност.